Insulinvärden.. risk för barndiabetes?
Jag skulle vilja få lite råd att föräldrar som antingen har barn med diabetes eller som vi, står i riskzonen (som jag förstått det iaf)
För att göra en lång historia kort så min idag 10½-årige son har gått från att varit en ganska så smal liten räka runt 6½år till en grov pre-tonåring, total viktökning under dessa 4år är hela 53kg vi har gått på bankliniken för råd och stöd i 2-3års tid nu, detta något jag själv fick tigga mig till. Det hela började alltså mellan åren 6-7år där han perioden mellan maj-september drog iväg 6kg och sen så har det rullat på med 1,5-2kg/mån med undantag av det senaste halvåret då han "bara" gått upp ca 5kg. Idag väger han ca 83kg till sina 163cm, så lång är grabben också
tacksamt det iallafall.
Han har tagit både kolesterol och sockerprov årligen och vid årets hälsokoll nyligen så hittade läkaren dessa bruna tecken i nacke och under armarna och även insulinnivån hade då stigit. Hans värde var nu 30, tyvärr fick jag ingen direkt förklaring då läkaren är ledig fram tills nästa måndag (hela nästa vecka). Sköterskan menade iaf att det som kunde göras nu var viktminskning, vilket jag nu är minst sagt grinfärdig för, har försökt allt jag kan komma på de senaste åren här och ändå går han upp vad kan ni ge för råd och tips? Hur mycket betyder dessa 30? Jag har förstått att värdet inte bör vara mer än runt 7-8 eller nått sån't, då lär ju 30 vara ganska högt, eller?
Han har gått på Judo fram tills årsskiftet men valde att sluta då han inte blev uppflyttad, var faktiskt hans lärare som ville behålla han, inte för att han behövde rent tekniskt utan han såg sig själv och ville stärka killen genom att han skulle få vara bäst i den grupp han då låg kvar i.. gullig tanke, men tyvärr fick killen då avsmak och blev tvärless och slutade.
Funderar nu på att ta upp orientering som en familjegrej, lättare om vi är flera som är med och motiverar honom också, judon gick han på själv även om vi var med och kikade på hans träningar.
Annars så cyklar han normalt, hoppar studsmatta, spelar lite hemmafotboll, men visst datorn drar ju iom att det blir lite mer otympligt för honom, där "äger han" som han själv uttrycker det.
Nu under sommaren så kommer vi ta upp igen dagliga promenader, gick slingor förra sommaren/hösten om 4-6km, 4-5dgr/v något han gillade när han väl kom ut men var mycket bråk innan, men tunnade ut när regnvädren kom igång, svårt när man har två små också (och en make som inte alls va intresserad att gå ut, dock han han som även han behöver motionen lovat att gå efter schema som ska sättas upp)
Han kan gå och småäta, vilket jag jobbar väldigt för att få på så låg nivå som möjligt. Godis håller vi till lördagar, kan förekomma att de köper på fritidsgården men det är ganska sällan, brukar se till att de inteh ar pengar att köpa för. Är begränsad i skolan på maten då han kan om han får äta både 3 och 4 portioner.
Finns det någon vänlig själ som kan förklara dessa värdestabeller för mig? Och tar mer än tacksamt emot tips för hur man ska kunna åstadkomma viktnedgång på en lätt svårmotiverad pre-tonåring.