• cta

dagis när syskon är sjuk?

jag har 3 barn,1flicka som snart fyller 4år och tvillingtjejer på snart 2år.
    Stora tjejen älskar verkligen att vara på dagis och leka med sina kompisar.Det första hon frågar på morgonen är om hon ska gå på dagis idag.
    Nu är ena tvillingtjejen sjuk så idag ska min man vara hemma och vabba.
    Funderar på om 4åringen ska få gå på daigs men vet inte om det är ok?
    Tänkte låta den andra tvillingen vara hemma dådom bara är 2år och inte har någon glädje av kompisar.
    Jag jobbar mellan 9:30-19:30 idag så annars blir maken min hemma själv precis hela dagen med alla 3 och 4åringen tycker verkligen inte det är kul att sitta inne här hela dagen.
    Men dom går alla 3 på samma avdelning,så frågan är om personalen tycker det är ok att hon kommer?

• Svar på tråden dagis när syskon är sjuk?
  • Nette Alser

Jag vet inte om det är olika på olika dagis. Men jag brukar lämna mitt friska barn. Det sjuka barnet kan behöva lugn och ro och det friska har supertråkigt. På mitt dagis behöver man inte ens hålla hemma syskonet om det andra har magsjukan. Vilket jag uppskattar för då har man tid att pyssla om den lilla ynkliga och det tror jag att de behöver. Det minns jag från min egen barndom, hur skönt det var att bli ompysslad och stå i centrum när man var sjuk.

• Tinygirl

klart hon får gå ändå.Personalen sa till mig att min dotter själklart fick komma när lilla syster va sjuk,hon ska ju inte behöva drabbas av det.Ring för säkerhetsskull om du känner dig osäker...

• Carrie75

På förskolan där jag jobbar brukar vi rekomendera (vi kan aldrig tvinga en förälder att ha syskon hemma) föräldern att ha syskonen hemma om barnet är hemma med något smittsamt. För att skydda de andra barnen. Har ena barnet tex magsjuka eller halsfluss så vill vi gärna att alla syskon är hemma. Har de dock något som inte smittar, så är det givitevis okey att syskonen är på förskolan.

Älskar mina grabbar
  • cta

den ena tvillingtjejen är förkyld och har feber.
    Jag tänker mest på att 4åringen blir sittandes här inne precis hela dagen och det tycker inte hon är roligt.
    Hon vill leka.
    Jag ringer nog dagis och talar om att hon kommer.
    Tack ska ni ha.

• cta

kom på en sak.

Är det kanske dumt att låta den ena tvillingen också vara hemma då och bara storasyster åker på dagis.Eller ska jag bara låta det sjuka barnet vara hemma?

• Snossan

Jag tycker att friska barn går till dagis och liten sjuk hemma.

• Veladis

Jag är förskollärare och mamma...

Vi på förskolan kan/får aldrig hindra ett friskt barn som har plats på förskolan att komma till oss under sin schemalagda tid. Sen är det upp till varje familj att avgöra hur de vill göra om ett syskon är sjukt. MEN vi brukar, som andra sagt i tråden, vänligt men bestämt rekommedera att man är hemma även med friska syskon vid mycket smittsamma sjukdomar, som magsjuka etc.

Själv brukar jag, vid förkylning/feber etc hos mina barn, lämna storasyster om lillebror är sjuk. Däremot inte tvärt om. Sen sätter jag det lite i relation till hur jobbigt det är att dra iväg om även det sjuka barnet måste med ut och lämna det friska på förskolan. Så vi avgör väl lite från gång till gång.

Svar på tråden dagis när syskon är sjuk?