• Knoza

Hur visar sig hjärnhinninflammation?

Min 2 åring är förkyld och har haft feber 2 dagar. Igår och idag har varit stel i nacken? Min kompis tyckte att det lät som hjärninninflammation. Det hade jag inte alls tänkt på. Han var stel i nacken sist han var sjuk också. Men det gick över på en dag. Han har även svullna lymfkörtlar till och från.

Vart vänder man sig i så fall nu när det strejkar?

• Svar på tråden Hur visar sig hjärnhinninflammation?
  • Hemliga 72an

Åk till akut mottagningen med en gång! Sitt inte här och vänta på svar!

• Busbellan

Vet att man på mindre barn kan känna att fontanellen buktar utåt, men den är väl ihopväxt på din 2-åring.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Niinaaa

Hjärnhinneinflammation och hjärninflammation kan ge liknande symtom: feber, huvudvärk, illamående, kräkningar och en allmän sjukdomskänsla. Den som drabbas av hjärnhinneinflammation kan känna av stelhet i nacke och känslighet för ljus.

Vänd dig direkt till akutmottagning på sjukhus om någon har symtom på hjärnhinneinflammation eller hjärninflammation, som svår huvudvärk i kombination med feber, nackstelhet och om är överkänslig mot ljus.

• Karedo

Så hade min tjej oxå ..

Hon hade/har halsfluss..

Ring om du är orolig..

• T x 3

Min diagnos fick diagnosen hjärnhinneinflammatin två olika gånger. Fast hon hade det inte visade det sig senare. Hon var ljuskänslig, hade otroligt ont i huvudet, alla körtlar i huvudet och nacken var svullna, hade hög feber, stel kunde inte vrida huvudet alls utan vred hela kroppen. Hon hade också halsfluss. Hög crp. Allmäntillståndet är dåligt. Min dotter trodde att hon skulle dö för huvudet höll på att sprängas sa hon.

Förmodligen beror stelheten hos din 2-åring på svullna körtlar men eftersom du aldrig kan vara säker så uppsök läkare. När vi kom upp sist så sa läkaren att det finns ingen tid att förlora för oss. Ju tidigare hon får hjälp detsto bättre är utgången. Så jag skulle som sagt åka för säkerhets skull.

En annan sak är att ingen medicin hjälper att få ner körtlarna. Ditt barn kan vara frisk men ändå stel efter t ex en penicillinbehandling. Kroppen själv måste ta hand om körtlarna. Min dotter blev till slut frisk men de svullna körtlarna och stelhet fanns kvar flera veckor ändå. Lycka till.

• T x 3
    Svar på #5
    Ring till sjukhusets växel. De kan om det tycker att ni är tillräckligt sjuka koppla fram er. Annars råder jag er att ringa till en barnavdelning på sjukhuset för att få råd.
  • Knoza

Han är feberfri nu. Kan röra huvudet sakta och försiktigt.

• T x 3
    Svar på #8
    Kolla hur han ser ut i halsen. Många gånger kan en kraftig halsfluss ge samma symptom. Har han vita prickar i halsen så be att få ta en odling.
  • Majsan70

Hjärnhinneinflammation innebär ett snabbt insjuknande, med hög feber, nackstelhet ( inte alltid hos små barn), kräkningar, svår huvudvärk med fruktansvärda smärtor. Allmäntillståndet blir väldigt påverkat o mindre barn kan få en svullen fontanell.

Det finns virusbetingad samt bakteriell meningit av vilka den senare är mest farlig o den som man medicinerar.

Vanligt förkylningsvirus kan ibland sätta sig i nacken o ge feber o nackstelhet några dagar och kanske är det nåt sånt?

• knäppisen

barnsjukvård är undantagen från strejken så barnakuten håller öppet som vanligt.
    Eller så ringer du sjukvårdsupplysningen, de strejkar inte heller.

Knoza skrev 2008-05-15 19:04:23 följande:
    vart ringer man när de strejkar
  • T x 3
    Svar på #12
    Jo, de strejkar visst de. Hos oss i min stad så kommer jag iaf inte fram. Där är telefonsvararen på.
Svar på tråden Hur visar sig hjärnhinninflammation?