• Calles matte

Stor bil för en stor familj...

Till vintern får jag och min man vårt andra gemensamma barn. Vi kommer då att bli 6 personer i familjen (min man har två barn sedan innan) och vår 9-5:a kommer att vara alldeles för liten. Visserligen kommer det väl att vara ganska sällan vi åker allihopa eftersom äldste killen snart är 16 år och oftast har "viktigare" saker för sig än att följa med oss, men vi vill ändå ha möjligheten att stuva in hela familjen i bilen på en gång.

Eftersom körglädje är viktig för oss och vi som sagt sällan kommer att utnyttja hela 6 sittplatser så vill vi inte ha en tråkig "buss" men efter att ha tittat på de 7-sitsiga SUV:ar som finns på marknaden så kände vi att det inte heller riktigt är vår stil. Dessa upplevde vi dessutom som väldigt trånga inuti. Den bil vi har fastnat för nu är en Ford S-max som känns som en "vanlig" bil men med ett stort och rätt bekvämt baksäte och dessutom möjlighet till extra sittplatser längst bak vid de tillfällen som det är aktuellt.

Det vi funderar på nu är dock HUR man stuvar in hela familjen i en sådan bil. Vi kommer ju att vara 2 vuxna (ganska långa båda två) + en lång tonåring, en liten 12-åring samt 2 barn i behov av bakåtvända barnstolar. Är enda alternativet att ha en barnstol i framsätet och en bakom i baksätet eller finns det andra alternativ? Är det t ex möjligt att sätta de två barnstolarna bredvid varandra i baksätet (en på sidoplatsen och en i mitten)? Att sätta barnstolarna på båda ytterplatserna i baksätet går ju inte för då kommer man väl inte in varken på mittplatsen eller i bakersta sätet, då kan man ju bara åka 4 personer...

Är det sedan över huvudtaget möjligt att få plats med en syskonvagn i en S-max när man har klämt in 6 personer också?

Kanske är lika bra att inse att vi får åka i två bilar om vi ska iväg allihopa....

• Svar på tråden Stor bil för en stor familj...
  • Pysselgalningen

Du får väl mäta en vagn och se om dom passar in med dessa mått.

Bagageutrymme (mm)
    Maximal lasthöjd (med 3:e radens säte) 912
    Maximal lasthöjd (utan 3:e radens säte) 1017
    Maximal bredd 1203
    Maximal bredd mellan hjulhusen 1147
    Maximalt djup till 3:e radens stolsrygg 496
    Maximalt djup till 2:a radens stolsrygg 1113-1263
    Maximalt djup till främra stolsrygg 2053

Själv kommer vi va 4st till vintern, men vi ska inte ha syskonvagn utan 2 vagnar så vi håller på att kika på Voyager (vi har inte råd att köpa en ny bil) då det är en av de få bilarna som inte är allt för dyr i reparationer, drar inte för mycket soppa och är stor nog innuti

• Pixboy

Mazda 5 är ett bra alternativ till S-max men den är inte direkt större så full familj pls vagn kan bli svårt med den. Däremot har den dubbla skjutdörrar och smartare lösning med stolar då man har 6 separata säten och ett 7 "nödsäte" i mitten på mittenraden.
    Samt körglad :)

• Janneman

Chrysler Grand Voyager är den enda bil inom rimliga pengar som är stor och bra nog för att transportera 6 personer + bagage på ett tryggt sätt. Fördelen är också att man kan köpa ett riktigt fint och fullutrustat objekt för 35-40000:- årsmodell 98-00 om man köper privat. Det finns 1000-tals till salu på Blocket.

• Calles matte

Chrysler har vi tittat på och dem gillar vi inte alls. För plastig, klumpig och amerikansk helt enkelt. Sen är vi inte ute efter en "billig" bil heller utan vill ha en ny, fräsch bil med hög säkerhet och prestanda. Chrysler ligger inte i topp i Folksams statistik över säkra bilar och saknar "detaljer" som whiplashskydd och dyl.

Mazda 5 hade vi missat, den verkar vara väldigt lik S-maxen så den kan kanske vara värd att titta på.

Fast problemet med hur man skall få plats med allt och alla kvarstår ju förstås...

