• Brodsmulan

Insulinvärden.. risk för barndiabetes?

Jag skulle vilja få lite råd att föräldrar som antingen har barn med diabetes eller som vi, står i riskzonen (som jag förstått det iaf)
    För att göra en lång historia kort så min idag 10½-årige son har gått från att varit en ganska så smal liten räka runt 6½år till en grov pre-tonåring, total viktökning under dessa 4år är hela 53kg vi har gått på bankliniken för råd och stöd i 2-3års tid nu, detta något jag själv fick tigga mig till. Det hela började alltså mellan åren 6-7år där han perioden mellan maj-september drog iväg 6kg och sen så har det rullat på med 1,5-2kg/mån med undantag av det senaste halvåret då han "bara" gått upp ca 5kg. Idag väger han ca 83kg till sina 163cm, så lång är grabben också tacksamt det iallafall.
    Han har tagit både kolesterol och sockerprov årligen och vid årets hälsokoll nyligen så hittade läkaren dessa bruna tecken i nacke och under armarna och även insulinnivån hade då stigit. Hans värde var nu 30, tyvärr fick jag ingen direkt förklaring då läkaren är ledig fram tills nästa måndag (hela nästa vecka). Sköterskan menade iaf att det som kunde göras nu var viktminskning, vilket jag nu är minst sagt grinfärdig för, har försökt allt jag kan komma på de senaste åren här och ändå går han upp vad kan ni ge för råd och tips? Hur mycket betyder dessa 30? Jag har förstått att värdet inte bör vara mer än runt 7-8 eller nått sån't, då lär ju 30 vara ganska högt, eller?
    Han har gått på Judo fram tills årsskiftet men valde att sluta då han inte blev uppflyttad, var faktiskt hans lärare som ville behålla han, inte för att han behövde rent tekniskt utan han såg sig själv och ville stärka killen genom att han skulle få vara bäst i den grupp han då låg kvar i.. gullig tanke, men tyvärr fick killen då avsmak och blev tvärless och slutade.
    Funderar nu på att ta upp orientering som en familjegrej, lättare om vi är flera som är med och motiverar honom också, judon gick han på själv även om vi var med och kikade på hans träningar.
    Annars så cyklar han normalt, hoppar studsmatta, spelar lite hemmafotboll, men visst datorn drar ju iom att det blir lite mer otympligt för honom, där "äger han" som han själv uttrycker det.
    Nu under sommaren så kommer vi ta upp igen dagliga promenader, gick slingor förra sommaren/hösten om 4-6km, 4-5dgr/v något han gillade när han väl kom ut men var mycket bråk innan, men tunnade ut när regnvädren kom igång, svårt när man har två små också (och en make som inte alls va intresserad att gå ut, dock han han som även han behöver motionen lovat att gå efter schema som ska sättas upp)
    Han kan gå och småäta, vilket jag jobbar väldigt för att få på så låg nivå som möjligt. Godis håller vi till lördagar, kan förekomma att de köper på fritidsgården men det är ganska sällan, brukar se till att de inteh ar pengar att köpa för. Är begränsad i skolan på maten då han kan om han får äta både 3 och 4 portioner.

Finns det någon vänlig själ som kan förklara dessa värdestabeller för mig? Och tar mer än tacksamt emot tips för hur man ska kunna åstadkomma viktnedgång på en lätt svårmotiverad pre-tonåring.

• Svar på tråden Insulinvärden.. risk för barndiabetes?
  • apelsinens mamma

Jag har själv diabetes och har haft det sedan jag var 4 år gammal.
    Vad jag har förstått och hur jag tolkar din text så vet du att det ar skillnad på insulinvärde och blodsockervärde.

Om det vore blodsockret som var 30 så skulle din son blivit inlagd på sjukhus direkt. Nu kan det vara så att insulinvärdet är högt och blodsockret lågt. De två sakern gör att man blir mer hungrig och småäter och äter för mycket. Man måste helt enkelt för man kan inte ha ett för lågt blodsocker. Det behöver allså inte betyda att han är nära diabetes. Ni fick inte ta någor blodsocker?

Om det är så att blodsockret är lågt spelar det nog tyvärr inte så stor roll hur mycket ni rör på er, eftersom man då måste äta för att må bra. Utan då måste man försöka på något annat sätt, vet tyvärr inte hur. (finns massa olika kostalternativ om man googlar lite, men jag tror inte riktigt på dem)

Jag tycker att du borde ringa sköterskan och begära att få en förklaring, prata med en annan läkare eller så. Man kan ju inte bara lämna ut ett värde utan att förklar vad det innebär.

Eftersom du inte skriver några symtom på diabetes, så som kraftig törst, trötthet, stor urinmängd, viktnedgång, yrsel, mm så tror jag inte att det är någon fara för det.

Hoppas jag inte svamlade bort dig helt nu och lycka till!

