• Lalalong

resårmadrass eller resårbotten?

Behöver lite råd och funderingar kring en sak. Tanken är att vi ska köpa nya sängar...det har varit på tapeten ett tag men det har inte blivit av.
    Då hade vi i alla fall tänkt köpa två resårbottnar (90*200) och en bäddmadrass (180*200) och lägga i en sängstomme.
    Sen idag när jag satt och kikade på IKEA.se så såg jag det här med resårmadrasser. Och det är ju en tanke egentligen... alltså en sängstomme med ribbotten, två resårmadrasser och en bäddmadrass.
    Man kan ju naturligtvis göra som man vill.... men vilket är bäst??
    Vad finns för för- och nackdelar med de båda alternativen? Vad föredrar ni?

För tillfället har vi en resårmadrass med 4 ben Ska bli skönt att få madrasser som är bättre för våra ryggar och en stomme som är snygg
    Klara 06-05-04
  • Svar på tråden resårmadrass eller resårbotten?
  • Lalalong

försöker puffa lite snyggt

Klara 06-05-04
  • Lalalong

puffelipuff

Klara 06-05-04
  • Virriga Vera

Det enda råd jag kan ge är att provligga och att går till en riktig sängaffär typ Sova eller Sängjätten. Kunskapen och kvalitén är på ett helt annat plan än IKEA och Jysk.

• xenaa

provligg på olika sängar. vi fastnade för en kontinental. 2 resår 2*90 sen en 180*200 madrass och en bäddmadras. mjukt o skönt

♥LEO♥
  • Lalalong

virriga vera
    Naturligtvis har vi provlegat olika sängar Men jag tycker ärligt talat inte att jag märker så stor skillnad mellan likvärdiga madrasser. Om det är resårmadrass eller resårbotten tycker jag verkar kvitta i bekvämlighetsavseende. Bäddmadrassen gör mycket och den ska vi ha samma oavsett om vi köper madrass eller botten. Jag funderar mest på vad det kan finnas för andra fördelar och nackdelar med botten jämfört med madrass.

xeena
    Vi har som sagt provlegat och märker ingen skillnad bekvämlighetsmässigt utan undrar om det finns andra skillnader, fördelar/nackdelar som vi inte tänkt på?
    Men jag blir lite nyfiken på er säng.... kanske mest för att jag inte förstår riktigt
    Ni har två resår 2*90.... två resår vaddå? Botten antar jag? Men har ni sen även resårmadrasser _ovanpå_ en resårbotten?? Det visste jag inte att man kunde... blir det inte väldigt instabilt och svajigt? Eller har ni någon vanlig skumgummimadrass? Det har jag heller aldrig sett.... Blir väldigt nyfiken som sagt Eftersom ni tycker det är bevämt är det ju något man vill kolla upp menar jag!  

Klara 06-05-04
  • Virriga Vera
    Lalalong skrev 2008-05-15 09:20:27 följande:
    virriga veraNaturligtvis har vi provlegat olika sängar Men jag tycker ärligt talat inte att jag märker så stor skillnad mellan likvärdiga madrasser. Om det är resårmadrass eller resårbotten tycker jag verkar kvitta i bekvämlighetsavseende. Bäddmadrassen gör mycket och den ska vi ha samma oavsett om vi köper madrass eller botten. Jag funderar mest på vad det kan finnas för andra fördelar och nackdelar med botten jämfört med madrass. xeenaVi har som sagt provlegat och märker ingen skillnad bekvämlighetsmässigt utan undrar om det finns andra skillnader, fördelar/nackdelar som vi inte tänkt på? Men jag blir lite nyfiken på er säng.... kanske mest för att jag inte förstår riktigt Ni har två resår 2*90.... två resår vaddå? Botten antar jag? Men har ni sen även resårmadrasser _ovanpå_ en resårbotten?? Det visste jag inte att man kunde... blir det inte väldigt instabilt och svajigt? Eller har ni någon vanlig skumgummimadrass? Det har jag heller aldrig sett.... Blir väldigt nyfiken som sagt Eftersom ni tycker det är bevämt är det ju något man vill kolla upp menar jag!  
    Det är en sk. Contineltalsäng som Xenas menar, vi har också en sådan och det är himmelskt att sova i den. Om ni inte märker skillnad på en säng från Jysk och en från t.ex Hästens så är det verkligen märkligt.

Personligen så föredrar jag Continentalsängarna framför dina båda förslag. Jag tror att kvalitetsmässigt så är resårbotten att föredra.
  • xenaa
    Lalalong skrev 2008-05-15 09:20:27 följande:
    virriga veraNaturligtvis har vi provlegat olika sängar Men jag tycker ärligt talat inte att jag märker så stor skillnad mellan likvärdiga madrasser. Om det är resårmadrass eller resårbotten tycker jag verkar kvitta i bekvämlighetsavseende. Bäddmadrassen gör mycket och den ska vi ha samma oavsett om vi köper madrass eller botten. Jag funderar mest på vad det kan finnas för andra fördelar och nackdelar med botten jämfört med madrass. xeenaVi har som sagt provlegat och märker ingen skillnad bekvämlighetsmässigt utan undrar om det finns andra skillnader, fördelar/nackdelar som vi inte tänkt på? Men jag blir lite nyfiken på er säng.... kanske mest för att jag inte förstår riktigt Ni har två resår 2*90.... två resår vaddå? Botten antar jag? Men har ni sen även resårmadrasser _ovanpå_ en resårbotten?? Det visste jag inte att man kunde... blir det inte väldigt instabilt och svajigt? Eller har ni någon vanlig skumgummimadrass? Det har jag heller aldrig sett.... Blir väldigt nyfiken som sagt Eftersom ni tycker det är bevämt är det ju något man vill kolla upp menar jag!   Klara 06-05-04
    precis om virriga vera skriker det är en s.k continentall säng.  se om jag kan hitta bild
    ♥LEO♥
  • Lalalong

VirrigaVera

Vet inte vad en continalsäng är . Det var det jag försökte få fram med hjälp av mina frågor till xeena. Men jag googlar, guds gåva till människan .

