• Minelly

Hur grillar man lax?

Alltså ska laxen ligga i folie eller direkt på gallret? Ska man marinera? Recept önskas i så fall. Hur länge skall den ligga på grillen? osv....

• Svar på tråden Hur grillar man lax?
  • Fraggelgirl

Min mamma lindar in laxen i folie med lite dill och en skiva citron. Antagligen saltar hon väl med. Sen grillar hon den några minuter... den ska ju vara klar så att säga...går ju att öppna och titta.

• Minelly

Verkligen ingen som grillar lax?

• Champagne77

Vi brukar grilla den i folien, enklast så, annars får man ha "fiskgaller". Sprayar på olivolja och tar MASSA citronpeppar på (Santa Marias, den är godare än Knorr). Brukar ta ca en kvart, men öppna o kolla. Sedan häller jag på lite citronsaft när det är dags för servering. En kall god sås som är god att ha till är att röra ihop creme fraiche, röd caviar, röd lök och dill. Blir smaskens!

• Champagne77
    Champagne77 skrev 2008-05-16 19:40:42 följande:
    Vi brukar grilla den i folien, enklast så, annars får man ha "fiskgaller". Sprayar på olivolja och tar MASSA citronpeppar på (Santa Marias, den är godare än Knorr). Brukar ta ca en kvart, men öppna o kolla. Sedan häller jag på lite citronsaft när det är dags för servering. En kall god sås som är god att ha till är att röra ihop creme fraiche, röd caviar, röd lök och dill. Blir smaskens!
    och kokt eller pressad potatis till det .
  • Marvelina

Grillar alltid lax! Supergott! Jag föredrar direkt på galler för att få fin grillyta och smak, men det kan lätt gå sönder, så var försiktig. Min favvomarinad är lime, chili och flingsalt. Finns en bra krydda nu som heter chili&lime som man kan blanda med olja och ha på också, eller mexikansk krydda. Det går snabbt på grillen, ca 3-4 minuter per sida bara. Men det beror helt på värmen förstås, samt hur man gillar den.
    MUMS!

• War

Finns fina och billiga halster att köpa på bla Biltema eller Claes Ohlsson...

Blir extremt lättgrillat då.

• Champagne77

Kanske ska tillägga att vi grillar på en elgrill o den är INTE lika bra som en vanlig grill (värmen går upp o ner hela tiden ), därför blir det ca en kvart på den. Håll koll bara o kolla, inte gott med rå lax, men den ska inte heller bli torr...

• Minelly

Tack! Nu börjar det likna nå´t!

Svar på tråden Hur grillar man lax?