• Mingus

Egen glass till prinsessans slott

Jag vill göra ett glasslott till min 4 åriga dotters kalas. Jag har en form (från sandlådan) med torn som jag tänkte fylla med glass och sen bygga ihop flera stycken till ett helt slott.

Kan man använda vanlig Big Pack glass eller har du något bra recept på egen gjord glass? Jag tar tacksamt emot bra ideer på utsmyckning eller om du har egen erfarenhet?!
    Finns det blå karamellfärg(tänkte ha blå grädde som vallgrav...)? Kan röd karamellfärg bli rosa?

• Svar på tråden Egen glass till prinsessans slott
  • Mamsingen

Jordgubbsglass
    Antal portioner: 10
    Förberedelsetid: 25 min
    Färdigt på: 3 tim 25 min
    Ingredienser
    500 g jordgubbar
    2 dl strösocker
    5 dl standardmjölk
    5 dl vispgrädde
    10 st äggulor
    2 msk pressad citron
    1 st vaniljstång
    Gör så här
    1. Rensa och dela jordgubbarna grovt. Lägg dem i en bunke och strö över lite extra socker, cirka 2 matskedar. Låt stå och dra en stund.
    2. Häll mjölk och grädde i en tjockbottnad kastrull. Dela vaniljstången på längden, skrapa ur kornen och lägg både korn och stång i mjölkblandningen.
    3. Värm tills den nästan börjar koka, ställ kastrullen åt sidan och låt blandningen dra i 20 minuter.
    4. Vispa äggulor och 2 deciliter socker pösigt.
    5. Fiska upp vaniljstången ur gräddmjölken och häll blandningen över äggulorna under konstant vispande.
    6. Häll tillbaka blandningen i kastrullen, ställ kastrullen på spisen och värm blandningen under omrörning tills den börjar tjockna. Häll sedan blandningen i en bunke där den får svalna.
    7. Kör jordgubbarna till grovt mos i en matberedare. Häll ner i den svalnade äggblandningen tillsammans med citronsaften.
    8. Frys i glassmaskin eller i en vanlig frys. Om du väljer frysen tar du ut blandningen efter en timme och kör den några varv i matberedaren. Häll tillbaks och frys ytterligare en timme innan du på nytt kör blandningen i matberedaren. Frys igen tills glassen är genomfryst.

• Mingus

Tack snälla underbara Mamsingen för att du tagit dig tid!
    Är det svårt att lyckas?

• Mamsingen

Jag har faktiskt inte provat den än, det är en av Nigellas recept som ligger i min receptbank och väntar på att provas Den såg dock inte svår ut när hon gjorde den på TV.

Angående dekoration så kan du ha uppochnervända glassrån/strutar som torn. Röd karamellfärg blir rosa om, ta lite i taget för önskat resultat. Blå färg finns här... borgebykryddgard.jetshop.se/ (kolla under "Aromer & essenser".

Varsegod förresten, klart man hjälper till om man kan.

Om du är osäker på glassen, kan du ju prova att halvera receptet och testlaga ett tag innan kalaset, så står du inte samma dag om det inte blir bra. Och så blir kostnaden inte lika stor heller om det floppar. Annars funkar det säkert med BIG PACK glass som man mjukrör först.

• Russinkastrull

Ursäkta den dumma frågan - men hur får du ut glassen ur slottet så att den fortfarande behåller formen?

• Mamsingen
    Russinkastrull skrev 2008-05-15 18:33:55 följande:
    Ursäkta den dumma frågan - men hur får du ut glassen ur slottet så att den fortfarande behåller formen?
    Man kanske kan klä den med plastfolie, eller olja in den med någon neutral olja. Men det är bara gissningar
  • Mingus

Bra fråga Russinkastrull - jag testade att mjukröra glass och fylla en liten form. Jag frös glassen igen och hällde varmt vatten utanpå när jag skulle få ut den. DET GICK INTE ALLS BRA!

Jag har tänkt om - använder mig i stället av två Big Pack glass paket. Det ena får funka som grund/bas och det andra skär jag ut mindre bitar av så att det blir olika upphöjnader. Tornen etc får jag göra av Mumsmums och maränger. Kanske använder jag dotterns Duplo prinsesstorn också. Tänkte "klä" glassen med grädde som jag färgar med karamellfärg. HOPPAS DET FUNKAR!

• Russinkastrull

Aha, vad synd. Men bra tips om hur man istället kan göra. Ska spara tråden till min lilla tjej fyller 2 år så ska vi också göra ett slott .

Mingus skrev 2008-05-17 07:53:01 följande:
    Bra fråga Russinkastrull - jag testade att mjukröra glass och fylla en liten form. Jag frös glassen igen och hällde varmt vatten utanpå när jag skulle få ut den. DET GICK INTE ALLS BRA! Jag har tänkt om - använder mig i stället av två Big Pack glass paket. Det ena får funka som grund/bas och det andra skär jag ut mindre bitar av så att det blir olika upphöjnader. Tornen etc får jag göra av Mumsmums och maränger. Kanske använder jag dotterns Duplo prinsesstorn också. Tänkte "klä" glassen med grädde som jag färgar med karamellfärg. HOPPAS DET FUNKAR!
Svar på tråden Egen glass till prinsessans slott