• 08Mars

Donera bröstmjölk

Jag har anmält mig för donation i Stockholm. Jag har fått massor av påsar att fylla men jag har några frågor till er som donerat:
    Hur mycket pumpade ni ut om dagen?
    Hörde att man får ersättning för mjölken, vad ligger den på och ska de pengarna beskattas. Kan man donera dessa pengar direkt till någon NEO-avd (tänkte man kunde komma förbi beskattningen om detta skall göras).

• Svar på tråden Donera bröstmjölk
  • PoP

Hej!
    Jag har donerat under tiden jag ammade båda mina killar, det var -05 och nu -08. Visserligen här i Östergötland men det kanske är ungeför samma regler...
    Jag pumpade ut innan killarna skulle äta, annars hade de inte en chans att äta, jag hade aldeles för mycket mjölk. Jag pumpade ut lite olika mycket olika gånger, tillslut lärde man sig känna när det var "lagom mycket kvar". Men i runda slängar ca 100 ml åt gången.
    Det var ingen skatt på pengarna, det blir ju inga jätte summor. Jag tror att det rörde sig om 150 kr litern eller ngt sånt. Jag försökte att inte få betalt eller ge tillbaka pengarna men det var så krångligt så det gick i stort sett inte. Jag valde att sätta in dem på BRIS konto.
    Lycka till!

• Nattljus

Vad bra att du vill donera mjölk! Det behövs verkligen. Det är nog svårt att ge pengarna till neo, men du kan nog ge dem till föräldraföreningen för prematura barn. De brukar skänka julklappar och annat till småbäbisarna.

www.prematur.nu/

• 08Mars

Tack för svaren! Låter bra med att skänka dem till en förening så de kommer till nytta för föräldrar och barn.

• 08Mars

Ingen dum ide´faktiskt! Det är ju hennes mat som doneras...hihi!

• snillis

Jag valde att pumpa en gång per dag för att inte tycka att det blev jobbigt så det var allt mellan 30 och 100ml per dag.
    Man får som sagt 150kr/liter så det blir inga mängder. Jag fick ca 400 om jag inte minns fel. det är ju inte så länge man får donera - tills barnet är 3 månader.

• Grrl

Hm...150 kr, då har de höjt...fick 100 kr för mina 75 liter...! Muu!

• 08Mars

Grrl: Oj 75 liter, det var inte dåligt! Du kämpade på rejält! Duktigt av dig!

Svar på tråden Donera bröstmjölk