Frågor angående barn med autism
Hej!
Jag har några frågor till föräldar som har barn med autism eller autistiska drag. Hur tidigt och hur märkte ni att era barn var annorlunda? Misstänkte ni någonsin att ert barn hade autism? Hur lång tid tog det att få en diagnos? Hur sociala är era barn?
Mina tvillingkillar låg efter på utvecklingsbedömningen vid 18 mån kontrollen på bvc (speciellt den ena killen). Vi har nu fått remiss till BUP pga detta och jag känner mig lite smått chockad över att bvc reagerade så starkt på deras försenade utveckling. Jag tycker inte att de är SÅ sena (båda går, men den som är mest efter går rätt dåligt, båda kan säga 4 ord var men förstår mer, endast den "tidigare" tvillingen kan rita med penna, båda kan bygga torn med klossar, ingen av barnen leker låtsaslekar).
Den tvillingen som ligger mest efter är dock lite mindre social och leker inte så mycket med de andra barnen på dagis. Dessutom sitter han gärna själv i långa stunder och bläddrar i tidningar fram och tillbaka eller snurrar tallrikar, burkar, grytlock och liknande. Detta beteende tycker jag i så fall är lite annorlunda jämfört med hur andra barn leker. Läkaren på bvc tyckte inte heller att han fick någon riktig kontakt med sonen, vilket han fick med tvillingbrodern.
Orolig och nojig som jag är så har jag googlat runt på olika diagnoser och då börjat undra om han kanske kan vissa drag av autism. Men samtidigt så tycker jag att han känns alldeles för "normal" för en sådan diagnos. Därför undrar jag vad det var som skilde era barn ifrån det som anses vara normalt, samt hur tidigt ni upptäckte detta?