• SophiaLa

Nån som använt Dalacin vagitorier....snälla svara

Hej,

Var hos gyn idag och fick Dalacin vagitorier 100 mg utskrivna. Jag har haft mycket flytningar och hade tydligen lite bakterier med. Nu ska jag ta dessa vaggisar 3 dagar. Jag är gravid i vecka 16+4, står i bipacksedeln att man inte ska ta dessa de 3 första månaderna.

Är det nån som använt dessa, kan det vara farligt i vecka 16?

Tacksam för er hjälp!

• Svar på tråden Nån som använt Dalacin vagitorier....snälla svara
  • Leather Cravat

Men du är väl i fjärde månaden nu?
    Om man räknar att en månad är fyra veckor.

• Ärla Minou

Följande är klippt ur FASS:

"I kliniska prövningar har inga fosterskador kunnat förknippats med intravaginal användning av Dalacin vaginalkräm hos gravida kvinnor under den andra trimestern eller med systemisk användning av klindamycinfosfat under den andra och tredje trimestern. Dalacin vagitorier kan användas för behandling av kvinnor gravida i andra och tredje trimestern om ett klart behov föreligger. Under graviditet bör vagitoriet föras in med fingrarna."

Och du är ju i andra trimestern.

• vil70

Det är ej farligt när du gått så långt som v16.
    Man skall helst inte använda dessa före v 12.
    Jag behandlades förra året och var då i vecka 15, hade kraftig bakteriell vaginos, den försvann, men fick en omgång svamp och behandlades för detta med.
    Idag ligger en 6 ½ månads tjej brevid mig och mår fint =)

Den läkare jag hade, forskade på detta och sade att det är farligare att inte medicinera, då det kan riskera att man föder för tidigt etc

Det var frulktansvärt obehagligt med detta tillstånd, det savade och småblödde i 5 veckor innan jag fick diagnos!
    Lycka till!!

• SophiaLa

Tack Vil70 för ditt svar!

Fick du några andra biverkningar förutom svamp, jag har inte haft några direkta besvär endast mycket flytningar, vilket i sig är väldigt jobbigt.

Ok så du tog det i vecka 15, jag får nog våga mig på att ta dom där ikväll.

Tack

• vil70

Inga andra biverkningar, man kan ta lactalgel efter behandlingen för att återställa balansen och undvika svamp. Tyvärr fick jag det ändå, men efter 3 dagars behandling var allt OK igen!

Du kan våga dig på behandling redan i kväll, så får du bort de "onda" bakterierna.

Du kan läsa om min gravidresa och förlossning på min sida!

Lycka till med behandling och bebis =)

Svar på tråden Nån som använt Dalacin vagitorier....snälla svara