• Lolagumman

krypning bra för framtida inlärning eller bara en myt?

Har hört att det är viktigt för barnens fortsatta inlärning och motorik att de kryper på klassiskt vis. I Finland får barnen till och med gå på "krypskola" hos en fysioterapeut ifall de inte börjar krypa. Vad tror ni är krypningen viktig eller inte???

• Svar på tråden krypning bra för framtida inlärning eller bara en myt?
  • speciers

Absolut en myt!
    Jag kröp inte alls och jag kan säga att jag inte alls är dum på nåt sätt.
    Varför skrämma upp föräldrar på det viset?! (inte du TS, utan de som säger att krypa är sååå viktigt)

• 070815

Tror att de är viktigt, inte därmed sagt att man skulle bli ngt dummare ifall man inte kryper men inlärningssvårigheter -kanske större risk. Men det är aldrig försent att lära sig:). Jag har iallafall läst ganska mkt om det och jag är övertygad:) Min lilla hasade sig fraqm på rumpan till en början men efter att hon var mer på mage så kröp hon (7mån). På BVC så säger de ju lite olika, men min mor är specialpedagog och min far är läkare och de instämmer.
    De är inte många barn som tycker om att vara på mage- till en början! Men efter ett tag så är det helt ok.

• bubbelmaja

Jag tror inte det är viktigt att de kryper innan de kan gå. Men min erfarenhet av barn i nedre skolåren och 6-års visar (om än för liten kanske för att generalisera) att de som har haft svårt att lära sig läsa, att sitta still och koncentrera sig osv fortfarande har svårt att krypa korrekt. Då brukar de få träna på att åla och krypa, som lek förstås tex vid klassrumsgympa.

• Lovali

En myt!! Min dotter kröp inte innan hon gick. Helt normal, ovanligt smart 6 åring idag...med toppmotorik!

• Mizzz

Enl studer som finns har barn som krypit lättare i skolan osv. Men det betyder ju inte att det är själva krypandet som är svaret. Kanske är det så att de som har lätt med motoriken (som krävs för att krypa) även har lättare för klassiska skolämnen? Isf skulle det inte hjälpa att försöka lära barnen att krypa (som man tydligen gör i finland?).

♥♥♥ - Linus 2007-04-21 - ♥♥♥
  • SchumiFerrari

Det är inte en myt. Det har visat sig att för barn som har koncentrations och inlärningssvårigheter så kan det underlätta om det lär sig krypa.. Detta för att det kopplar ihop båda hjärnhalvorna

*Älskade Noa*
  • SaramedM

Det finns ganska mycket forskning på att det har ett samband så det är inte en myt

• bubbelmaja

Lovali: men är det inte så att hon någongång lärde sig att krypa? Är det inte lite det det handlar om, att alltså kunna krypa. Sedan kvittar det om de lärt sig det innan eller efter de börjar gå. Drt handlar om korsvisa rörelser, som är viktigt för hjärnan att kunna.

• Ärla Minou

men det är väl så att det finns ett generellt samband. Inte nödvändigtvis så att krypning medför att man blir bättre på inlärning utan att de barn som kryper tidigt eller öht som grupp betraktat är bättre på inlärning än den grupp som inte gjort det. Och skillnaden kan vara marginell mellan grupperna, så att det faktiskt inte märks på individnivå. Alldeles oavsett tycker jag inte att man kan styrka eller avfärda något sådant genom att titta på sig själv eller sina egna barn. Det är mer en "epidemiologisk" fråga.

• HelenaMaria

Det handlar om att barnet ska lära sig och kunna krypa överhuvudtaget. När barnet lär sig spelar ingen större roll, d.v.s. om barnet går först t.ex.

• SchumiFerrari

Om jag inte kommer ihåg helt fel från min utbildning till förskolläare så är det viktigt att barn lär sig krypa. Sedan i vilken ordning saker kommer är inte så noga. För att man ska koppla ihop båda hjärnhalvorna så är den rörelsen som man gör när man kryper och åla viktig..

*Älskade Noa*
  • MKAsson

Jepp, som några sagt här tidigare så är det en viktig sak för senare utveckling att ens två hjärnhalvor lär sig samarbeta. Och ett bra tecken på att detta fungerar är att man växelvis rör motsatt ben/arm-par, alltså kryper. Men jag tror det likaväl kan läras och synas att det funkar på andra sätt. Men om man inte har bra samarbetande hjärnhalvor, då kan man få inlärningssvårigheter längre fram.

