• pajas01

hur många katter får man ha i en lägenhet (hyres om det spelar roll)

ah hur många katter e frågan nu då.. har en granne ung tjej som har cirka 4-5 stora vuxna katter och ett antal kattungar nu som bor i en liten etta på 35kvm kanske..

lider med katterna.. å e bara nyfiken hur många det får bo i en liten etta egentligen!?!

• Svar på tråden hur många katter får man ha i en lägenhet (hyres om det spelar roll)
  • Fru U

Jag vet inte hur många det får bo per kvadrat, men katter lever i kubik så de behöver inte nödvändigtvis må dåligt

Live and let live
  • Prettyblueeyes

Far katterna illa eller är det bara antalet som irriterar dig? Jag har 5 katter som mår toppenbra och är hur goa och friska som helst och vi bor i en tvåa på 49 kvm men katterna lever inte bara på golvet...

Tycker det är saksamma som att ha 2 stora hundar i en lgh.

Sålänge man sköter sina djur och ger dom allt dom verkligen behöver och lite till tycker jag inte antalet är viktigt.

• negro

ring till hyresbolaget och kommunen och fråga vilka regler som gäller, sedan kan du alltid anmäla det hela som sanitär olägenhet eller djurplågeri så får de utreda om det är lagligt eller ej

• Zenobia

Det där är individuellt för varje katt, hennes katter kanske inte bryr sig att bo trångt. Katter som är kastrerade och även vissa raser har inge revirbetänkande heller.

• Snirkel

Enligt jordbruksverket; "Rastgårdar och utrymmen avsedda för permanent katthållning ska vara minst 6 m2. Arean ska vara minst 2 m2 per katt. Takhöjden ska vara minst 1,9 m."
    www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004679/2008-005.pdf

Bor man med katterna i en lägenhet så måste det väl anses vara "permanent katthållning". Fem vuxna katter behöver alltså minst 10 kvadratmeter. Tycker det är i minsta laget men det duger tydligen enligt lagen.

• pajas01

vet itne hur dem mår anatr å hoppas dem mår bra.. hon e lite knepig.. stod häromdagen med en 2-3 veckors unge och danasde med den utomhus!?! höll den under "armarn" så benen eller ah under kroppen dinglade medans hon dansade runt med den..

irriterad nää mer nyfiken.. tyckte iofs väldigt synd om ungen som fick dansa men de är ju min åsikt

• Fru U

Kattungen lär inte ha farit illa av att bli buren så *ler*

Live and let live
  • Prettyblueeyes

Är du orolig kan du ju ringa djurinspektören så får dom kolla annars kan du ju alltid prata direkt med tjejen, hon kanske hjälper något katthem och har jourkatter? Finns många människor brinner för att hjälpa djur.

Svar på tråden hur många katter får man ha i en lägenhet (hyres om det spelar roll)