• Brodsmulan

Förlåt att jag missade en viktig detalj. Jo, han har vissa andra tecken på diabetes, bl.a. törstighet, dricker oerhört mycket och har en pet-flaska med vatten med sig ofta på natten och har haft så det senaste halvåret. Tröttare är han också, än värre är humöret, mycket hetsig i humöret. Urinmängden blir ju utefter han dricker, itne så att han går en gång i timman eller så, inte direkt markant man känner att "gud så han springer på toa". Att han inte mår bra kan han säga av och till, men så är det rätt jobbigt i skolan, mycket p.g.a. hans storlek så om det är försök till att få vara hemma eller att han itne mår bra är svårt att säga. Viktnedgång har han dock inte, bara att det stannat av nu, han gick förut upp i snitt 1,5-2kg/mån, nu sista halvåret har det då inte blivit ett snitt på låt säga 10kg utan enbart 4-5kg, så om man kan kalla det viktminskning vet jag inte, han går ju fortfarande upp.

Har pratat med en mamma som har en flicka som idag är över 20år som fick diagnos vid 11år och hon tyckte jag skulle ringa sjukvårdsupplysningen och höra med dem, hon trodde de kunde kolla vilket prov jag egentligen fick svar på, men vet att de tog glukosprov på honom, de tog 3 rör, bl.a. socker och kolesterol. Men vilket sorts socker kan inte jag som amatör svara på tyvärr.

Klart man blir orolig, än mer när mamman då säger att den barnkliniken vi går på troligen inte är så mycket insatt i diabetes då diabetesmottagningen man får gå på finns i Örebro och inte på lilla Lindesbergs lassarett där vi går. Sköterskan vi går hos är ju sjuksköterska med viss mer kunskap om vikt och då speciellt barnfetma så man tycker ju att hon borde veta lite.
    Men skriver mer sen när jag talat med sjukvårdsupplysningen, förhoppningsvis så kan de ju se och tala om för mig vilket prov det är jag fått svar på egentligen, är ju mest njurarna jag blir rädd för om han då ska ligga så högt i socker utan någon behandling.

• apelsinens mamma

Då lät det annorlunda.
    Bor hon med diabetes i närheten? då kanske du kunde få låna blodsockermätaren och prova hemma. Men om det var blodsockret så är det ganska farligt om det ligger på 30.

Men om det nu är så illa kan jag i alla fall glädja dig med att de är jättebra i Örebro. Bor själv i närheten och har alltid varit jättenöjd, jag håller ändå tummarna för att du slipper träffa dem.  

• Brodsmulan

Nu har jag pratat med en kvinna på sjukvårdsupplysningen och hon kunde tyvärr inte hjälpa mycket iom att hon inte kunde se provsvaren.. dock tyckte hon nog att sjuksyrran jag pratade med tidigare idag på barnkliniken borde vara så kompetent att hon kan fånga upp avvikelser eftersom det är viktigt att fånga tidigt. Men hon tyckte att nu över helgen skulle vi tolka det som att allt är okej så länge killen mår bra, annars fick vi ju naturligtvis ringa tillbaka till henne. Och sedan kontakta barnkliniken igen på måndag morgon och då begära att få tala med en annan läkare eftersom hon då är ledig hela nästa vecka, provsvar kan ju vilken doktor som helst kika på sa hon. väldans trevliga människor där inne, har haft en hel del att göra med dem senaste halvåret då de minsta haft pneumokocker som varit svåra att bli av med, peppar, peppar så är det över nu efter 3 penicillinkurer. Men det gör ju att nu blir man än mer orolig för ännu ett sjukt barn men som sagt, så länge han nu mår bra så inväntar vi måndag.
    Uppdaterar då igen med vilket prov det handlade om kan ju mycket väl varit så att jag fått ett annat svar iom att jag frågade efter insulinvärde, jag har inte en susning om diabetes ö.h.t. så jag kan ju ha frågat helt galet.

Och vad gäller diabetesmottagningen så sa även den mamman att de är suveräna, alla tjejjens sjukdomar tar de hand om, hon har inget med lindesbergs lassarett att göra idag alls, himlans seriöst när allt blir samlat på ett och samma ställe. Jo, vi bor 7mil norr (Stråssa) ska höra med henne om hon kan kolla både blodsocker och även på urin.
    Tack innerligt för din förklaring på insulinvärde och blodsockervärde, visste faktiskt itne alls att det var skillnad (snacka om novis).
    Lät ju mindre bra att man måste äta mer för att hålla upp blodsockret då, han är begränsad i mat både hemma & i skolan, men ska söka lite på kost. Har hittat denna sida.. www.kostdoktorn.se/ men blir lite fundersam.. om det då är så att insulinvärdet är högt och blodsockret är lågt, ska han då verkligen äta lägre med kolhydrater eller blir det då motsatt verkan. Shit va mycket nytt att lära sig, vi har kört med vanligt husmanskost något modifierad iom att vi har en laktospojk på 12år också, känner mig ungefär lika snurrig nu som när jag fick hans diagnos för 8år sen då blev man verkligen "hur gör man pannkakor utan mjölk", numer finns j underbart mycket ersättningsvaror kanon!

