Åldersgräns för piercingar...
Min dotter har piercat sig i naveln utan min tillåtelse. Finns det någon lag om åldergräns för piercingar? Kan man i så fall anmäla den som gjort det om jag nu lyckas ta reda på vem det är?
Min dotter har piercat sig i naveln utan min tillåtelse. Finns det någon lag om åldergräns för piercingar? Kan man i så fall anmäla den som gjort det om jag nu lyckas ta reda på vem det är?
Nej.
18 år annars så måste man ha målsman med sig. Så jag gissar att hon har tagit med sig nån annan.
Du får fråga vart hon tog hålet.
Där jag gått har det stått en skylt med åldersgräns 16 år.
Maria V skrev 2008-05-16 14:27:29 följande:
Hon har tagit hålet igår tror jag och inte sagt något till mig om det ännu. Har fått reda på det på annat sätt. Tror inte hon haft någon äldre med sig, snarare att det är någon oseriös som gjort det. Hon har nyss fyllt 15 år.
Du har ju fått svar. Men skickar ändå. Här www.sos.se/fulltext/126/2003-126-11/2003-126-11.pdf
är lagar angående piercingar och tatueringar. De handlar enbart om smittspridning, hur man ska sköta studion, vilka material man får ha och liknande. Ingen ålder.
Så de finns "tyvärr" inget du kan göra. på de sättet iaf.
Hej ts! Det finns som sagt ingen lagstadgad åldersgräns, så du kan inte anmäla det. Om du får fatt på vem som gjorde det, så tycker jag gott du kan ge denne en avhyvling! När min dotter, med min tillåtelse fick göra det, när hon var 14, så var piercaren mycket seriös och han sa själv att jag skulle komma in och visa mig och ge min tillåtelse. Mycket bra kille! Nu är det ett halvår sen och nu tänker hon ta ut dem igen : ) Kolla jättenoga nu så att ni tar hand om piercingen så den får läka.
Tack för era svar. Hon visste att hon aldrig skulle få min tillåtelse till piercing så därför har hon heller inget sagt och hon tror att jag inte vet. Tänkte vänta ut henne och se om hon berättar själv. Om jag är arg och besviken så är det inget emot vad hennes pappa kommer att bli. Hoppas jag får reda på vem som gjort den på henne så att jag i alla fall kan säga några väl valda ord. Hur ska den skötas?
De finns speciella tvålar som man köper på salongen....sen kan man iborjan tvätta med nacl, altså uppkokat vatten med salt i!
Tror dom ska ha en åldersgräns p åantingen 16 el 18 år... annars ska man ha målsmans underskrift el med sig. Sen brukar de inte vara så seriösa studios som låter bli att ha åldersgräns.
Det finns ingen lagstadgad åldersgräns för just piercing. Däremot får inget barn under 16 år ingå någon form av avtal utan förmyndares godkännande (FB 9 kap 1, 3 och 7 §§) så alla köp gorda av personer under 16 utan samtycke från föräldrarna går att häva. Barn mellan 16 och 18 får ingå avtal med pengar de själva tjänat in genom eget arbete. Och det ligger på försäljaren att visa att denne handlat i god tro, och skuldbördan är ganska hög. En lapp med ett meddelande från en "förälder" räcker inte som godkännande utan man bör ha pratat personligen med vårdnadshavaren och fastställt dennes identitet som den som peircade "tonårsmammas" dotter gjorde.
Så du kan begära att få pengarna tillbaka, dessutom vet jag att det precis avgjordes ett liknande fall i Göteborg där barnets pappa fick skadestånd av piercaren för ärret som blivit.
Bryr mig ju inte om pengarna men vad kostar det ungefär? Hon har betalt det själv. Saken är den att hon vet att jag var helt emot det här och hon har fortfarande inte berättat något för mig. Hål i öronen är en sak men där går gränsen.
Whisperer, vad menar du när du skriver att det kan krångla en del?
Blir bara så himla besviken att hon gör en sån här grej överhuvudtaget.
en piercing i naveln skall man tvätta me sårtvätt *koksaltlösning* morgon å kväll eller en mild tvål som lactasyd eller va den heter... sköter man den å bär kläder som inte "drar" ui den hela tiden så skall de inte vara några problm