• Anonym (kämpar)

Överviktiga/mulliga barn

Hur har det gått för er familjer där en eller båda föräldrar är överviktiga?

Vi är överviktiga båda två och kämpar på för att vi ska få bra långsiktiga matvanor som ska ge våra barn en hälsosam livsstil.

Vill inte att de ska känna sig tjocka och fula (vet att tjock inte är =ful men så har jag kännt mig ofta) och kämpa med matångest hela livet. Är orolig eftersom många hävdar att övervikt är genetiskt. Men visst betyder väl inte det att de måste bli överviktiga men att det är ännu viktigare för dem att leva hälsosamt?

I nuläget är båda barn normalviktiga och vi är på förminskning ;) Hur ser det ut i era familjer? Hur tänker ni?

• Svar på tråden Överviktiga/mulliga barn
  • Anonym (kämpar)

Finns det ingen som funderar över hur man ska föra över ett sunt ätbeteende? Hoho

• lollisen

Det enda jga kan säga är att barn gör inte som man säger, de gör som man själv gör... Har föräldrarna osunda vanor, så kommer med stor sannolikhet barnen att ta över detta oxå...

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • MirjaochJolinesMamma

nu är ju inte vi såå överviktiga, ngr kilon extra har vi väl. Vi var däremot magra som spetor när vi var barn. Min mans familj dras väl oxå med ngr kilon.
    Våra barn är (än så länge) långa o smala, (magra?). Mirja är 4 år, väger 12.5 kg o är 104 cm, Joline är 2½ år, väger 11.5 och är 94 cm.
    Känner oxå ibland oro över att de ska bli tjocka. Mina barn äter sällan godis, typ en gång i månaden. Försöker ge dem sunda matvanor, inget småätande osv.

Men tankarna finns där. Samhället tycks ju bara bli ännu mer utseendefixerat.

Svar på tråden Överviktiga/mulliga barn