• ronjarövare

Voltaren, varför farligt?

Tog precis och smörjde in min nacke med voltaren gel och efter en stund läste jag på tuben att man ej ska ta det under de tre sista grav månaderna, jag e i v. 39, vad kan hända? Någon som vet? Kollat på nätet men hittar inget riktigt svar på vad som kan hända mer än att man ej ska använda den.... Suck...

• Svar på tråden Voltaren, varför farligt?
  • ronjarövare

Någon snälla.....

• MaddeMamman

Jag har för mig attt voltaren ökar blodgenomströmningen eller nåt sådant. När min dotter var nyop diskuterade de med läkare om hon skulle ta voltaren eller inte

Tandkräm på min spegel.
  • Dimitra

Från Fass för föreskrivare:

Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:

- Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension)

- Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.

Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta modern och fostret, vid graviditetens slut, för:

- Ökad blödningstid, beroende på en antiaggregationseffekt hos trombocyterna, som kan förekomma redan vid mycket låga doser.

- Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad / förlängd förlossning.

Ovanstående medför att Voltaren är kontraindicerat under tredje trimestern av graviditeten.

-------------

Det här låter säkert värre än vad det är när man använt det endast en gång och dessutom i gel-form

Skriv en artikel till Wikin ~~> www.familjeliv.se/Wiki/
  • ronjarövare

Tack för svaret... Ä rdet farligt när man e gravid då?

MaddeMamman skrev 2008-05-15 18:23:52 följande:
    Jag har för mig attt voltaren ökar blodgenomströmningen eller nåt sådant. När min dotter var nyop diskuterade de med läkare om hon skulle ta voltaren eller inte
  • väntarmajbebis

du som var så duktig och hittade svar på ts fråga ,

vad händer om man använt vectavir under graviditeten????

• julibebis08

Det står ju att man inte ska använda den. Jag tycker att du borde ringa sjukvårdsupplysningen och höra med dom. Är säkert ingen fara då du gjort det en gång, men det finns ju en anledning varför det står att man inte ska använda det.

• ronjarövare

HJÄÄÄÄÄLP.... Det lät ju hemskt.....

Dimitra skrev 2008-05-15 18:24:27 följande:
    Från Fass för föreskrivare:Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för: - Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension) - Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten. Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta modern och fostret, vid graviditetens slut, för: - Ökad blödningstid, beroende på en antiaggregationseffekt hos trombocyterna, som kan förekomma redan vid mycket låga doser. - Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad / förlängd förlossning. Ovanstående medför att Voltaren är kontraindicerat under tredje trimestern av graviditeten.-------------Det här låter säkert värre än vad det är när man använt det endast en gång och dessutom i gel-form
  • väntarmajbebis

ts, de som texten beskriver kan förekomma, det betyder inte att det blir så av att du använt gelen en gång...
    men du bör ju inte fortsätta med det!

• Dimitra
    väntarmajbebis skrev 2008-05-15 18:26:08 följande:
    du som var så duktig och hittade svar på ts fråga, vad händer om man använt vectavir under graviditeten????
    Från samma källa:

Klinisk erfarenhet av behandling av gravida kvinnor är begränsad.

Djurexperimentella data är ofullständiga.

Skriv en artikel till Wikin ~~> www.familjeliv.se/Wiki/
  • väntarmajbebis

oki, tack

har använt vectavir flertal ggr sen läste jag innehålls förteckningen.....sedan dess har jag inte använt det. men de var som min bm sa, du har använt den och det går inte att ta tillbaka...så då är det bara så.

• Lovebug

Hittade den här informationen om Voltaren gel:

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=6

Graviditet

Hämning av prostaglandinsyntesen kan påverka graviditeten och/eller embryonal/fosterutveckling på ett negativt sätt vid användning av NSAID. Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall, samt risk för hjärtmissbildning och gastroschisis efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet. Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1 % till cirka 1,5 %. Risken tros öka med högre dos samt med behandlingens längd. Hos djur har tillförsel av prostaglandinsynteshämmare visats leda till ökad förekomst av pre- och postimplantations förluster samt embryofetal död. Ökad förekomst av flera missbildningar, inklusive kardiovaskulära, har dessutom rapporterats hos djur som exponerats för en prostaglandinsynteshämmare under den organbildande perioden. Vid topikal användning av Voltaren gel är systemiska nivåer i blodet väldigt låga. Dock skall Voltaren gel användas under den första och andra trimestern av graviditeten endast då det är absolut nödvändigt. Dosen bör vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.

Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:

- Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension)

- Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.

Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta modern och fostret, vid graviditetens slut, för:

- Ökad blödningstid, beroende på en antiaggregationseffekt hos trombocyterna, som kan förekomma redan vid mycket låga doser.

- Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad / förlängd förlossning.

Ovanstående medför att Voltaren är kontraindicerat under tredje trimestern av graviditeten.

• ronjarövare

Tack för svaren. Pratade precis med en ssk på sjukvårdsupplysningen, hon sa att det absolut inte var någon fara då jag bara smörjt mig en ggr, så hon tykte att jag kunde strunta i vad som stod överallt då det var omöjligt för en smörjning att påverka över huvud taget. Så nu känns det lite bättre.

• julibebis08

Va bra att du ringde dit! Då kan du koppla av och glömma det där nu! Tror att du kanske annars hade grubblat och oroat dig alldeles i onödan. Lycka till med bebben förresten!

• FruP
    väntarmajbebis skrev 2008-05-15 18:30:36 följande:
    oki, tackhar använt vectavir flertal ggr sen läste jag innehålls förteckningen.....sedan dess har jag inte använt det. men de var som min bm sa, du har använt den och det går inte att ta tillbaka...så då är det bara så.
    Var ju inte ts fråga men jag svarar i alla fall :). Jag frågade min BM om just vectavir och hon kollade en särskild sida som de använde och det var helt OK att använda, om jag lovade att inte äta salvan ;). Men det är alltid bäst att kolla med sin BM innan.
  • väntarmajbebis

min bm kollade i fass tror jag , men hon sa att jag inte skulle använda den...men det är väl som med voltaren gelen.......

Svar på tråden Voltaren, varför farligt?