• MagdaA

Tips på perenner som klarar sig i skugga?

Nån som har tips på fina perenner som klarar att sitta där det inte är så mycket sol? Gärna nått som sprider sig och "tar över" så man slipper rensa så mycket

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Svar på tråden Tips på perenner som klarar sig i skugga?
  • Biene

Det finns flera fina perenner som gillar skugga:

Lungört: Denna sprider sig. Finns med antingen helt gröna blad eller med vita prickar. Blommar i lila eller vit tidigt på vår-sommaren.
    www.perennagruppen.com/gem/default.aspx

Hasselört: Denna sprider sig. Har glansiga hjärtformiga blad. Blommar ej eller ej särskilt anmärkningsvärt, men bladen är vackra och vintergröna.
    thehappygardener.se/

Murgröna: Denna sprider sig. Har relativt glansiga blad, finns helgröna och brokiga varianter. Inga blommor. Klättrar också om det finns murar, stammar mm. Vintergrön.
    sv.wikipedia.org/wiki/Murgr%C3%B6na

Astilbe: Lite högre växt, växer i enstaka plantor och blommar i plymer, röd, rosa, lila och vit. Bladen flikiga.
    www.odla.nu/artiklar/astilbe.shtml

Funkia: Vackra "kuddar" och fina blad, både helgröna och grönvit randiga. Får vita eller lila klockor.
    www.vargheden.com/ylva/vaxtregister.html (klicka vidare på länkarna till "Hosta")

Julros: Blommar tidigt i mars-april med blommor i vita, rosa eller röda toner. Därefter har den egentligen bara grönt-brunt bladverk och försvinner mer bland övriga växter. Ändå vacker.
    www.julrosor.se/

Plymspirea: Dessa (eller iallafall min) blir en väldigt stor växt, ca. 1,5m hög med vackra flikiga blad. Blommar tidigt på sommaren med vita plymer. Efter blomning blir plymerna bruna och jag brukar klippa bort dem för bladverket är ändå vackert till långt in på hösten.
    sv.wikipedia.org/wiki/Plymspirea

Stormhatt: Finns i olika storlekar och färger, mestadels blå blommor men även vit och annat. Giftiga.
    www.odla.nu/giftinformation/aconitum_stormhatt.shtml

Fänrikshjärtan: Jag har vit och rosa blommig, små hjärtliknande blommor på en flikbladig planta med ljusgröna blad. Sprider sig, väldigt tacksam växt.
    www.blomsidor.se/blommor/lojtnant/lojtnant.htm

Spetsmössa: Flikiga blad i lite olika nyanser och långa stjälkar med små vita blommor.
    www.odla.nu/artiklar/heuchera.shtml

Näva: Olika sorter, bl.a. hör midsommarblomstret till denna art. Flikiga blad med vackra blommor i rosa-lila, vit etc. Väldigt tacksam och lättodlad.
    www.odla.nu/artiklar/geranium.shtml

Ros: Finns flera skuggtåliga varianter även om rosor generellt sett vill ha mycket sol. Sorten Louis Odier är en gammaldags ros som blommar med fyllda rosa blommor och doftar gott. Den blir runt 1,5m hög, men jag brukar klippa den lite så blir den buskigare. Blommar länge från juni till oktober.
    www.rosenposten.dk/roser.asp&cb=16-05-2008+14:20:18_533

Det finns massor mera, men dessa har jag iallafall själv i min trädgård och kan rekommendera.

Lycka till.

• MagdaA

Å TACK! Vilken massa bra info! Ska genast läsa igenom allt igen

• MagdaA

glömde förresten säga att vi bor rätt långt upp i detta land, västernorrland, och har inte så tidig vår. Snön har precis försvunnit här...

• VIXIE

Actaea simplex: Höstsilverax Epimedium rubrum:Röd sockblomma(finns även blekgul Myskmadra det var vad jag kunde komma på för tillfället.
    Sockblomman är en så förträfflig marktäckare att den nästan kan konkurera ut kirskål!!

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • malla7

Jättedaggkåpa är en av mina favoriter, får söta gröngula blommor.

• MagdaA

om man vill ha nått som växer mest nere vid backen, snygg marktäckare i ett sten-parti. vad tipsar ni om då?

• taksi

Jag undrar också om marktäckare i stenparti, så ajg puffar lite.

• malla7

Vintergröna skulle jag satsa på i skuggigt stenparti. Får blå-lila små blommor och är som namnet säger vintergrön. Sprider ut sig fint också.....efter nån säsong.

• VIXIE

Det finns nävor som klarar sig både i soligt och skuggigt  läge,alunrot likaså.Sen en lite högre växt som är jättevacker är månskensnepeta(blekgul nepeta som vill stå i skugga)
    Skuggröna funkar förträffligt som marktäckare.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • oxytocin

Funkia har du redan fått tips på, de är ju jättefina! Tänkte även tipsa om Bergenia.

• zigge4ever

Revsuga "Ajuga Reptans" är en låg, krypande växt som sprider ut sig med utlöpare. Passar utmärkt i halvskugga, och lite fuktigt, men vill som de flesta andra växter inte stå med rötterna i vatten hela tiden...

Svar på tråden Tips på perenner som klarar sig i skugga?