• Carmen80

Ska man ha vegetarisk mat i beredskp på fest eller inte?

Vi säger att man ska ha en middagsbjudning där ens vänner som är singla får ta med sig "dejter" osv, eller att du har en större mingelfest med lite mat.

Är det vegeterianerna skyldighet att se till att budskapet att de inte äter kött ska komma fram eller är det ens skyldighet som festfixare att se till att det finns vegeteriska alternatv.

Jag anser att om jag har en fest kan det inte komma en vegetarian och säga :

Vad ska jag äta då?

Om den inte specifikt informerat om det, tycker dock det verkar som en del blir irriterade när man inte har till dem, även om de själv inte sagt något.
    Mång verkar at för givet att det alltid finns vegetariska alternativ, vilket det inte alls finns på många middagsbjudningar.Är det så svårt att lyfta luren och berätta det?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ska man ha vegetarisk mat i beredskp på fest eller inte?
  • Elli47

Normalt sett så brukar den som inte äter allt tala om det så man vet! Om inte så brukar de flesta vegetarianer vara glada åt att kunna äta potatis och sallad t ex men strunta i ev kött. Om jag vet att det kommer en vegetarian så brukar jag ordna något speciellt dock åt den personen, man gör ju likadant om det kommer någon som är allergisk mot något.

• Glenda Glad

Jag äter inte kött och brukar inte förutsätta att det finns vegetariska rätter.
    Antingen ber jag den jag ska gå med att ringa och säga till eller så ser jag till att plocka det som går. Ofta finns det ju potatis eller ris, sallad, bröd och smör. Sen går jag och berättar varför jag tar bara det vegetariska så att värden/värdinnan inte ska ta illa upp. Det gäller ju samma sak för allergiker också enligt min menig?
    Det är inte upp till dig att vara sierska och gissa vilka som äter vad om du inte känner dem.

• Bling1975

Om jag bjuder på fest och det kommer gäster jag inte känner så brukar jag fråga mina vänner som tar med sig dem om de äter allt. Men jag tycker nog att ansvaret ligger på vännen att informera om sin dejts eventuella matpreferenser.

Är det en större mingelfest så ser jag till att det finns alternativ som passar alla (om de inte har någon väldigt ovanlig allergi) men det är ju lättare med plockmat.

Stitch längtar efter Lilo
  • Morbid Mistress

Jag skriver alltid ut att man ska meddela allergier och eventuella övriga önskemål. Kommer inga sådana så lagar jag den maten jag finner passande

Jag stressar, alltså finns jag
  • Hädvigg

jag brukar fråga de inbjudna, eller be dem meddela om någon de har med har ngn speciell diet. Är det buffe är det ganska enkelt ordnat med en matigare sallad eller liknande, så det finns nånting mera mättande.

• Emlak

Om man skriver en inbjudan kan man ju alltid skriva att den som inte äter kött eller gris eller har någon annan allergi kan höra av sig inom ett visst datum...

• straw2008

jag tycker spontant att man inte ska behöva laga tre olika rätter (en är veg, en allergisk) om det inte är huvudgästen (tex födelsedagsbarnet) men å andra sidan brukar ju veg/allergiska äta det de kan.

Kan ju bli lite krystat då man inte har NÅGOT annat hemma att bjuda på liksom..

• Carmen80

Men det är så jag menar.Hör de av sig så gör jag ju klart något annat åt dem, men tycker inte de kan begära att det ska finnas om man inte hör av sig.Haer hänt mig 2 gånger och ska snart ha fest igen, som jag inte känner alla på så jag ville höra med er om jag kanske bör ha något veg fall i fall.

• Emlak

Ha bara bra med grönsaker till kanske med lite dinkel eller bönor, är ju gott även för dom som inte är veg..

• Tokitoj

Näää det kan ju finnas en mängd ätbara saker som inte faller alla människor på läppen. En del gillar inte kök vissa tycker inte om ost och andra äter inte kött. Det där håller inte jag reda på åt någon annan. Man får specifikt tala om för mig om det skall uteslutas något alt. läggas till.