• Janneman

Calles matte skrev 2008-05-15 14:30:07 följande:

Chrysler har vi tittat på och dem gillar vi inte alls. För plastig, klumpig och amerikansk helt enkelt. Sen är vi inte ute efter en "billig" bil heller utan vill ha en ny, fräsch bil med hög säkerhet och prestanda. Chrysler ligger inte i topp i Folksams statistik över säkra bilar och saknar "detaljer" som whiplashskydd och dyl.Mazda 5 hade vi missat, den verkar vara väldigt lik S-maxen så den kan kanske vara värd att titta på.Fast problemet med hur man skall få plats med allt och alla kvarstår ju förstås...
    Plastig klumpig och amerikansk? Klumpig är ju en bedömningssak, jag har ägt 2st och upplever att mycket smidigare SUV får man leta efter, men det är mer läder i en normal Chrysler LX än i en årsproduktion av Japaner! Dessutom byggs bilen i Österrike och det ligger inte i USA. Systermodellen Dodge Grand Caravan däremot byggs i USA. Om inte pengar är nå´t problem så köp en Chrysler Stov´n´Go -06 eller -07, där är inga problem med den inre säkerheten. Min poäng var att det finns inget fordon av kvalité där man samtidigt kan vara 6 personer och få plats med bagage.
  • RAF

Denna tråd hänger jag med på. Vi har två "barnstolsbarn" och ibland en 14 åring. Kör idag en BMW 535 och jag anser den är lite dyr.Vill byta men min man kan inte för sitt liv förstå hur vi ska kunna ha en annan bil med så många barn ;)
    Jag antar att det är en självklarhet att alla med tre barn kör en 535:A!!!!!
    Min älskling kommer med mängder av argument för att slippa byta bort sin favoritbil!
    Vill ha en bra bil till oss alla men inte gå ner för mycket i kvalitet.
    Just nu lutar det åt en BMW 520 istället!

// Åsa

• Janneman
    RAF skrev 2008-05-15 15:21:05 följande:
    Denna tråd hänger jag med på. Vi har två "barnstolsbarn" och ibland en 14 åring. Kör idag en BMW 535 och jag anser den är lite dyr.Vill byta men min man kan inte för sitt liv förstå hur vi ska kunna ha en annan bil med så många barn ;) Jag antar att det är en självklarhet att alla med tre barn kör en 535:A!!!!!Min älskling kommer med mängder av argument för att slippa byta bort sin favoritbil!Vill ha en bra bil till oss alla men inte gå ner för mycket i kvalitet. Just nu lutar det åt en BMW 520 istället!// Åsa
    Men det är ju samma bil fast med mindre motor?!
    Dessutom är väl en begagnad 520 i allmänhet dyrare än en 535:a
    pga att den drar mer soppa.
  • Keats
    Janneman skrev 2008-05-15 15:25:38 följande:
    Men det är ju samma bil fast med mindre motor?!Dessutom är väl en begagnad 520 i allmänhet dyrare än en 535:apga att den drar mer soppa.
    Vilken BMW pratar ni egentligen om?

535, gamla E34 med rak sexa, importerad E39 med lilla V8an, eller E60/61 535 diesel?

Oavsett vilket så är dom ju inga raketer direkt och 520 är ju direkt slö. TS var ju ute efter prestanda!

Varför inte en lite uddare vagn som Mercedes R? Bra prestanda för dess storlek med 500 eller AMG 55 versionerna, Mercedes R finns både i SWB och LWB.
  • Calles matte
    Janneman skrev 2008-05-15 15:13:18 följande:
    Calles matte skrev 2008-05-15 14:30:07 följande:
    Plastig klumpig och amerikansk? Klumpig är ju en bedömningssak, jag har ägt 2st och upplever att mycket smidigare SUV får man leta efter, men det är mer läder i en normal Chrysler LX än i en årsproduktion av Japaner! Dessutom byggs bilen i Österrike och det ligger inte i USA. Systermodellen Dodge Grand Caravan däremot byggs i USA. Om inte pengar är nå´t problem så köp en Chrysler Stov´n´Go -06 eller -07, där är inga problem med den inre säkerheten. Min poäng var att det finns inget fordon av kvalité där man samtidigt kan vara 6 personer och få plats med bagage.
    Har ingen större erfarenhet av hur "klumpiga" SUV:ar brukar vara. Har bara haft stora familjebilar hittills så det är de som är min referensram. Det är säkert mer läder i Chryslern än i en japan men japanska bilar har heller aldrig varit min grej, har hållt mig till Volvo och Saab än så länge och det jag reagerade på som var plastigt i Chryslern var diverse mugghållare, förvaringsfack och annat lull lull som var allt annat än stabila och gav intryck av "billig plast".

Att bilen kändes "Amerikansk" berodde på fåtöljerna, att den bara fanns med automatväxel och att växelspaken satt vid ratten på riktigt amerikanskt manér. Som sagt så ligger den inte högt i rang i Folksams rankning och det är det jag grundar min åsikt om säkerhetsnivån på. Ledsen om jag har sårat dina känslor men Chryslern föll oss helt enkelt inte i smaken. (De bilar vi tittade på var en Grand Voyager av årsmodell -08 och en sprillans ny Voyager av årsmodell -07.)
  • RAF

Vår BMW är en 535 diesel med mpacket årsmodell -06. mannen anser inte att det går att byta till något billigare utan att gå ner sig rejält. Visst, håller med om att den är skön att köra men lite billigare där det får plats med tre barn bör ju finnas :=)

Svar på tråden Stor bil för en stor familj...