• DenDär

Vad är en tredjedelskusin?

Är det samma som syssling?

• Svar på tråden Vad är en tredjedelskusin?
  • Ärla Minou

Inte hört tredjedelskusin förr, däremot syssling, tremänning och A-kusin. Och de betyder samma sak.

• Kaldorei

antagligen samma som tremänning. dvs tex. två kusiner som har varsitt barn å dessa barn e tremänningar....

Har aldrig hört det ordet dock. bara hört tremänning och syssling, men tremänning e det ord som används härikring.

• Kaldorei

A-kusin?? har jag heller aldrig hört... undra hur många namn det finns på detta släktskap egentligen. haha
    Ärla Minou skrev 2008-05-15 19:37:45 följande:

Inte hört tredjedelskusin förr, däremot syssling, tremänning och A-kusin. Och de betyder samma sak.
  • Ärla Minou

Vet flera gotlänningar som säger A-kusin. Och faktiskt B-kusin med... Uppfattar det som typiskt gotländskt. Men man pratar ju inte om sysslingar alltför ofta så jag vet ju inte om det verkligen är typiskt gotländskt. Bara där jag hört det dock.

• DenDär

AHA...
    a-kusin har jag aldrig hört innan.
    tackar!

• DenDär

Vilket släktnamn har mina kusiner till min son då?

• Kaldorei

det finns nog inget namn på det släktskapet. men däremot dina kusinbarn e ju fyrmänningar till din son å han till dem =)

• DenDär
    Svar på #8
    Ok, virrigt det där.
    jag trodde fyrmänning var syssling
    Kaldorei skrev 2008-05-15 22:23:02 följande:
    det finns nog inget namn på det släktskapet. men däremot dina kusinbarn e ju fyrmänningar till din son å han till dem =)
Svar på tråden Vad är en tredjedelskusin?