• Neko

Som allergiker tycker jag att det är trevligt om den som bjuder frågar om det är något man inte kan äta så att man slipper berätta om det själv, känns alltid lika skönt om någon frågar =) Men så är jag blyg också =P

• Rigmor Mortis

Nej, inte om det inte nämnts i förväg. Jag är vegetarian själv och skulle inte förvänta mig att det fanns vegomat till mig.

• Antitrend

Tja... Ärligt talat så spelar det ingen roll. Allt löser sig.

Vegan - for the sake of My Soul.
  • Miss Cee

Enligt "god etikett" så ska den som har speciella matallergier eller liknande själv säga till om det i samband med att de tackar ja till inbjudan, och då också själv fråga om de ska ta med någon mat till sig själv.

Är det då en matgrej som är relativt enkel för inbjudaren att fixa så säger värden att det inte är något problem och att de fixar mat även till den allergiske.

Är det något svårare (inbjudaren kan känna sig väldigt osäker på hu rman fixar viss allergimat) så kan inbjudaren säga tex att "det vore hemskt snällt av dig om du ville göra det, jag vill ju verkligen inte riskera att det blir fel och någon blir dålig. Sallad och det och det har jag så om du ville ta med dig eget X så vore det verkligen väldigt snällt".

• Förhoppningar

Jag äter inte kött, och förväntar mig abslut inte att värdinnan ska stå och laga speciell mat till mig på en fest. Jag säger i regel inte något i förväg, utan äter av det som jag kan äta. Än har jag inte gått hungrig på någon fest.
    Däremot har jag fått bannor av en värdinna för att jag inte berättade i förväg att jag inte äter kött.
    Jag tycker som sagt inte om att ställa till besvär med extra matlagning, så jag säger i regel inget. De som känner mig känner till mina matvanor, och ofta tänker de på mig när de lagar mat.
    Ofta får jag också frågan inför om vi äter allt.

Själv är jag noga med att fråga i förväg. Jag försöker anpassa maten efter gästerna. Kommer en mjölkallergiker gör jag gryta med cocosmjölk tex. Idag finns så många bra alternativ att byta ut en indridiens med.

Sammanfattningsvis tycker jag inte att man som specialkostare kan kräva att andra lagar mat särskilt till en - speciellt inte om man inget säger i förväg. Fräckt och förskämt är det.

• Indiansommar

Jag tycker att det hör till vanligt vett och etikett att man meddelar värdinnan om man inte tål något/är veg. Jag tycker att det är mera pinsamt och se någon sitta och peta i torr potatis och sallad för att jag inte visste om att dom inte tål något annat. Har man fest så lägger man ner så mycket tid på maten att man vill att alla ska kunna äta gott! Och det finns så mycket bra alternativ om någon är allergisk/veg att det inte är så stor besvär att göra något annat, om man bara vet om det!!!

• Carmen80
    Indiansommar skrev 2008-05-16 22:24:12 följande:
    Jag tycker att det hör till vanligt vett och etikett att man meddelar värdinnan om man inte tål något/är veg. Jag tycker att det är mera pinsamt och se någon sitta och peta i torr potatis och sallad för att jag inte visste om att dom inte tål något annat. Har man fest så lägger man ner så mycket tid på maten att man vill att alla ska kunna äta gott! Och det finns så mycket bra alternativ om någon är allergisk/veg att det inte är så stor besvär att göra något annat, om man bara vet om det!!!
    Tack för alla svar!
    Jag har nu fått veta att det är nästan en tredjedel som är veg, så vi kör helt vegetariskt denna gång =)
  • Antitrend

Ååh, vad fint av er!

Carmen80 skrev 2008-05-16 22:28:08 följande:
    Tack för alla svar!Jag har nu fått veta att det är nästan en tredjedel som är veg, så vi kör helt vegetariskt denna gång =)
    Vegan - for the sake of My Soul.
Svar på tråden Ska man ha vegetarisk mat i beredskp på fest eller inte?