• cruz

Frågor angående barn med autism

Hej!

Jag har några frågor till föräldar som har barn med autism eller autistiska drag. Hur tidigt och hur märkte ni att era barn var annorlunda? Misstänkte ni någonsin att ert barn hade autism? Hur lång tid tog det att få en diagnos? Hur sociala är era barn?

Mina tvillingkillar låg efter på utvecklingsbedömningen vid 18 mån kontrollen på bvc (speciellt den ena killen). Vi har nu fått remiss till BUP pga detta och jag känner mig lite smått chockad över att bvc reagerade så starkt på deras försenade utveckling. Jag tycker inte att de är SÅ sena (båda går, men den som är mest efter går rätt dåligt, båda kan säga 4 ord var men förstår mer, endast den "tidigare" tvillingen kan rita med penna, båda kan bygga torn med klossar, ingen av barnen leker låtsaslekar).

Den tvillingen som ligger mest efter är dock lite mindre social och leker inte så mycket med de andra barnen på dagis. Dessutom sitter han gärna själv i långa stunder och bläddrar i tidningar fram och tillbaka eller snurrar tallrikar, burkar, grytlock och liknande. Detta beteende tycker jag i så fall är lite annorlunda jämfört med hur andra barn leker. Läkaren på bvc tyckte inte heller att han fick någon riktig kontakt med sonen, vilket han fick med tvillingbrodern.

Orolig och nojig som jag är så har jag googlat runt på olika diagnoser och då börjat undra om han kanske kan vissa drag av autism. Men samtidigt så tycker jag att han känns alldeles för "normal" för en sådan diagnos. Därför undrar jag vad det var som skilde era barn ifrån det som anses vara normalt, samt hur tidigt ni upptäckte detta?

• Svar på tråden Frågor angående barn med autism
  • mHalmstadsmamma

Min son fick diagnosen Autism och lätt utvecklingstörning nu i höstas. Att något inte stämde upptäcktes när han började dagis ( 5 år gammal). En utredning påbörjades men så drullades pappren bort av psykologer så det drog ut på tiden och undersökningar,tester e t c fick göras om. Vi själva märkte inte att det var något "galet" med vår son men dagis uppfattade honom som "icke kontaktsökande"

Hur som helst så gjordes en neuropsykiatrisk utredning på honom där kom de fram till att han var lätt utv störd. Så flyttade vi och bytte landsting och då blev det fart. Nu utredning på barnhabiliteringen och så fick vi nu då diagnosen vi väntat på.

Vår son kommer nu i höst att börja en samverkansklass där det endast går 5 åojkar i samma ålder som honom, alla har autism och det är tre specialutbildade lärare som har dem......SUPER SUPER.

Fredrik är inte social alls han är livrädd och har stor ångest över "nya" saker..tex utflykter med skolan, kalas hos släkten han vill aldrig följa med och handla e t c. HAn har väldigt svårt för nya människor och nya miljöer.

Det som skiljer Fredrik från andra barn är hans få intressen han gillar bara att spela spel (dataspel främst), dinosaurier,djur och bygga med lego. Han har mycket svårt att leka med andra barn den enda han leker med är sin lillasyster. Han förstår inte att andra människor har känslor och kan bli ledsna han saknar alltså förmågan att känna empati.

För övrigt är han den goaste killen i världen kramig och mysig och mammas stora hjärtegull

• cruz

mHalmstadsmamma: Tack för ditt svar . Vad skönt att din lilla pojke får börja in en samverkansklass. Lycka till!

Jag är nog inte klok som oroar mig innan vi ens har varit på BUP. Även om min son skulle få en diagnos så är han ju fortfarandes samma goa kille. Men oron finns där ändå .

• Duckan74

Min svägerska misstänkte att deras dotter var autistisk nånstans efter ettårsdagen. Hon sökte inte kontakt, var inte intresserad av lekar på samma sätt som sin bror var osv. Díagnos fick de först nåt år senare.
    Hon går i särskola och gör framsteg, men som 8-åring pratar hon väldigt lite ännu. Hon söker kroppskontakt och kan busa med andra barn. Älskar att se på film och ser gärna samma sekvenser om och om igen.

• mHalmstadsmamma

Duckan det gör min son med ser samma frekvens av en film många gånger. Får han en ny film så kan han sitta och titta på den hur många gånger som helst efter varandra.

• Duckan74

Ja, så är Hannah också. I perioder får hon filmförbud för det blir för mycket. Hon gillar även vissa dataspel, men jag vet inte hur mycket hon spelar utan det är samma sak där, upprepar sekvenser.

• Ejnie

Jag kunde inte heller tro på det eftersom han är världens gosigaste och mysigasteutan vi trodde länge på ren språkstörning.
    Nu har jag fått lära mig att det finns massor av varianter inom autismspektrat och majoriteten i hela gruppen är normalbegåvade eller "mer". Själv trodde jag autism = "Rainman"... ganska så fel.

• cruz

Ejnie: Ja, det är den uppfattningen som jag har fått om autism, dvs att det kan variera väldigt mycket från människa till människa och att det oftast inte behöver betyda att man är mindre begåvad.

Vet någon om det är ärftligt?

Svar på tråden Frågor angående barn med autism