• längtan75

Rökt fisk

Undrar över hur det är med rökt fisk ?
    Kan/vågar man äta det ?

Vet att det är restriktioner på vilken fisk man kan äta osv - men jag syftar på just att den är rökt ??

O om jag ska vara mer detaljerad, så handlar det om att isf röka själv hemma........

Tack för hjälpen !

• Svar på tråden Rökt fisk
  • Pysselgalningen

Om jag inte är helt ute och cyklaar nu så har jag för mig att man kan äta varmrökt fisk. Kallrökt och gravad ska man däremot vara lite återhållsam med

• Miss Love

Fisk
    Fisk är nyttig mat. Men vissa fiskar kan innehålla skadliga miljöföroreningar. Se "Fisk och vår hälsa". All odlad fisk kan du äta.

Ät gärna en gång i månaden, men inte mer

strömming och sill från Östersjön och Bottniska viken
    vildfångad lax och vildfångad öring från Vänern, Vättern, Östersjön och Bottniska viken
    vildfångad röding från Vättern.
    Ät inte

abborre, gädda, gös, lake, ål och (stor) hälleflundra, svärdfisk, haj, rocka och tonfisk (gäller ej konserverad tonfisk)
    lever från torsk och lake.

Ät inte råa skaldjur eller gravad fisk om den inte är nygravad och inte tillhör någon av sorterna ovan. Undvik dessutom varmrökt eller kallrökt fisk, främst vakuumförpackad. (se Skadliga bakterier och parasiter)

Fisk och skaldjur
    Listeria kan finnas i små mängder på gravad och rökt fisk. Om bakterien får tillfälle att föröka sig, som i vakuumförpackad vara med flera veckors hållbarhet, kan halterna med tiden bli avsevärda om förvaringstemperaturen inte hålls vid den rekommenderade max +4°C. Observera att listeria inte störs av atmosfären i vakuumförpackningen. Vakuumförpackning används för att minska växt av "förskämningsbakterier" och därmed förlänga produktens hållbarhet. Nyrökt fisk är en betydligt säkrare produkt.

För rå obehandlad fisk är risken för skadliga halter av listeria låg om fisken har hanterats hygienskt tillfredsställande. Fisken blir ofräsch innan eventuell listeria hinner växa till högre halter. Råa obehandlade livsmedel utgör dock alltid i sig en viss risk för skadliga bakterier, virus eller parasiter även om de i första hand drabbar modern, inte fostret. Till den kategorin hör speciellt skaldjur, framförallt musslor, t.ex. ostron, de ansamlar bakterier och virus. Vanlig inlagd sill är riskfri (sur miljö).

• längtan75

Tack för era svar -- känns som att jag nog ska vänta med att röka fisk till nästa vår eller ngt :o)

• Tezzan1981

ingen fara att äta rökt eller gravad om den är nygravad/rökt. och du skrev ju att du skulle göra det hemma så tro mig...det är ok!
    problemet med gravad/rökt i butik är att bakerier ibland kan ha hunnit växa till....speciellt i vakumförpackningar.

Svar på tråden Rökt fisk