• Niwa78

hur får man bort missfärgningar på fler färgade kläder?

har fått misfärgningar på grabbens kläder.
    Det är den ljusa/vita delen på flerfärgade kläder som missfärgad/fläckad, har testat vanish (pulver) som jag kladdat på vid tvätt men det funkar inte, inte känns det riktigt smart att bleka kläderna heller då det är flera plagg som är mörka m vita detaljer.
    Har ni några bra tips????
    tack på förhand

• Svar på tråden hur får man bort missfärgningar på fler färgade kläder?
  • wozzgirl

Det finns andra medel än Vanish (som jag inte riktigt tycker att är så bra som reklamen utlovar..)

Tabort, K2... Kika på hyllan i affären. Läs bakom på etiketten VAD de tar bort. Lika tar bort lika.. dvs måste du ha något med alkohol i om du ska ha bort spår av sprittuscher tex.
    Kallt vatten och sedan i blöt med starkt tvättmedel brukar avlägsna blod ganska bra (men det måste vara färskt.)
    Etc...

Sen är det ju bra om man tar bort fläcken direkt, innan man tvättar plagget. Har plagget tvättats ett par ggr o fläcken ändå är kvar så brukar det vara hopplöst med mirakelmedel.

• Niwa78

wozzgirl: din sista kommentar lovar inte gott, det verkar som fläckarna blir kvar.men skall kolla i hyllorna om det finns ngt mer alternativ.
    Nej vanish har inte funkat särskilt bra åt mig heller.

brukar försöka ta bort så mckt jag kan direkt om jag misstänker blivande fläckar och lägga i blöt till tvätt dags. Men det här är "vanlig" mat som inte vill försvinna från dagis o middagar, som jag inte trott kunde lämna så fula missfärgningar.

• wozzgirl

Ibland lämnar vanlig mat hemska fläckar... och hinner man tvätta dem "vanligt" så brukar det vara kört att få bort dem sen.

Svar på tråden hur får man bort missfärgningar på fler färgade kläder?