• Marie1978

Hur vet man att airomir har någon effekt?

Vår son på 6 mån fick airomir utskrivet igår för att inhalera då han är förkyld. Han ska ha 6-8 doser per dag.

Men hur märker jag att det har någon effekt? Jag tyckte nämligen inte att han lät så rosslig innan vi var hos läkaren (på 6 mån kontroll). Lät inte alls som när han hade RS i mars. Däremot så hostar och rosslar han mycket mer idag. Är det en effekt av airomiren eller är det förkylningen som gör det?

Läkaren sa att vi ska fortsätta tills han är bättre. Men hur länge, tills förkylningen är helt borta eller när... ???

Ska så klart ringa läkaren men undrar hur ni gör?

• Svar på tråden Hur vet man att airomir har någon effekt?
  • Stora

Aromir ska du ta för att vidga luftrören vid astma. Om de har svårt att andas så ger man det - Vår son har astma och det märks direkt då han är tät han piper och liksom pressar ut luften. Ger man airomir så hjälper det direkt. Lite av rosslet försvinner nog då hans luftrör vidgas men han rosslar av slem som åker upp o ner och hostar och det går ju inte bort med airomir. Slemmet bildas av infamation i luftrören och mot det har vi kortison att inhalera. Vi ger airomir vid behov och vid förkylning ger vi tex före vilan för att det ska bli lättare att andas. Då förkylningen är slut behöver du bara ge vid behov.
    Ska han ha 6-8 doser / dag eller menar du att du KAN ge 6-8 doser. >För vi ger bara vid behov och är han riktigt dålig då är vi nog uppe i 8 doser men inte ger vi 8 doser "förebyggande". Jag tycker du ska kolla upp med läkaren ordenligt.

• Stora

Det kan ju vara så att han rosslar mera då slemmet lossnar av att luftrören vidgas?

• Marie1978

Ok, men när han är slemmig och har inflammation i luftrören, har han feber då? Eller när vet ni att ni ska ge kortison.

Vi fick nämligen inte kortison och läkaren sa att vi skulle höra av oss om det inte blev bättre. Han har dock varit förkyld ett tag men inte haft någon feber.

• Marie1978

Jag menar att vi KAN ge 6-8 doser per dag.

Kan nog vara så att han rosslar när luftrören vidgas. Har nämligen börjat hosta sedan vi började med airomiren. Däremot tycker jag inte han låter så jätterosslig när han sover. Han behöver lyftas upp med jämna mellanrum under natten, men sover annars ganska bra.

Ska ringa läkaren imorgon och kolla ordentligt! Tack för dina svar!

• Stora

Nej han har inte feber men han blir ofta dålig i samband med en förkyning. Vi fick astmadiagos då han hostat mer eller mindre konstant sen han var 6 månader och fick svårt att andas flera ggr så vi fick åka till läkare och inhalera. Först fick vi bara flytande luftrörsvidgande (ventoline) sen eftersom han fortsatte hosta så fick vi kortison för att läka ut luftrören. Den ger vi varje dag morgon o kväll. Vid förkyling får han 3-4 ggr/dag och då ger vi airomir innan för att det ska vidga först o komma ner ordenligt i luftrören. Att du inte fått det kan beror på att ditt barn är så litet än. Edvin är 2 år o fick diagnos astma vid 1,5 år.

• Stora

Pröva att höja huvudänden på sängen också. Och du kan ju ge en puff airomir på natten med. Det gör vi om edvin vaknar o är dålig.

• SandraS

I början när min son fick Airomir så spydde han rätt ut efter någon timma, detta höll på i några dagar, en gång varje kväll, jag ringde och pratade med barnakuten och dom sa att det var ett bevis på att aromiren fungerar, att han spyr för att få upp slemmet och tyvärr så följer resten oxå med.

Så det kan nog vara för slemmet som han rosslar.

• Marie1978

Tack för era svar!

Han har faktiskt kräkts lite grann idag, mer än vanligt alltså och det har varit segt och tjockt. Men svårt att veta vad det beror på eftersom han är en riktig kräkis i vanliga fall också

• Marie1978

Ringde läkaren idag och fick svar på mina frågor. Anledningen till att han börjat hosta beror inte på airomir utan på förkylningens förlopp. De flesta förkylningar avslutas med hosta, när slemmet förflyttar sig från näsan ner i luftvägarna och kroppens försvar är då att hosta upp slemmet. Airomirs effekt är endast att vidga luftvägarna för att det ska bli lättare att andas. Anledningen till att vi inte fått något med kortison är att då ska man ha kvarvarande hosta, dvs hosta utan andra förkylningssymtom, under ca 2-3 veckor.

Att han varit förkyld så länge trodde hon berodde på att han drabbats av flera infektioner i följd och att det beror på att storebror drar hem bacillerna från dagis

• Marie1978

Måste bara berätta att vi åkte till akuten med sonen efter att vi använt airomir i fem dagar. Han var jätterosslig och det var svårt att höra om det bara var slem eller om han hade svårt att andas.
    När läkaren lyssnat på honom sa han att han inte tyckte att han hade astmatendenser. Sonen fick inhalera koksalt 1 min och sedan lyssnade läkaren på honom igen efter 20 minuter. Nu var det rossliga borta! Han sa åt oss att sluta med airomiren, den hade ingen effekt och stressade bara upp honom!!!

Varför blir man inte förvånad?! Måste säga att man litar ju helt på läkarna och de säger hela tiden olika saker!

Min reaktion när första läkaren sa att han hade astma, var att "hjälp, är han så dålig" Jag tyckte inte alls att det lät så farligt! Men nu räcker det alltså med lite koksalt och läkaren sa att det kan man begära att få inhalera vid en vanlig vårdcentral om det behövs i framtiden!

Ibland ska man lita på sin egen känsla och kanske ifrågasätta läkarna mer än man gör. Vi har alltså gett honom en massa medicin helt i onödan. Känns inte så bra

• depechemode

bra att ni fick rätsida på det hela. HAde själv tvärtom.. fast det var en ssk som när jag ringde för att boka tid för sonen var lite pipig, som eftersom hon hörde honom ge ljud ifrån sig inte tyckte han verkade sjuk men om jag tvunget ville kunde jag få en tid på eftermiddagen.. kom in och läkaren skickade mig direkt till akuten. Förskylningsastma...

Svar på tråden Hur vet man att airomir har någon effekt?