• Viewsonic

Ont i benhinnorna fram på smalbenet... aj

Har skitont pga jogging på asfalt...

Vad göra?

Har vilat hela dagen under varmt täcke.
    Tagit en alvedon och en ipren.

Har ingen smärtstillande gel hemma. Kan kanske vara bra att köpa?

Någon annan som vet? Kan hjälpa?

dator heter det. datOR...
  • Svar på tråden Ont i benhinnorna fram på smalbenet... aj
  • Glass

man kan få ont på framsidan av underbenet om man strechat vadmusklerna för lite.
    Det finns två sätt att stretcha den, men rakt knä ochmed böjt knä. Båda behövs för att komma åt båda musklerna.

Jag har ingen sidfot...
  • Pysselgalningen

Låter ju som att du åkt på en benhinneinflammation.
    Skaffa bättre skor om du ska springa på asfalt och lär dig känna av hur du ska sätta ner fötterna utan att överanstränga benen.

Testa att lägga ett stödbandage, brukar kunna hjälpa.

• Glass

har du ont då du vickar foten upp elle då du vickar den ner?

Jag har ingen sidfot...
  • Viewsonic

Det gör ont när jag vickar foten uppåt. Och liite när jag vickar nedåt. När jag vilat så stapplar jag en stund, sen blir det bättre.

• mammaNena

jag hade så under hela grav. benhinneinlammation. kunde knappt gå pga det. Kan komma smygande om jag har varit ute och gått eller sprungit för länge. Har tyvärr inget tips på hur det blir bättre.

• Hädvigg

låter som benhinneinflammation

Försök massera framme på smalbenet på sidorna om själva benet, hela vägen upp till knät.

• Euphoric

Vila länge, bättre skor, så blir det bättre. Haft det 3 ggr. Har det nu med, längsta jag vilat är 3 veckor och de har ändå inte försvunnit. Men i lumpen fick jag inlägg i kängorna och vila en vecka så försvann det. Det är olika

• Hädvigg

Från FASS:
    "I akutläget ges antiinflammatorisk behandling med NSAID i tablettform eller i gel. Kyla och mottryck via ispåse.

Därefter korrektion av löpteknik. Man skall ”rulla" på foten. Sätt i hälen först. Skor skall vara stabila!, skoinlägg används vid höga fotvalv. Spring ej på hårt underlag. Cykla eller simma i st f att springa.

Stärk vävnaden genom avvägd belastningsträning.

Fall som inte läker på detta sätt kan bli föremål för behandlingar som operation, stötvåg m.m."

• Viewsonic

tack alla, vad snälla ni är!

• snuttP

Du har även en muskel på framsidan av underbenet, precis jämte skenbenet. Prova massera på den, fall det ör den som spökar.

Svar på tråden Ont i benhinnorna fram på smalbenet... aj