Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Jozie

Hjälpprogram för att lägga upp månadsbudget?

Före varje löning försöker jag skriva upp vad vi har för inkomster och utgifter men så började jag fundera på om det inte finns något datorprogram där man enkelt kan lägga upp budgeten så man slipper alla dessa lösa papper? Eller måste jag helt enkelt göra ett excelblad för ändamålet? Hur har ni löst budgetplaneringen?

Tips emottages tacksamt!

En ängel går vid min sida...
  • Svar på tråden Hjälpprogram för att lägga upp månadsbudget?
  • mommys minute

Jag har lagt upp en tabell i Word som jag fyller i. Följande månad kopierar jag den och gör små ändringar. Allt sparas i en egn mapp. Sedan kan jag lätt gå tillbaka i tiden och se hur ekonomin förändrats. Jag gör tre rader- en för mig, en för oss båda, och en för min man. Jag fyller i mina räkningar, våra gemensamma som sedan delas upp lika och sedan min mans.

• Stumpan83

Jag har gjort ett excelblad och lagt in så att den själv räknar ihop och drar ifrån. Sedan kopierar jag denna och använder för nästkommande månad. I nuläget försöker jag ha koll på några månader framåt ungefär hur det kommer se ut. Vet vilka inkomster vi har och vilka fasta utgifter vi har och sen räknar jag med en viss summa till mat och till övriga räkningar.

• TomKat

Jag har gjort i excel. Har flera flikar - en för varje konto vi har. Sen spaltar jag upp allt i t ex mat&hygien, utemat, nöjen. Ett av kontona har jag alla räkningar uppspaltade efter tv/tele/internet, hem, bilen, prenumerationer mm dvs alla räkningar.
    Sen gör jag även upp en budget varje månad men hur mycket som får gå til mat mm..

• BimBim o Knorrans Mamma

Oxå gkort i excel. Funkar kanon

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • skorpiona

Jag har gjort ett excel-ark!

Överst en förteckning över utgifter vi har varje månad, och sen därunder månad för månad vilka räkningar som brukar komma... Så man vet ingefär hur det ser ut framöver! När den månaden väl kommer, så brukar jag göra de ändringar som krävs, och spara om arket med namnet på den månaden istället... Mycket bra att göra så tycker jag, för då vet man vilka månader elen ska betalas osv...

Har en lista på specificerade utgifter till vänster, och sen fyller jag i summan i "rätt" kolumn... Har döpt dem till olika saker, "boende", "bilen", "nöjen", osv... Och så en totalkolumn längst till höger som sen räknas ihop längst ner! Du behöver ju bara böka med formler en gång, sen ändra ju allt automatiskt om du ändrar eller lägger till nän summa...

• Jozie

Tack så mycket för alla förslag och smarta lösningar!
    Det får bli excel då många verkar använda sig av det och det funkar bra och att jag dessutom kan hantera programmet redan gör det kanske lättare att få iordning!

• BimBim o Knorrans Mamma

Har du förresten kollat lyxfällans hemsida??
    Där kan man bli medlem och göra sin egen budget med massa olika tips mm. Den var helt ok fkt

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • Jozie
    Svar på #7
    oh, nej det måste jag göra, det är delvis pga det programmet som jag blivit inspirerad till att börja lägga upp ordentlig budget. De lär väl ha en del handfasta råd! Tack!
  • mommys minute

Finns det något bra hjälpprogram i excel? Jag vet inte hur man gör...

• drullen

Kostar det något att bli medlem för att få tillgång till lyxfällans budget???

• Mimmicry
    drullen skrev 2008-05-22 13:36:34 följande:
    Kostar det något att bli medlem för att få tillgång till lyxfällans budget???
    Nej det är gratis.
Svar på tråden Hjälpprogram för att lägga upp månadsbudget?