• lesspappa

Exet ska flytta med barn utanför min kommun

Hej,
    Jag är i akut behov av lite kunskap från någon som vet.
    Mitt ex ska flytta hem till sin nya pojkvän med vår dotter.
    Dottern har varit skriven på min ex adress. Nu när hon ska flytta är det utanför min kommun och jag har fått papper som jag ska skriva under och bekräfta deras flytt.
    Nu till min fråga: Min dotter går på dagis här, men om hon ska vara skriven utanför kommunen borde hon rimligtvis förlora sin dagisplats? Jag kommer aldrig acceptera att min dotter ska byta dagis då hon är i behov av stabilitet då hon inte mår så bra. Att rycka upp rötterna anser jag bara vara egoistiskt och oansvarigt. Min dotter är 5 år.
    Vad gäller?

• Svar på tråden Exet ska flytta med barn utanför min kommun
  • Mamsis

Om du inte skriver på så har exet ingen rätt att flytta henne MEN om hon hinner flytta och byta dagis INNAN du kontaktar familjerätten så är risken stor att de skriver henne hos ditt ex iaf.
    Så agera NU.

Ange att din dotter är i behov av stabilitet när du talar med familjerätten och kolla dina möjligheter att få boendet för din dotter. Om hon är skriven hos dig kan hon nämligen gå kvar på sitt gamla dagis och då kanske ni kan ha varannan v ändå? Om det är vad ni har nu.

• tokelina

Skriv då inte under några papper på att du godkänner flytten och byte av dagis. Jag förutsätter att ni har varannan vecka...

Kontakta en advokat redan nu och berätta om vad som är på väg att hända. Du kan stämma mamman på boendet.

• HegeOlsen

I första hand bör du kontakta familjerätten och försöka enas med mamman om vad som är bäst för er gemensamma dotter.
    Har ni gemensam vårdnad och vv-boende idag?

lesspappa skrev 2008-05-16 18:28:34 följande:
    Hej,Jag är i akut behov av lite kunskap från någon som vet.Mitt ex ska flytta hem till sin nya pojkvän med vår dotter.Dottern har varit skriven på min ex adress. Nu när hon ska flytta är det utanför min kommun och jag har fått papper som jag ska skriva under och bekräfta deras flytt. Nu till min fråga: Min dotter går på dagis här, men om hon ska vara skriven utanför kommunen borde hon rimligtvis förlora sin dagisplats? Jag kommer aldrig acceptera att min dotter ska byta dagis då hon är i behov av stabilitet då hon inte mår så bra. Att rycka upp rötterna anser jag bara vara egoistiskt och oansvarigt. Min dotter är 5 år.Vad gäller?
  • lesspappa
    Svar på #3
    Tack för svar.
    Ja, vi har varannan vecka och gemensam vårdnad. Att prata med mamman är dött lopp då hon enbart bryr om sig själv. Inte ens min dotter vill bo hos henne.
    Men jag måste väl godkänna flytten? HOn kan väl inte helt plötsligt slänga in min dotter på nytt dagis utan mitt medgivande?
  • Anonym (jossi)

Skriv inte på några papper, varken flytt eller dagisbyte. Kontakta omgående en advokat och begär boendet med hänvisning till att du bor kvar i flickans gamla miljö. Domstolar ser gärna att barnens liv förändras så lite som möjligt. MEN om hon hinner flytta och får in henne på dagis (utan ditt godkännande) så kan de i stället anse att det är mer skada att flytta tillbaka igen. Så agera snabbt!

• lesspappa
    Svar på #5
    De har redan bott där i några månader men gått kvar på samma dagis. Dock har inte varit skriven där förut. Nu ska hon sälja sitt boende och det är därför.
    Men som du säger:
    Jag bor kvar i den miljö hon bott i.
    Hon går på dagis där jag bor som hon är van vid.

Men som pappa vet man ju hur stor chans man har...typ noll
  • HegeOlsen

När tänker hon flytta?
    Du har chans att förhindra att barnet flyttas om det finns tid framåt, men då måste du kontakta advokat och stämma på boendet.
    Väljer du att ta den striden så bör du övervägt att det verkligen är för barnets bästa och att det har ett pris för barnet oavsett vad du anser vara rätt.

Det absolut bästa för barn normalt är föräldrar som inte strider utan förmår att samarbeta. En strid sårar alltid ett barn och det oavsett om stridande är befogad eller inte. Tänk noga över och välj rätt för ditt barns skull.

lesspappa skrev 2008-05-16 19:36:26 följande:
    Svar på #3Tack för svar.Ja, vi har varannan vecka och gemensam vårdnad. Att prata med mamman är dött lopp då hon enbart bryr om sig själv. Inte ens min dotter vill bo hos henne.Men jag måste väl godkänna flytten? HOn kan väl inte helt plötsligt slänga in min dotter på nytt dagis utan mitt medgivande?
  • lesspappa

Självklart tänker jag på mitt barns bästa och för mig är det att hon inte ska flyttas runt som en vante när det passar mitt ex. Jag vill att mitt barn ska växa upp i den omgivning hon är van vid. Om jag trodde nåt annat vore det bästa för min dotter hade jag tagit det alternativet. Jag tänker enbart på henne. Detta skulle medföra att jag kommer få sitta timtal i trafik varje dag för att hämta henne pga köer vilket skulle leda till längre dagar på dagis. Nu tar det 20 minuter till dagis.
    Tyvärr måste man ha råd att betala hyran. Bytte jobb för 6 månader sedan, gick ner i lön, men med friare arbetstider så just hon skulle slippa vara för mycket på dagis.
    Redan idag går jag back 5000 i månaden som jag tar från sparkontot och jobbar dubbla jobb de veckor jag inte har henne. Det är ingen som helst uppoffring för mig för jag älskar vara med min dotter. Dock tänker jag inte göra en uppoffring för mitt ex. Gå back och dessutom få träffa henne ännu mindre:(

• HegeOlsen

Men du, du skriver i ena svängen att du tänker på ditt barns bästa och de enda argument du räknar upp är dina egna besvär?
    Hur går det ihop med att din dotter mår dåligt och skulle ha behov av en särskild stabilitet? Vilken sorts stabilitet menar du?

att lesspappa skrev 2008-05-16 20:29:51 följande:

Självklart tänker jag på mitt barns bästa och för mig är det att hon inte ska flyttas runt som en vante när det passar mitt ex. Jag vill att mitt barn ska växa upp i den omgivning hon är van vid. Om jag trodde nåt annat vore det bästa för min dotter hade jag tagit det alternativet. Jag tänker enbart på henne. Detta skulle medföra att jag kommer få sitta timtal i trafik varje dag för att hämta henne pga köer vilket skulle leda till längre dagar på dagis. Nu tar det 20 minuter till dagis.Tyvärr måste man ha råd att betala hyran. Bytte jobb för 6 månader sedan, gick ner i lön, men med friare arbetstider så just hon skulle slippa vara för mycket på dagis.Redan idag går jag back 5000 i månaden som jag tar från sparkontot och jobbar dubbla jobb de veckor jag inte har henne. Det är ingen som helst uppoffring för mig för jag älskar vara med min dotter. Dock tänker jag inte göra en uppoffring för mitt ex. Gå back och dessutom få träffa henne ännu mindre:(
  • Mamsis

Ja, har de redan flyttat är det dags att AGERA NU. För annars anser antagligen familjerätten att barnet rotat sig hos mamman.

Tror tyvärr att en del män "förlorar" för att de är för sena med att agera.

Svar på tråden Exet ska flytta med barn utanför min kommun