• kejtan

Täppt näsa, massa snor utan feber...

...är det vanligt hos en elva veckor gammal liten? Får pilla ut snor varje dag pga det täpper till näsan hon blir skitledsen, vad kan man göra? Har hört att man inte ska suga ut det så jag kör med koksalt och försöker få tag på det upplösta med fingrarna, inte det lättaste så jag fuskar med nuks sug när det blir för mycket för henne...

• Svar på tråden Täppt näsa, massa snor utan feber...
  • Flickan och kråkan

Det är vanligt med förkylning.

Om det är täppt pga svullnad, så plaska i ordentligt med bröstmjölk. Det löser upp, men är även avsvällande (om du ammar).

• kejtan
    Svar på #1
    Flickan och kråkan skrev 2008-05-15 15:00:59 följande:
    Det är vanligt med förkylning. Om det är täppt pga svullnad, så plaska i ordentligt med bröstmjölk. Det löser upp, men är även avsvällande (om du ammar).
    Vet inte varför det är täppt...
    Visst menar du bröstmjölk istället för koksalt? Hur gör du för att få ut det när det inte försvinner efter det?
  • Flickan och kråkan
    kejtan skrev 2008-05-15 15:40:40 följande:
    Svar på #1
    Visst menar du bröstmjölk istället för koksalt? Hur gör du för att få ut det när det inte försvinner efter det?
    Ja, det menar jag. Jag tycker för det mesta att bröstmjölk har hjälpt. Men man ska använda MYCKET, även när det gäller koksaltlösning. Brukar även försöka få honom att nysa, då brukar det komma ut en hel del.

Förresten kan man inte börja använda vanliga näsdroppar vid 2 månader....eller är det tre....blev lite osäker. Har inte behövt det ännu. Gå in och kolla på apotekets hemsida. Jag skulle nog använt det om det är riktigt täppt och inget annat hjälper.
  • LindaSundberg

Varför ska man inte använda nässug?
    Min son är snorig och täppt varje morgon han vaknar, då brukar jag använda nässugen eller tops och få bort allt så han kan andas lättare. Brukar också ta näsdropparna ibland, det tipset fick vi av en läkare :S Gör jag fel eller? Han är 11 veckor han också.

• kejtan
    Svar på #3
    Tack för tipsen, ska prova mjölk.

Näsdroppar fick hon redan på BB men jag vill helst slippa hälla i "mindre naturliga" saker om man inte måste förstås.
  • kejtan
    Svar på #4
    LindaSundberg skrev 2008-05-15 15:53:34 följande:
    Varför ska man inte använda nässug?Min son är snorig och täppt varje morgon han vaknar, då brukar jag använda nässugen eller tops och få bort allt så han kan andas lättare. Brukar också ta näsdropparna ibland, det tipset fick vi av en läkare :S Gör jag fel eller? Han är 11 veckor han också.
    Man retar visst slemhinnorna då och det hela slutar i en ond cirkel där det bildas snor som skydd för retningarna...
  • Flickan och kråkan
    kejtan skrev 2008-05-15 15:55:16 följande:
    Svar på #3Tack för tipsen, ska prova mjölk. Näsdroppar fick hon redan på BB men jag vill helst slippa hälla i "mindre naturliga" saker om man inte måste förstås.
    Jo det förstår jag. Samma här, men om det är riktigt jobbigt....

Jag tycker dock bröstmjölk har varit suveränt, men se till att få i rejält. Det gör ju liksom ingen skada
  • 242

renässans näsdroppar går ju att använda från födeln!

vi fick använda de första gången när hon var typ 4veckor...

brukar använda nässugen om ja ser att det är kråkor i nosen,bara suga lite lätt så dom kommer fram å sen pilla me en lite ihoprullad näsduk...

dom första dropparna brukar linnéa automatisk "fräsa" ut som rekation å då kommer en hel del snor oxå...sen får hon några droppar till som hon brukar dra in...

pröva er fram!

vad ja har läst ska man göra detta innan ammning eller flaskan (antagligen för att de ska svälja ner det som rensas bort)

• LindaSundberg

okej, det där med ond cirkel har jag inte ens tänkt på men det gäller bara snorsugen eller? Eller gäller det om jag pillar fram lite snor med tops också? För isåfall kör jag bara med näsdroppar och bröstmjölk istället..

• 242
    LindaSundberg skrev 2008-05-15 16:45:57 följande:
    okej, det där med ond cirkel har jag inte ens tänkt på men det gäller bara snorsugen eller? Eller gäller det om jag pillar fram lite snor med tops också? För isåfall kör jag bara med näsdroppar och bröstmjölk istället..
    aldrig hört talas om,de ska va bra mkt pill å sug om dt ska bli irriterat,man tarju bara försiktigt,sugen nuddar ju knappt hennes näsa...

just nu har vi näsdroppar å sug 1gång om dagen (vid läggdax) tror knappast de kav va tillräckligt för irritation, kråkår pillarja ut om ja ser dom...

tror du kan va lugn,men slå en pling till bvc om du vill känna dig säker!
  • LindaSundberg

Ja precis, det måste ju krävas mycket pill och sug, och jag gör det bara lite på morgonen varje dag för det är så täppt för han då. Aa ska nog ringa dem ifall.

242 skrev 2008-05-15 16:53:04 följande:
    aldrig hört talas om,de ska va bra mkt pill å sug om dt ska bli irriterat,man tarju bara försiktigt,sugen nuddar ju knappt hennes näsa...just nu har vi näsdroppar å sug 1gång om dagen (vid läggdax) tror knappast de kav va tillräckligt för irritation, kråkår pillarja ut om ja ser dom...tror du kan va lugn,men slå en pling till bvc om du vill känna dig säker!
  • kejtan

Det är en barnläkare som sagt det till mig, att det irriterar och så...

• Madde28

måste bara tillägga att min son blev förkyld när han var en vecka gammal o då pratade jag med barnakuten och dom sa att det var ingen fara att använda nässug bara man inte gjorde det för många ggr under en dag. Allt för att hjälpa dom små att andas bättre var bra.

• LindaSundberg

Okej va bra, har inte behövt göra det på han på två dagar nu, men innan så gjorde jag det bara en gång på morgonen så det var nog ingen fara då.

Kusalusa skrev 2008-05-15 21:27:05 följande:
    måste bara tillägga att min son blev förkyld när han var en vecka gammal o då pratade jag med barnakuten och dom sa att det var ingen fara att använda nässug bara man inte gjorde det för många ggr under en dag. Allt för att hjälpa dom små att andas bättre var bra.
Svar på tråden Täppt näsa, massa snor utan feber...