• Helena o Mattias

Använda taklyft själv????

Ska förmodligen jobba som personlig assistent åt en kvinna som man använder taklyft hos. Grejen är den att man ska lägga henne själv på eftermiddagen vid 14.30, ta upp henne vid 17.00, lägga henne HELT själv. Den enda gången det är dubbelt är när hon ska tas upp på morgonen. Enligt vad jag lärt mig när jag läste till undersköterska o vad jag hört så ska man alltid vara två när man använder lyft. Händer det nåt visst man kan larma på trygghetslarmet men det kan ju ta tid innan de dyker upp beroende på hur mycket det har att göra. Min fråga är vad exempliv facket säger om detta, vad händer om man gör nåt fel när man lyfter henne med taklyften? Är det arbetsgivaren eller står jag personligen ansvarig för det?

• Svar på tråden Använda taklyft själv????
  • Saltlakrits

Jag har också lärt mig att man måste vara två.

Även på arbetsplatsen jag jobbade på så var vi tvungna att vara det.
    De gånger vi var själva fick vi hämta hjälp från en avdelning bredvid.

• Helena o Mattias

Okej, ja när man jobbar på äldreboenden så kan man ju vara själv de är ju bara o hojta till så kan nån i närheten komma o hjälpa till men här är man helt själv.

• J W

När jag jobbade som PA använde vi golvlyft ensamma... Nu är jag på särskilt boende och då måste vi vara 2 utom hos en gubbe som har dispans.
    Ring facket/skyddsombudet och fråga vad gäller hos just den vårdtagaren

• J W

Men även om man är 2 så kan man ju inte ta emot eller lyfta vårdtagaren om nåt skulle hända...

• EW85

Vi hade denna diskussion i skolan för ett tag sen, man Måste vara 2, MEN man kan få dispans, men frågan är vad som händer när något inträffar. Ingen visste...Kolla absolut med facket innan du går med på det!

• Tecken

På den tiden jag jobbade inom vården, så var det sagt att:
    - Mobillyft/golvlyft = 2 personer, pga att en sköter patienten och den andra apparaten.
    - Taklyft = 1 person, eftersom det inte är lika mycket saker att trassla in sig i.

Det finns inga lagtexter gällande detta, och jag tror inte heller facket har något nedskrivet. Det är upp till varje arbetsplats.

• Tokitoj

Jag vet vad som gäller eftersom jag arbetar med personlig assistans enligt LSS och LASS och har så gjort sedan 1999.

Det är stor skillnad att jobba som personlig assistent och som undersköterska.
    assistansen skall utföras utefter det beslut som tagits av kommuneller Försäkringskassa. I det beslutet står det hur många timmar/dygn som är beviljat, hur många timmar utav dem som ev. är beviljade för dubbel assistans. Om det inte finns timmar för dubbel assistans beviljade så arbetar man således ensam.
    Det är likadant som anhörigvårdare.

• No way

På mitt jobb gäller att vi HELST ska vara två. Men det är upp till vårdpersonalen om vi anser vi kan ta dem själva eller inte. En man tar vi upp själva för han kan hjälpa till lite sj och är enkel att handskas med. andra är vi aldrig ensamma med

*Kärlek*
  • Esmiso

man förordar alltid två, men jag har jobbat på otaliga ställen och gjort det själv. Inga problem, lika smidigt att göra det själv.

• Tokitoj

Sannispannisen:: Då är det så att på de ställen där du arbetar finns det beslutsunderlag som ser annorlunda ut än på arbetsplatser där man arbetar ensam.
    Detta är alltså inget som arbetsgivaren avgör, utan arbetsgivaren har beviljade timmar att förhålla sig till.

• No way

där jag jobbade innan var jag själv på morgonen. skulle ha upp 8 personer ensam. 4 av dem med lift. någon som vägde över 100 kilo. med liften är det inga problem sj, men allt rullande när man ska ha under liftmattan. var inte direkt lätt för mig (157 cm, 50 kilo) att få under en liftmatta på en som väger dubbelt så mkt som mig sj. Men där va de inget tal om att vara två.. 

*Kärlek*
  • sakoline

no way: äldrevård, va? Knappast PA åt så många samtidigt.

• Helena o Mattias

Grejen är den att man måste ju klä på/ av henne i sängen också, det är ju också rätt tungt.
    När jag jobba som personloig assistent åt kommunen en gång så var det en vårdtagare som hade assistans dygnet runt, där var man alltid två, hon vägra använda lyft så en fick lyfta henne o den andra hålla i stolen.
    Men det här är privat assistans.

• Helena o Mattias

Har varit till hon jag ska jobba idag hos, jobbade ju hos henne förra sommaren o det har inte ändrats så mycket. De som jobbade förra sommaren jobbar inte kvar, bara en av de tre som jobba jobbar kvar o mycket pga. de tunga lyften. Arbetsledaren ansökte ju om att få dubblering hos henne med försäkringskassan avslog ju.

Svar på tråden Använda taklyft själv????