• AnnsoPannso

Psykologi B, litteratur/filmanalys.

Hejsan.
    Håller på och ska börja med sista arbetet inom psykologi b för terminen nu och ska göra en psykologisk analys ifrån en filmsekvens, bok, en fallbeskrivning eller liknande. Men jag har verkligen idétorka. Någon som har lust att komma med något tips?

• Svar på tråden Psykologi B, litteratur/filmanalys.
  • bebban67

Vad innebär analysen då? Har du fått något papper på vad den ska gå ut på?

• AnnsoPannso

Nä, har inte fått något papper. Vi ska beskriva innehållet från en psykologisk synvinkel, utifrån en kris tex, eller socialpsykologi. Ska inte vara så omfattande, skriftligt ca 1 sida.
    Hehe luddigt värre det lät.

• bebban67

Om du skriver om en kris så kan du väl beskriva krisförloppet. Chockfasen, reaktionsfasen, bearbetningsfasen och nyorienteringsfasen. Ett krisfall kan du ju hitta på själv, om någon som drabbats av sjukdom till exempel.
    Socialpsykologi blir mer omfattande, det innehåller så mycket, roller, status och så vidare.
    Hm,svårt det här Glad

• AnnsoPannso

Ja, svårt! Särskilt eftersom jag inte riktigt förstått vad vi ska göra exakt.
    Men tack så mycket för hjälpen! Och du har rätt i att en kris är ju relativt lätt att skriva om.

• Tokaungen

Gör en psykoanalytisk läsning av Pippi Långstrump, finns mycket skojigt i den...

• Neko

Jag antar att ni redan har gått igenom filmen Falling Down, den är ju en klassiker för psykoanalys annars =P

• danitra

Riktigt enkelt blir det om du väljer Girl Interrupted

• BettanB
    Svar på #6
    Haha.. Ja, Pippi är kul. Skrev om henne i en tenta i personlightespsykologi.
  • BettanB

Dag och Natt (eller om det är tvärtom?) är intressant tycker jag. Jag skrev om manliga depressioner utifrån den, mycket spännande.

Svar på tråden Psykologi B, litteratur/filmanalys.