Själva har vi på uppmuntran av min svärmor som är specialpedagog och jobbar mycket med läsinlärning hjälpt vår lilla tjej att "korsa mittlinjen" på kroppen ända sedan hon var alldeles ny, just för att höger och vänster hjärnhalva skall börja samarbeta tidigt.

• Lovali
    bubbelmaja skrev 2008-05-15 13:10:25 följande:
    Lovali: men är det inte så att hon någongång lärde sig att krypa? Är det inte lite det det handlar om, att alltså kunna krypa. Sedan kvittar det om de lärt sig det innan eller efter de börjar gå. Drt handlar om korsvisa rörelser, som är viktigt för hjärnan att kunna.
    Men alla lär väl sig krypa?! Trodde detta handlade om att kunna krypa innan man gick & det kan ju långt ifrån alla. Att man lär sig krypa ett tag efter att man börjat gå trodde jag alla gjorde. För dottern tog det ca 4-5 månader efter att hon gick tills hon kröp första gången. Påhejad av mig eftersom jag hade läst då att barn MÅSTE krypa..
  • Tant Green
    Lovali skrev 2008-05-15 13:37:34 följande:
    Men alla lär väl sig krypa?! Trodde detta handlade om att kunna krypa innan man gick & det kan ju långt ifrån alla. Att man lär sig krypa ett tag efter att man börjat gå trodde jag alla gjorde. För dottern tog det ca 4-5 månader efter att hon gick tills hon kröp första gången. Påhejad av mig eftersom jag hade läst då att barn MÅSTE krypa..
    Det finns barn uppåt skolåldern som knappt kan krypa. Alltså de kan ju ta sig fram på alla fyra, men de har svårt med de där korsvisa rörelserna, att man flyttar t.ex. höger arm och vänster ben samtidigt. Och det är visst de där korskopplingarna som hänger ihop med inlärning. Men det går att öva upp även när man är lite större.
  • Lovali
    Tant Green skrev 2008-05-15 13:57:20 följande:
    Det finns barn uppåt skolåldern som knappt kan krypa. Alltså de kan ju ta sig fram på alla fyra, men de har svårt med de där korsvisa rörelserna, att man flyttar t.ex. höger arm och vänster ben samtidigt. Och det är visst de där korskopplingarna som hänger ihop med inlärning. Men det går att öva upp även när man är lite större.
    Ok jag förstår!
  • mludvigs

Definitivt ingen myt!
    Min mamma har jobbat hela sitt liv i lågstadiet och när hon fått barn som haft svårt att lära sig läsa/skriva så har de i stort sett alltid även haft svårt för att krypa så då har de börjat med att träna på att krypa.

Det är däremot inte viktigt att krypa innan man börjar gå - men det är bra att man någon gång lär sig krypa för att kopplingarna i hjärnan ska funka som de är tänkta.

• Ärla Minou

Oj jag har missat något! Vad spännande! Är det alltså så att om man hjälper en sjuåring som är en "dålig" krypare att krypa snabbt och bra med korsvisa rörelser så blir de automatiskt bättre på att läsa/skriva?

• Lolagumman

min man som är lärare har märkt att många barn med inlärningssvårigheter även har svårt med korsvisa rörelser. ex skidåkning och indianhopp. Så visst kan det väl ligga någon sanning i påståendet om krypning. Skulle vara intressant att läsa lite forskningsresultat om detta.

• Tant Green
    Ärla Minou skrev 2008-05-15 16:43:37 följande:
    Oj jag har missat något! Vad spännande! Är det alltså så att om man hjälper en sjuåring som är en "dålig" krypare att krypa snabbt och bra med korsvisa rörelser så blir de automatiskt bättre på att läsa/skriva?
    "automatiskt" kan säkert ingen garantera, men det ska visst vara en god chans att det blir bättre.
  • Tant Green
    Lolagumman skrev 2008-05-15 18:07:02 följande:
    min man som är lärare har märkt att många barn med inlärningssvårigheter även har svårt med korsvisa rörelser. ex skidåkning och indianhopp. Så visst kan det väl ligga någon sanning i påståendet om krypning. Skulle vara intressant att läsa lite forskningsresultat om detta.
    Jag har inte läst det själv, men det blev en hel del träffar om man googlade på t.ex. "korsvisa rörelser inlärning"
Svar på tråden krypning bra för framtida inlärning eller bara en myt?