Vad anser ni vara tidig fm/em?
Ja som rubriken lyder?
Tidig fm för mig är kring 8-9 och em 12-14. Vill höra om jag är helt "ute å cycklar" eftersom jag håller på att "styra upp" dagsvilan för min tjej.
Ja som rubriken lyder?
Tidig fm för mig är kring 8-9 och em 12-14. Vill höra om jag är helt "ute å cycklar" eftersom jag håller på att "styra upp" dagsvilan för min tjej.
Det kvittar väl vad de olika tiderna kallas? Dottern sover väl ändå?
Hur som helst så delar jag inte upp förmiddag och eftermiddag i tidigt och sent... För mig är allt mellan 9.30 och 12 förmiddag, och allt mellan 12 och 17 eftermiddag.
Ja jag resoner som dig, har aldrig delat upp på detta vis. Men jag funderar bara vad de menar (läser en bok) med tidig och sen. Enligt den så "ska" de som sover 2 gånger på dag sova en vända på tidig fm, och en på tidig em.
Varför lyssnar du inte bara på ditt barns signaler??? De som skrivit den boken bestämmer väl inte hur du ska göra?
Vår dotter sov mellan 10.30 och 13.00 och sedan åt hon lunch, sedan sov hon mellan 14.30 och 17. Detta gjorde hon fram till att hon var ca ett år. Vi styrde inte hennes sovvanor alls.
Fast när är din dotter trött?
Man kan ju inte göra scheman utefter klockan
För att svara på din fråga enbart så tycker jag tidig fm är ca 9.30-10.30 och tidig em ca 14-15.30.
Lycka till med sömn och tider!!
Nä de bestämmer inte hur jag ska göra, vilket de även klargör tydligt i boken. Den har bra tips och man kan ta till sig det man tycker passar sitt barn.
Jag har alltid lyssnat på hennes signaler. Men nu har hon en period där hon inte tycker sig ha tid att sova. Hon sover oftast bara 30 minuters intervaller, och det har väll funkat sisådär för henne. Det syns ju på henne att hon skulle behöva sova mer, men hon har svårt att komma till ro.
Så jag har nu sen ett par dagar tillbaka hjälpt henne att somna om efter dessa 30, så sover hon skönt i 2 timmar alldeles själv. Vilken skillnad på unge!! Glad och trevlig
Men det var då det kom upp det här med tidig och sen, så då vart jag nyfiken på vad de rörde sig om för ca-tider.
Men jag och min kille hade en diskussion om vid vilken tidpunkt på dygnet som räknas som em. Jag hävdade bestämt att em börjar redan kl 12. Har jag inte rätt?
Fast när de behöver sova beror ju också på när de vaknar? Min dotter vaknar runt 8 och då är ju det väldigt tidigt att sova vid tidig fm. Hon sover middag vid 10.30 och sover till 12. Och då kan hon ju inte somna vid tidigt em heller. Hon somnar väl vid 15.30 ca...
Menar såklart att em börjar kl 12
Jo, middag är ju klockan 12 så FÖRE middag är ju före 12 och EFTER middag är efter 12. Hur enkelt som helst.
Fast på rikssvenska borde det ju egentligen heta "förlunch" och "efterlunch" för middag äts ju bara mitt på dagen i Skåne vad jag vet...