• miaan

Magen växer inte som den ska..

Igår var jag hos bm och det visade sig att magen inte växt något på 2 veckor, är nu i v. 38+4 sist de mätte var jag i v. 36+4.

Är det vanligt att magen inte växer något sista veckorna?

Jag fick en extra tid inbokad nästa vecka för att hon skulle kolla om den växt till sig då.

Är orolig för att den lille inte får i sig tillräckligt med näring. Fattar inte att hon inte undersökte det närmare utan bara boka in en ny tid nästa vecka.

Hur kollar dem att moderkakan är som den ska?
    Hoppas bebisen kommer snart.. Svårt att själv hålla koll på hur den mår när den är i magen, men det är väl bara att lita på sjukvården.

/Mia

• Svar på tråden Magen växer inte som den ska..
  • Cecese

Det behöver inte vara nåt farligt. Sf-måttet kan variera beroende på hur bebisen ligger. Kanske din bebis sjunkit ner lite och därför står sf-måttet still. Det är inte moderkakan dom kollar utan flödet i navelsträngen och det gör dom med ul. Mitt andra barn var tillväxthämmad så då fick jag kolla flödet varje vecka.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • snabla

på mig växte inte magen så mkt på 2 mätningar tror att det var runt vecka 34-36 o då bokades det in en extra ultrljudskontroll där de kan beräkna ca hur stor barnet är o kollar näringsflödet i navelsträngen så har du inte växt till nästa kontroll gör de nog ett sånt jag tror att det är ganska vanligt o oftast är barnet större än vad de beräknar. Så länge barnet inte är mindre än 10% under det normala görs inget annars gör man fler kontroller, oroa dig inte det är nog bara bra m bebben i magen snart ska du bli mamma, lycka till!

• miaan

Tack för era svar! Bm har säkert full koll..

• AnnaGBG

Jag väntar mitt tredje barn och har haft stillastående sfmått i de veckorna med alla tre. Visserligen så har jag gjort tillväxtul då men sfmåttet har bara berott på att bebisen sjunkit neråt så det har varit som det skall.

Detta är nog mer normalt än inte, så oroa dig inte!

• Neko

Rör den på sig? Isf är det nog okej =) Min växte också långsamt i slutet och jag fick tid till tillväxtUL, där kollade det så att den fick bra med näring och så och det fick den =) Antar att det blev för lite plats bara =P Han vara bara lite mindre än medel när han föddes, ca 3100 g.

• miaan

Jodå den rör sig, men det märks att det är trångt nu.. Tack för era svar nu känner jag mig lugnare..

• Leas

Mitt sf-mått hade endast gått upp 0,5cm på två veckor, det är mellan v 35 och v 37. BM sa inget om det.

• Tejja

Hej miaan.

Jag är övertygad om att BM har full koll, då hon faktist bokade in en ny tid. Men jag tycker att du ska kontakta henne för att kolla vilka anledningar det finns och om det är några symptom du ska vara extra uppmärksam på.
    Nu är det ju så som de säger här ovanför att det är normalt att SF-måttet inte växer lika hela tiden.
    Men det är alltid skönt att veta att man gjort allt man själv kunnat i de få fall där det faktist inte går prick som det ska.

• Tejja

Hej miaan.
    Har du varit på återbesöket?
    Hur gick det?

• miaan

Hej

Imorgon ska jag till bm. Hoppas verkligen allt är ok. Annars ska jag begära ett tillväxtul. Återkommer imorgon!

• mimmelie

Är orolig över ungefär samma sak, är i v 40+2 nu och sedan vecka 35 har sf bara ökat en cm. Ska på ul idag då de ska kolla moderkaka osv, så är ditt sfmått dåligt/litet nästa vecka så får du säkert också en tid för UL.

• miaan

Magen hade växt denna gång och allt var normalt, äntligen kan man andas ut igen. Detta var inget ovanligt sa bm. Tack alla som svarat!

• Ellen Dellen

Hej! Vill inte oroa er med "ickeväxandemagar" men mitt sf-mått växte inget på 4 veckor och till slut skickade min bm in mig på kontroll på förlossningen och då konstaterades det att jag hade lite fostervatten kvar och vi gjorde två kontroller med 2 dagars mellanrum men ändå sa läkarna att allt var lugnt och vi litade ju på dem såklart. Gjorde ul som sa att bebisen vägde 3800 g, samma dag som jag var inne på överburenhetskontroll och då var fostervattnet slut så jag blev igångsatt men det slutade med akutsnitt och han vägde 3090 g och var klart överburen och moder kakan vägde endast 300 g!! Han hade fått för lite näring.

Allt gick ju bra trots allt men med detta i ryggen tänker jag vara mer påstridig denna gång om det är så att magen inte växer och INTE vänta till vecka 42+0!!

• Neko

Jo känns jobbigt att man måste vänta så länge. Hade också problem med dålig tillväxt (fast normalt flöde) och fick vänta till BF +10 innan han kom ut, vägde då ca 3100g.

• paddanpuff

Det behöver inte beryda nåt alls. Min hade inte vuxit på 3 veckor, då blev jag skit rädd. Nu sa det bara poff! Jag hade 30 mc i vecka 30 o sen fortfarande 30 cm i v 33. Nu är den på 36 cm i vecka 38. Det är säkert ingen fara heller. Allas kurvor är individuella oxå o h*n kanske har lagt sig annorlunda just när hon mätte oxå o då sjunker ju allt ihop.
    Det är säkert inget att oroa sig för även att jag vet att man gör det givetvis..
    Lycka till med allt!!
    Kram!

Svar på tråden Magen växer inte som den ska..