*s* vi har varken provlegat en säng från Jysk eller Hästens (känns onödigt då jag aldrig i livet skulle få för mig att köpa säng på jysk och plånboken desvärre inte tillåter en säng från Hästens). Jag menar att vi inte känner någon skillnad på sängar med resårbotten eller en säng med ribbotten och resårmadrass. Det var ju det frågan handlade om. Inte olika sängmärken .  

Nu fattar jag vad en continentalsäng är!! Jag har ju haft en sån när jag pluggade i England . Förstod inte eftersom xeena beskrev det som resår längst underst och sen en madrass o.s.v. Madrassbottnen är det väl inte resår i? Den är ju helt stum... i alla fall den jag hade . Det var därför jag blev lite förvirrad. Jag såg framför mig en resårbotten med en resårmadrass ovanpå
    Hade jag varit lite mer bevandrad i terminologin hade jag sluppit missförstå så ofta . Hur som helst så har vi kikat på det alternativet också. Men jag är så sugen på sängstommen vi ska köpa... vill gärna ha den. Och man kan inte ha sängstomme till en continental säng väl? Eller? I så fall ska vi kika ännu mer på det!

Klara 06-05-04
  • xenaa
    Lalalong skrev 2008-05-15 09:52:47 följande:
    VirrigaVera Vet inte vad en continalsäng är . Det var det jag försökte få fram med hjälp av mina frågor till xeena. Men jag googlar, guds gåva till människan . *s* vi har varken provlegat en säng från Jysk eller Hästens (känns onödigt då jag aldrig i livet skulle få för mig att köpa säng på jysk och plånboken desvärre inte tillåter en säng från Hästens). Jag menar att vi inte känner någon skillnad på sängar med resårbotten eller en säng med ribbotten och resårmadrass. Det var ju det frågan handlade om. Inte olika sängmärken .  Nu fattar jag vad en continentalsäng är!! Jag har ju haft en sån när jag pluggade i England . Förstod inte eftersom xeena beskrev det som resår längst underst och sen en madrass o.s.v. Madrassbottnen är det väl inte resår i? Den är ju helt stum... i alla fall den jag hade . Det var därför jag blev lite förvirrad. Jag såg framför mig en resårbotten med en resårmadrass ovanpå Hade jag varit lite mer bevandrad i terminologin hade jag sluppit missförstå så ofta . Hur som helst så har vi kikat på det alternativet också. Men jag är så sugen på sängstommen vi ska köpa... vill gärna ha den. Och man kan inte ha sängstomme till en continental säng väl? Eller? I så fall ska vi kika ännu mer på det! Klara 06-05-04
    hehe ber om ursäkt för min förklaring haha.
    men dem är super sköna att sova på, skulle inte ha en annan säng idag iaf
    ♥LEO♥
  • Lalalong

xeena
    Ah, kikade lite på din länk också. Och visst är där resår i madrassbottnen också! Konstigt, jag tycker verkligen att de känns helt stumma lixom. Det är väl antagligen inte samma fjädring som i en vanlig resårbotten i alla fall... ser bara framför mig att man lägger en tjock resårmadrass ovanpå den resårbottnen vi är inspetsade på.... Det skulle ju bli jättekonstigt och väldigt instabilt

Klara 06-05-04
  • Lalalong

xeena
    Hehe, nej men det var ju helt rätt ju. Jag har inte fattat att det är resår även i sånna madrassbottnar....

Klara 06-05-04
  • xenaa

hehe jag lovar inte instabillt för 5 öre super skönt hehe. sen som du säger har den en annan fjädring.
    super gott sover man

♥LEO♥
  • Virriga Vera

Ingen fara, det är lätt att missförstå och missförstås på nätet. Vi köpte en säng från Wonderland på Sängjätten och har haft den i 3 år nu, den är gudomlig.

• Lalalong

xeena
    Låter härligt!

Virriga Vera
    Kul att ni är nöjd med er säng!
    Men går det att ha en sängstomme till en continentalsäng?

Klara 06-05-04
  • xenaa

de problemet har vi att jag tror inte man kan ha en sängstomme till den kontinental för vi hittar iaf ingen som passar vår säng.
    Men vi har kollat på sänggavlar finns skit snygga på mio lite dyra men det är dem som funkar för oss. ska köpa en snart

vi köpte våran säng i europamöbler för några år sen

♥LEO♥
  • Lalalong

xeena
    Ah, okej.... ja men sänggavlar kunde ju funka... Men jag vill så gärna ha den sängstommen . Aja, det blir nog i alla fall två resårbottnar med en bäddmadrass. Den vi har fastnat för är väldigt skön, så det blir nog bra!

Tack för era svar!!

Klara 06-05-04
  • Virriga Vera
    Lalalong skrev 2008-05-15 10:44:13 följande:
    xeenaLåter härligt!Virriga VeraKul att ni är nöjd med er säng!Men går det att ha en sängstomme till en continentalsäng?
    Njaae, vi gjorde som så att vi fäste en sänggavel i väggen bakom sängen.
Svar på tråden resårmadrass eller resårbotten?