• Felicia6

Kan man hacka sallad dagen innan?

Kan man hacka gurka, tomat, sallad, lök osv dagen innan man ska äta salladen?
    Om man hackar dom försig och har dom i påse i kylen till dagen efter och blandar dom först då?

Eller blir det riktigt riktigt äckligt?

Gbp 26/2-08 || Aktuell viktnedgång: -22.2kg
  • Svar på tråden Kan man hacka sallad dagen innan?
  • Mcmajjsan

jag brukar hacka salladen och sätta den i en lufttät bunke och den håller sig i flera dagar. Så hacka på men täta ordentligt :D

• annroll

tror de kan bli lite brunt men kanske kan ha vatten i påsen med? Personligen hade ja väntat.

• Pikku Enkeli

Sallad, gurka har jag nån gång lagt i kallt vatten och ställt i kylen efter att jag hackat så har det hållt sig fräscht. Löken kan man lägga i en burk och sättarunt plastfolie. Tomater har jag aldrig vågat prova att ahcka upp i förväg eftersom de så himla lätt blir äckliga i konsistensen. Men som Mcmajjsan skriver så är en lufttät bunke säkert ypperligt.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • La Lola

Jag skulle ha lagt salladen i en skål med vatten. Då håller den i flera dagar!

De andra grejerna håller sig nog i påsar.

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • fairyfloss

Allt utom tomat skulle jag hacka i förväg, förvara dock gurka hellst i vatten. Men tomat blir megaäckligt efter bara några timmar i kylskåp!

• isisisis

Jag hade planerat allt annat i förväg istället!

Salladen hade jag fixat på något vis ,så jag kunde göra den samma dag.

Även om "det går" så prioriterar jag hellre bort något annat om det går.

• Felicia6

Tack alla för era svar

potatis då? kan man skala och skiva den dagen innan?
    jag har lagt kött i marinad till i morgon så det är klart iaf.

Vi ska ha pomme, potatisgratäng, grillspett, glass till efterrätt..

Har ni tips på vad man mer kan förbereda idag tills i morgon?

(jag lider av grov ångest och ska försöka planera ihop middag och kvällsskoj för 22personer, därför måste jag göra så mkt som möjligt idag)

• isisisis
    Felicia6 skrev 2008-05-16 16:23:24 följande:
    Tack alla för era svar potatis då? kan man skala och skiva den dagen innan?jag har lagt kött i marinad till i morgon så det är klart iaf.Vi ska ha pomme, potatisgratäng, grillspett, glass till efterrätt..Har ni tips på vad man mer kan förbereda idag tills i morgon?(jag lider av grov ångest och ska försöka planera ihop middag och kvällsskoj för 22personer, därför måste jag göra så mkt som möjligt idag)
    Allt kan du göra i förväg utom salladen tycker jag

Lägg potatisen i kallt vatten bara så behåller den färgen.
  • Felicia6
    isisisis skrev 2008-05-16 16:24:41 följande:
    Allt kan du göra i förväg utom salladen tycker jag Lägg potatisen i kallt vatten bara så behåller den färgen.
    jag kan inte hämta alla möbler och duka föränn i morgon, kan inte heller göra ordning grillarna föränn i morrn, eftersom vi inte får dom föränn i morgon oxå
    Bålen måste oxå göras i morgon och jag själv måste ha tid att göra mig iordning i morrn
    Pommesen går ju inte heller förbereda på något sätt
  • isisisis
    Felicia6 skrev 2008-05-16 16:26:18 följande:
    jag kan inte hämta alla möbler och duka föränn i morgon, kan inte heller göra ordning grillarna föränn i morrn, eftersom vi inte får dom föränn i morgon oxå Bålen måste oxå göras i morgon och jag själv måste ha tid att göra mig iordning i morrn Pommesen går ju inte heller förbereda på något sätt
    Kan du inte be någon att göra nånting?

Ska du behöva göra ALLT själv?
  • Felicia6
    isisisis skrev 2008-05-16 16:27:27 följande:
    Kan du inte be någon att göra nånting?Ska du behöva göra ALLT själv?
    Min man kommer nog försöka hjälpa till, men jag gör 10saker då han gör 1sak Och genom ångesten så stressar jag upp mig väldigt lätt, och vill därför göra bort så mkt som möjligt idag så jag kan ta det lugnt sen i morgon och känna att allting är under kontroll och kanske tom kan ta mig en cider lr nåt innan alla kommer
  • isisisis

Men skär potatisen och gör grillspetten.
    Salladen går ju på en halvtimme.
    Grillarna kan ju han fixa.
    Bålen går rätt fort också ju.
    Ska du skala frukt att ha i den så kan de säkert ligga i en plastpåse i kylen.

Det som tar längst tid är ju grillspetten.

Hur dags kommer gästerna då?

• Felicia6
    isisisis skrev 2008-05-16 16:31:59 följande:
    Men skär potatisen och gör grillspetten.Salladen går ju på en halvtimme.Grillarna kan ju han fixa.Bålen går rätt fort också ju.Ska du skala frukt att ha i den så kan de säkert ligga i en plastpåse i kylen.Det som tar längst tid är ju grillspetten.Hur dags kommer gästerna då?
    Det är det som är så bra, för dom ska göra egna grillspett
    jag har lagt spetten i blöt nu inför i morgon och därför ska saker skäras upp, för allt ska läggas upp på fat så dom kan välja vad dom ska ha på. Så där får jag mycket tid bort

Alla gästerna kommer mellan 14 och 16. Sonen ska lämnas hos sin mormor klockan 11-12.. Jag måste sova till strax innan det för att orka med eftermiddagen och kvällen. Borden och grillarna får hämtas tidigast klockan 13..
  • isisisis

Jobbigt med lösa tider för gästerna!
    Hade jag tyckt.

Lite knappt om tid om du inte åker tidigt till mormor.

Hade också velat göra mig i ordning och ta en cider innan

Killen får fixa grillarna och borden helt själv tycker jag.

Så tar du itu med hackandet och ugnen.

Bålen kan han också fixa när han är klar med borden.

Så kan ni tända grillen när de första gästerna kommer.

Så hinner du vila och prata och ta en cider innan det är dags att ta fram maten!

Det är mitt råd!

Lycka till och ha det så trevligt!

• Felicia6
    isisisis skrev 2008-05-16 16:40:59 följande:
    Jobbigt med lösa tider för gästerna! Hade jag tyckt.Lite knappt om tid om du inte åker tidigt till mormor.Hade också velat göra mig i ordning och ta en cider innanKillen får fixa grillarna och borden helt själv tycker jag.Så tar du itu med hackandet och ugnen.Bålen kan han också fixa när han är klar med borden.Så kan ni tända grillen när de första gästerna kommer.Så hinner du vila och prata och ta en cider innan det är dags att ta fram maten! Det är mitt råd! Lycka till och ha det så trevligt!
    Tack Det var bra råd, jag får försöka köra på det
    Största anledningen till att jag vill sova lite längre är att jag är så trött och sover knappt på nätterna pga ångesten, och kommer inte orka dagen om jag kliver upp för tidigt. Idag klev jag upp klockan 08 o är dödstrött redan :S
Svar på tråden Kan man hacka sallad dagen innan?