• Brodsmulan

Hmm.. så vi funderat halva natten på vad sjuksystern sa..
    Har en kompis som är uska och hon trodde att hon måste nog ha menat blodsockret, för det hon sa till mig om värdena va att på vuxna var det okej upp till max 11, på barn lite högre, men 30 är ju mycket högre än 11. Hon verkade inte veta riktigt vad barn skulle ha för värden.

Apelsinens mamma.. vet du vad värdena bör ligga på om man ser till både blodsocker och insulin? Blodsockret är väl 4-8 på vuxna, iaf är det så jag fattat när jag gått gravid. Är själv låg i socker direkt om jag inte äter som jag ska och iom att jag också har övervikt så va bm säker på att jag skulle åka på gravdiabetes, men ingen av alla glukosbelastningarj ag fått göra har kommit högre än 6,6. Däremot så åker jag himla lätt ner på 3,3-3,7 och då mår man ju lite dåligt billig fylla
    Men jag har försökt sökt och hittar bara på blodsockret, vad är värdena som bör vara på insulin? Kan ju vara mycket väl att jag missuppfattat.. svårt att släppa när man inte fattar nått alls.

• Brodsmulan

Nu har vi varit iväg till en annan kompis som har en blodsockermätare och han mätte då upp till 15,4 vilket han sa va okej och iom att de har ett diabets barn så litar jag på han känns lite bättre nu, men ska iaf ringa igen på måndag och få dem att förklara lite vad det var för värde jag fick av dem.

• Mama72

Ett bs på 15,4 tycker inte jag låter okej. Min son har diabetes sen 1½ år tillbaka (han blir 14 i år). Innan en måltid ligger han ofta på ett bs på 5-5,5 och efter han ätit ligger det mellan 6-8. Så nog låter 15,4 mycket... var det före eller efter en måltid? Kompisen du var hos och kollade blodsockret, hade han/hon inte några urinstickor så ni kunde kolla om din son hade socker i urinen?

När min son blev sjuk gick han ner 6-7 kg på kort tid, drack mycket och kissade mycket. Han var dessutom tröttare än vanligt.

Ring till Vårdcentralen direkt på måndag och kolla upp provsvaren...

• Boomie

Hej Brodsmulan

Jag har diabetes och har haft det sedan jag var 5 år.

Jag måste säga att 15,4 är ett högt värde, så om det var det din son hade tycker jag absolut att du ska kontakta läkare på måndag. Vad jag vet finns inga andra riktlinjer för barn än för vuxna (fast nu var det ju ett tag sedan jag var barn ) och som du skrev tidigare så är riktvärdet mellan 4-8. JAg själv mår ganska så pyrt om jag ligger på 15 och att göra det under en längre period är inte särskilt bra.

Mit råd är att kontakta läkare på måndag och höra vad de säger.

• Brodsmulan

Åh, nu blev man ju genast orolig igen. Mätningen är gjord ca 1½-2h efter att han ätit risgrynsgröt, ren vanlig hemmagjord utan socker. Nej, vi tog aldrig några urinstickor, men jag vet att en annan kompis mamma har stickor hemma, ska höra med henne om hon kan ta ner nå'n ikväll sen, hon står liksom jag ensam hemma med småbarn så kan inte be henne komma omgående, men tror hennes karl kommer hem runt 18 han också.
    Morgan e ju tröttare än vanligt, märks mycket kvällstid, brukar kunna få vara uppe till 22 (se typ csi, gryes, house) men oftast lägger han sig runt 21 iaf. Den tid vi hade för 1år sedan som sovdags men efter att ha kollat upp med lärarna så fick de utökad tid att vara uppe, testade 1½v och de såg ingen förändring i humör eller trötthet.. mycket bra lärare som man kan föra bra samarbete med
    Även dagtid kan han va väldigt "men orka" så fort det handlar om att han ska göra saker, blir oftast grinig om han behöver göra nått, detta har man väl mer tagit som en pre-tonåring.

Det är barnkliniken på Lindesbergs lasarett som har hand om hans prover, vi har gått där sedan 2½-3år p.g.a. hans övervikt, idag klassad som fetma, hans bmi ligger en bra bit över 30.

• SofiaD
    Brodsmulan skrev 2008-05-17 14:58:21 följande:
    Nu har vi varit iväg till en annan kompis som har en blodsockermätare och han mätte då upp till 15,4 vilket han sa va okej och iom att de har ett diabets barn så litar jag på han känns lite bättre nu, men ska iaf ringa igen på måndag och få dem att förklara lite vad det var för värde jag fick av dem.
    15,4 i blodsocker är inte ok! Det är definitivt ett för högt värde för din son. Men allra bäst är att ta ett fastevärde, alltså ett prov på morgonen innan frukost.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden Insulinvärden.. risk för barndiabetes?