• mariahammarberg

När är barn stoa nog att få äta KÅLROT?

som rubiken lyder. vid vuxen ålder alltså 18år eller när de fyllt ett...?

• Svar på tråden När är barn stoa nog att få äta KÅLROT?
  • Mollan

I vissa texter står kålrot upptaget ihop med spenat och andra grönsaker med mycket nitrit och ska därför inte ges förrän efter 1 år. I andra texter, bl a det där barnmatshäftet man får från bvc är det recept med kålrot från 4 mån. Så jag vet faktiskt inte vad som gäller. Men efter 1 år är det iaf ok!

• Morbid Mistress
    Mollan skrev 2008-05-16 10:58:04 följande:
    I vissa texter står kålrot upptaget ihop med spenat och andra grönsaker med mycket nitrit och ska därför inte ges förrän efter 1 år. I andra texter, bl a det där barnmatshäftet man får från bvc är det recept med kålrot från 4 mån. Så jag vet faktiskt inte vad som gäller. Men efter 1 år är det iaf ok!
    Kålrot finns inte med på slvs lista om vad som ska undvikas

rån cirka 8 - 10 månader kan du ge ditt barn det mesta av den mat som övriga familjen äter, men en del livsmedel bör du vänta med att ge tills barnet fyllt ett år. Spädbarn bör inte äta honung eftersom den kan innehålla sporer som i tarmen kan utvecklas till bakterier och där producera ett farligt gift.Större mängder spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold kommer på menyn först när barnet fyllt ett år. Det finns mycket nitrat i dessa grönsaker som kan omvandlas till nitrit, vilket kan försvåra syreupptagningen hos små barn.Det finns en risk att små barn sätter nötter och jordnötter i halsen. Undvik därför att ge barnet nötter och jordnötter under småbarnsåren.
    Jag stressar, alltså finns jag
  • Miniigirl

Barn kan äta kålrot från när dom börjar äta mat...orsaken varför det står med på vissa ställen att det inte bör ges i för stora mängder osv är för att det kan vara lite starkt för magen, och kan ge ett litet barn ont i magen!
    jag gav sonen kålrot när han var 5-6 måander...och han har aldrig fått ont i magen när han ätit det! men...det är ju som sagt olika från barn till barn!

Jag har frågat runt, eftersom jag vart lite orolig när jag gett sonen kålrot! och det är alltså ingen fara...men tänk p åatt inte ge aldeless för mycket första gången!

Svar på tråden När är barn stoa nog att få äta KÅLROT?