Stor bil för en stor familj...
Till vintern får jag och min man vårt andra gemensamma barn. Vi kommer då att bli 6 personer i familjen (min man har två barn sedan innan) och vår 9-5:a kommer att vara alldeles för liten. Visserligen kommer det väl att vara ganska sällan vi åker allihopa eftersom äldste killen snart är 16 år och oftast har "viktigare" saker för sig än att följa med oss, men vi vill ändå ha möjligheten att stuva in hela familjen i bilen på en gång.
Eftersom körglädje är viktig för oss och vi som sagt sällan kommer att utnyttja hela 6 sittplatser så vill vi inte ha en tråkig "buss" men efter att ha tittat på de 7-sitsiga SUV:ar som finns på marknaden så kände vi att det inte heller riktigt är vår stil. Dessa upplevde vi dessutom som väldigt trånga inuti. Den bil vi har fastnat för nu är en Ford S-max som känns som en "vanlig" bil men med ett stort och rätt bekvämt baksäte och dessutom möjlighet till extra sittplatser längst bak vid de tillfällen som det är aktuellt.
Det vi funderar på nu är dock HUR man stuvar in hela familjen i en sådan bil. Vi kommer ju att vara 2 vuxna (ganska långa båda två) + en lång tonåring, en liten 12-åring samt 2 barn i behov av bakåtvända barnstolar. Är enda alternativet att ha en barnstol i framsätet och en bakom i baksätet eller finns det andra alternativ? Är det t ex möjligt att sätta de två barnstolarna bredvid varandra i baksätet (en på sidoplatsen och en i mitten)? Att sätta barnstolarna på båda ytterplatserna i baksätet går ju inte för då kommer man väl inte in varken på mittplatsen eller i bakersta sätet, då kan man ju bara åka 4 personer...
Är det sedan över huvudtaget möjligt att få plats med en syskonvagn i en S-max när man har klämt in 6 personer också?
Kanske är lika bra att inse att vi får åka i två bilar om vi ska iväg allihopa....