• Aros

Spara jäst pizzadeg?

Hej!

Om jag gör en sats pizzadeg nu ikväll, kan jag spara hälften till middag i morgon i kylen? Det är jäst i degen om det gör någon skillnad. Behöver man paketera den något extra elelr räcker det med plastfolie över skålen? Något anant jag ska tänka på? Vill helst inte upptäcka när jag är hungrig i morgon att min planerade middag är en stenhård klump. Är gravid i v39 och tämligen hormonstinn med sambon bortrest i helgen. Ett bakslag *fnissar* med degen i morgon skulle kunna få mig att grina för resten av kvällen.

• Svar på tråden Spara jäst pizzadeg?
  • norgesessan

Har inte gjort det själv, men kan du inte baka pizzan utan fyllning? sen lägger du på fyllning i morgon och in i ugnen igen?
    Kommer ihåg att man kunde köpa halvstäkta pizzabottnar i norge...men dom var vansinnigt dyra..

Emil 03 och Jonathan 05
  • Mondino

Man kan frysa in den har jag hört. Har inte själv provat än men jag har 2 klumpar i frysen så skall testa inom kort

• Ellasario

Ett tips är annars att baka ut dem och frysa in utbakta...så är det bara att ta fram, sätta på ugnen och lägga på fyllning
    Bottnarna tinar medans ugnen blir varm

• norgesessan

Ska jag göra ett par degar och uppbevara i frysen och kylen, och grädda dom i morron, så jag får förvarnat dig?
    Någon måste testa det...ett bra jobb för dig i morron ...skall testa lite nån annan helg, i morgon är det nationaldag..

Emil 03 och Jonathan 05
Svar på tråden Spara jäst pizzadeg?