• nova lee

åkattraktioner som gravid

någon som har koll på om det är farligt att åka ex flygande mattan/vikingagungan/bläckfisken på gröna lund när man är gravid? jag har gratis åkband och femkamp där i sommar och vill ju gärna passa på eftersom jag älskar åkattraktioner. jag hade inte tänkt åka de värsta grejjerna utan bara de ovannämnda som mest bara kittlar lite i magen. är i v 23 nu och vi tänkte väl gå inom de närmaste veckorna. vad tror ni?

• Svar på tråden åkattraktioner som gravid
  • Thalis

Det avråds!!
    Gravida och personer med hjärtproblem bör inte åka.

Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • MeNoLike

dte brukar vara en skylt vid karusellerna om gravida får åka dom elle rinte

• mammatalman

det står väll skyltar på de man inte får åka som gravid. en gravidskylt med sträck över.

• Nyfiken gul

Det står skyltar på attraktionerna om gravida får åka eller inte. Jag hade INTE åkt om jag vore dig... man kan må väldigt konstigt även om man bara åker nyckelpigan...

• Mulliga mamman80

Absolut inte, de e inte speciellt bra att göra de när man har ett växande liv i magen, ja säger: hellre avstår ja o ser till att barnet i magen har de bra, än att skita i de, ha roligt en dag o sen inte veta hur graviditeten slutar. Det kan gå bra, kanske inte!

Är de verkligen värt att riskera din graviditet?

• Bela

jag skulle aldrig tänka tanken.Tänk på att du måste ha den här säkerhetsgrejen mot magen.Tänk när det klämmer till där.
    Nejnejnej,gör inte det!Jag skulle aldrig göra det i allafall.

• Horst

Jag hade avstått alla de attraktiner som utövar tryck mot magen eftersom du är så pass långt gången som du är. Vet däremot inte om det finns något vetenskapligt belägg för det. De ligger ju väldigt väl skyddade där inne.

Sen har vi ju alla de attraktioner som snurrar och vrider. De hade jag undvikit helt. De är ju roliga att åka för att de utsätter kroppen för sådant som vi inte kan uppleva utan hjälpmedel. Alltså är de inte "stenåldersmässsiga". Och då hade jag undvikit dem.

Om jag hade varit du hade jag tagit med mina funderingar till en BM som jag litade på och frågat henne vad hon tror. För visst är det kul med åkattraktioner.

Kanske finns det några som är OK (eller alla) och då är det ju jättekul. Om inget är OK så får du istället se fram emott den "tripp" det blir att få barn...

Lycka till!

• nova lee

hejsan och tack för alla svar ;D jag ska höra med barnmorskan nästa gång vi ska dit. det blir nog till att avstå innan dess eftersom min sambo går helt på er linje och vägrar släppa iväg mig.

• LitenIsa

Med risk för att bli halshuggen och dränkt i moralpredikningar. Men jag var på disneyworld i vecka 18 och åkte allt. Min dotter är idag 9 månader och mår kalasbra. De ligger ju väl skyddade där inne.

Vecka 23 är ju dock 5 veckor längre fram så du får nog känna efter själv vad som känns rätt för dig. Min BM sa att så länge jag mår bra mår barnet inne i magen bra med vissa undantag så klart (bla tobak och alkohol).

• lisadragon

Tror nog lite på din visa att "mår jag bra mår bebisen bra". Men i v.18 var jag knappt märkbart tjock medans jag i v.23 var jätte tjock *hehe*.. Jag skulle också gärna åka nåt som snurrar och suger i magen men skulle aldrig gå, jag är för tjock och jag vågar inte heller att riskera barnets hälsa nu när det börjar bli sent i graviditeten. Men v. 18 hade jag också kunnat tänka mig att åka karusell om jag pratat med BM först som du gjorde.

Jag funderar i sommar på att åka till skara men då är man istället höggravid och då är det ännu mer riskabelt :S, så jag och sambon får väl ta några dagar på öland och snurra förbi ullared på samma gång :D.

Hade gott // Lisa!!

LitenIsa skrev 2008-05-15 17:52:01 följande:
    Med risk för att bli halshuggen och dränkt i moralpredikningar. Men jag var på disneyworld i vecka 18 och åkte allt. Min dotter är idag 9 månader och mår kalasbra. De ligger ju väl skyddade där inne. Vecka 23 är ju dock 5 veckor längre fram så du får nog känna efter själv vad som känns rätt för dig. Min BM sa att så länge jag mår bra mår barnet inne i magen bra med vissa undantag så klart (bla tobak och alkohol).
Svar på tråden åkattraktioner som gravid