• Anonym (BehöverRåd)

Mitt barn säger att vi slår honom

Hej,

Min son på fyra år, har det sista året av och till sagt att jag och min man slår honom. Första gången det hände va strax efter att vi flyttat och han höll på att skolas in på nytt dagis. Efter det dröjde det flera månader till nästa gång, men nu har det eskalerat och hans yngre syskon har apat
    efter.

I början tror jag han sa det för att han märkte att han fick uppmärksamhet och det inföll med att vi var osams. Han fick kanske inte sin vlja igenom eller så sa vi att han inte fick slåss. Idag kan han påstå att pappa tex slagit honom fast han befinner sig på meters håll. Eller då jag ska hjälpa honom av med tröjan.

Än har vi inte hört att han sagt något på dagis, men han har börjat skrika det även utomhus så det känns inte som att det dröjer innan vi har soc på dörrklockan.

Eftersom min man nyss fått längre abetsdagar och de ska få ett syskon till, känns det som att det bara ökar på frekvensen.

Både jag och min man skulle inte ens drömma om att göra våra barn illa, varken fysiskt eller psykiskt. Men vi vet inte vad vi ska göra och det börjar kännas ohållbart.

Finns det något man kan göra eller säga, borde vi själva ta upp det med soc eller bvc, barnomsorg?

Blev väldigt rörigt, men jag är så rädd att hamna i en situation där jag kan förlora mina barn för att de inte kan skilja mellan fantasi och verklighet.

• Svar på tråden Mitt barn säger att vi slår honom
  • Bebis

Inte för att det hjälper er men min fyraåring gör likadant.
    Om han är på humör och jag lägger handen på hans rygg för att han ska skynda på tex kan han kasta sig ner på marken och skrika att jag slår honom. Lagom roligt.

Don't Panic
  • Anonym (hund)

Hur skulle du kunna förlora dina barn p g a att barnen inte kan skilja på verklighet och fantasi? Det är väl förhoppningsvis inte barnens ord som väger tyngst.

• Teskedsmamman

4 år... så borde han begripa om du säger att "säger du att jag slår dig så kan det komma människor som tar dig ifrån oss"

Min kille är 4 år 3 mån och han begriper när jag förklarar för honom, för han kan förkalra med egna ord efter någon timme vad jag har sagt...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Anonym (BehöverRåd)

Vi har försökt att prata med honom om vad konsekvensen kan bli, men det verkar bara göra det värre. Dvs att mamma och pappa kan få problem av att han hittar på. Resultatet blev att han två gångr att han har frågat om när han ska få flytta.

• Hope8082

Du kan ju nämna för dagis att han håller på så, så de kan vara lite beredda om han skulle säga det där

• Teskedsmamman
    Anonym (BehöverRåd) skrev 2008-05-14 20:27:50 följande:
    Vi har försökt att prata med honom om vad konsekvensen kan bli, men det verkar bara göra det värre. Dvs att mamma och pappa kan få problem av att han hittar på. Resultatet blev att han två gångr att han har frågat om när han ska få flytta.
    Då ska du bara ignorera problemet.... Och försöka uppmärksamma nåt annat bra beteende, det är nog uppmärksamheten han är ute efter..

Sedan gör soc ordentliga utredningar innan de plockar barn...

Uppmärksamma även dagis (som sägs ovan) att ha nhåller på så där....
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Hallonröd

Min 2 ½ åring skriker "aaajjj" fast jag inte gör honom illa. Kan räcka med att jag tar honom i handen när vi ska gå hem från lekparken och han inte vill följa med. Eller som häromdagen när skrek han aj i affären när jag höll honom i handen för att han inte skulle springa iväg. Folk vände sig om och tittade...mycket pinsamt...Fundersam Han kan skrika aj om jag går iväg med honom här hemma för att byta blöja bara...lyhört är det också där vi
    bor...inte kul Fundersam

Min stora son gjorde likadant...även när han var äldre 4-5 år. Han visste att jag blev rädd när han skrek aj högt så grannarna skulle höra....Ledsen Han gjorde det när han var arg på mig och inte fick som han ville.

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • sleeping angel

Ja, jag tror att soc behöver "bevis", blåmärken, upprepede besök på akuten etc, dom tar inte barn för att barnen säger att dom blir slagna hemma, inte när dom är så små, och antagligen skulle din son inte kunna ge en situation till någon som frågade, svara på alla frågor runt, kräver ju att han kan hålla ordning i sin lögn. Det är förhoppningsvis bara en trotsfas.

• Anonym (funderar)

Du, det där bara måste vara ¨nåt som många barn säger. Så gjorde min dotter när hon var mindre också, och jag har aldrig slagit henne.

För oss gick det över fort, hon fick ingen reaktion från oss vuxna. Men hoppsan vad jag också fick hjärtat i halsgropen och tänkte "shit vad skall alla säga nu då".

Jag tror inte att barn som BLIR slagna hemma pratar om det utåt, då skulle de ju bli ännu mer slagna...

• tvåsmå

Ignorera det bara, så kommer det minska och sedan upphöra. Varje gång ni ger det uppmärksamhet är det en bekräftelse för honom att tekniken för uppmärksamhet fungerar. Så bli helt neutrala i ansiktet, pyssla med annat och kommentera det inte alls. Tror för övrigt det inte är helt ovanligt, och jag tror ex förskolepersonal kan skilja på verklighet och påhittat eftersom barn då berättar det på olika sätt.

• Bebis

Gör min så när vi är ute, vilket händer lite nu och då. Så brukar jag säga åt honom att sluta fåna sig och högt förklara att jag knappt tar i honom....
    Har fått en soc anmälan på mig för en liknande sak och aldrig i livet att jag riskerar att gå igenom det igen.

Don't Panic
Svar på tråden Mitt barn säger att vi slår honom