• Kaldorei

rullator?

jag å min mormor stod å väntade på bussen å pratade om huruvida vi skulle få plats med vagnen, för ibland kan det vara många . hm... ja, vad heter rullator i plural. jag sa rullatorer, men min mormor började i princip asgarva när jag sa det..... så min fråga

vad heter rullator i plural?

• Svar på tråden rullator?
  • kev2004

Rollator & Rollatorer skulle jag säga , vet ej...

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • hewa

Skulle nog gjort en pluralform precis som din... fast jag tror det stavas med O.

• Kaldorei

haha, jag har alltid stavat det med U jag... hehe =) menmen. alltid lär man sig nåt nytt på detta forum.

• giftgrodan

Språkrådet rekommenderar "rullator", så det kan du gott fortsätta med. Jag skulle spontant säga "rullatorer" och kan inte tänka mig någon annan pluralform. Jämför dator-datorer, traktor-traktorer, etc.

• cloudberry79

Vad skulle det heta om inte rullatorer? Rullators (med lite anglifierat uttal), rullatorar eller varför inte rullatoror?

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Kaldorei

Ja, det var ju så jag tänkte också, men min mormor började som sagt asgarva. Fast hon själv hade ju ingen bättre ide heller så. haha

giftgrodan skrev 2008-05-16 00:58:25 följande:
    Språkrådet rekommenderar "rullator", så det kan du gott fortsätta med. Jag skulle spontant säga "rullatorer" och kan inte tänka mig någon annan pluralform. Jämför dator-datorer, traktor-traktorer, etc.
  • giftgrodan
    Kaldorei skrev 2008-05-16 09:48:56 följande:
    Ja, det var ju så jag tänkte också, men min mormor började som sagt asgarva. Fast hon själv hade ju ingen bättre ide heller så. haha
    din mormor verkar ha ett märkligt sinne för humor
  • Balehead

Kan det ha varit så att hon inte garvade åt ordet rullatorer (vilket jag också skulle ha sagt), utan åt att du tvekade när du skulle säga ordet (om du nu gjorde det?)

• Kaldorei

haha, nä, det var just rullatorer hon garvade åt åsså sa hon *nämen nu hittade du väl på?* *sådär kan det väl inte heta* å jag sa*jo.... det MÅSTE heta så, vad skulle det annars heta* å sen började hon skratta....

Balehead skrev 2008-05-16 10:14:36 följande:
    Kan det ha varit så att hon inte garvade åt ordet rullatorer (vilket jag också skulle ha sagt), utan åt att du tvekade när du skulle säga ordet (om du nu gjorde det?)
  • karinALICEsonny

rollaters haha nej vettifan

• Tecken

Nu har jag kollat runt lite ånn dö wörld vajd wäbb: Enligt rollator-tillverkaren Volaris (www.volaris.se) så heter rollator i plural = rollatorer.

Jag blev även nyfiken på om det heter rollator eller rullator.

Sökning på ordet "rollator" genererade i 720 000 träffar på Google.

Sökning på ordet "rullator" genererade i 85 300 träffar på Google.

Och jag har uppenbarligen alldeles för mycket fritid

• giftgrodan
    Tecken skrev 2008-05-17 08:24:58 följande:
    Nu har jag kollat runt lite ånn dö wörld vajd wäbb: Enligt rollator-tillverkaren Volaris (www.volaris.se) så heter rollator i plural = rollatorer.Jag blev även nyfiken på om det heter rollator eller rullator.Sökning på ordet "rollator" genererade i 720 000 träffar på Google.Sökning på ordet "rullator" genererade i 85 300 träffar på Google.Och jag har uppenbarligen alldeles för mycket fritid
    Fast då får du ju med alla träffar på andra språk också. Om du kollar sidor på svenska är det 30 500 träffar för rollator, och 80 000 för rullator
  • Tecken
    giftgrodan skrev 2008-05-17 09:59:38 följande:
    Fast då får du ju med alla träffar på andra språk också. Om du kollar sidor på svenska är det 30 500 träffar för rollator, och 80 000 för rullator
    En till med för mycket fritid
Svar på tråden rullator?