• Anonym (blä)

Äcklig "sommar-fotsvett"

Är det nån mer än jag som har problem med fotsvett och illaluktande skor under sommaren? Jag skäms över mina stinkiga fötter, dels för sambon, men också om man t.ex. ska hem till någon och behöver ta av skorna. På jobbet är jag helt nojig och tycker att det luktar och att alla känner av det.

Vad ska man göra åt det här??
    Det luktar verkligen apa!! *pinsamt*
    Givetvis duschar och tvättar jag fötterna, morgon och kväll, men det hjälper inte mycket.

• Svar på tråden Äcklig "sommar-fotsvett"
  • Bebis

Hmm absolut torr eller vad det heter från apoteket?

Don't Panic
  • Nyfiken gul

köp rätt sorts skor!

Alla skor i syntetmaterial som inte andas luktar - även om det bara är två remmar o en sula...

Satsa på tygskor, korksulor och naturmaterial i skorna så får du genast en mycket trevligare fotdoft.

Sen kan man alltid ta på sig en tunn ankelsocka i bomull (inte nylon alltså!! ) nrä man har skorna på sig o sen ta av sig barfota när man tar av sig skorna.

• Sötnöt

Inte roligt med svettiga fötter. För mig funkar det absolut inte att vara barfota i ett par skor. Då svettas jag 100 ggr mer + att skorna blir som svettinpregnerade och förstörda efter ca 10 ggr.. Måste alltid ha på mig ankelsockar el liknande.

• Anonym

Foppatofflor är lösningen mot sommarens hemska tåbiror, maken och barnen stinker om fötterna om de använder joggimgskor eller sandaler, man spyr nästan när de tar av sig skorna. Förra sommaren gick de nästan bara i Foppadojjor och jag slapp spykänslorna...

• Anonym (blä)

Tack för era svar!

Ska testa absolut torr på Apoteket och även börja med tunna ankelstrumpor i de skor där det funkar. Det är inte så snyggt i alla skor, dock! :(

Foppatofflor, nja jag vet inte. Inte riktigt min stil! ;) Jag skulle nog bli utkastad från jobbet om jag hade såna där, hihi.

Det är skorna som stinker mest, helt klart. Fötterna också, men tvättar och skrubbar man dem ordentligt så blir det i alla fall OK.
    Det finns inget sätt att "rädda" stink-skorna på?

• gullican

Det finns också ett enklare sätt att få bukt med problemet. DU kan köpa deospray till skor och/eller fötter i de flesta skoaffärer.

• Anonym (blä)

Deospray har jag testat, funkar sisådär. Efter ett par timmar börjar man känna lukten igen (blandat med deon) och efter en halvdag stinker det lika illa igen.

• Anonym (Stinky :))

Jag har samma problem.

• Sötnöt

Aasch inte vara anonyma, låt oss ge tåbiran ett ansikte!!
    *säger den mest anonyma*

"Åh, ikväll jag känner att jag vill fira
    Fira min underbar tåbira!
    Luktar sött surt och sött, ja bennemej luktar den inte dött?

Tåbirans odör kan skrämma vänner på flykt lterntivt små barn söva tryggt.
    Den luktar verkligen ohyggligt styggt"

• Anonym

Du får köpa nån av dessa då...
    www.crocs.se/default.aspx
    Det finns faktiskt högklackade crocs...
    Anonym (blä) skrev 2008-05-17 12:01:17 följande:

Tack för era svar!Ska testa absolut torr på Apoteket och även börja med tunna ankelstrumpor i de skor där det funkar. Det är inte så snyggt i alla skor, dock! :(Foppatofflor, nja jag vet inte. Inte riktigt min stil! ;) Jag skulle nog bli utkastad från jobbet om jag hade såna där, hihi.Det är skorna som stinker mest, helt klart. Fötterna också, men tvättar och skrubbar man dem ordentligt så blir det i alla fall OK.Det finns inget sätt att "rädda" stink-skorna på?
  • Anonym

Kan du inte köra skorna i tvättmaskin till att börja med så att du får de fräscha?

Har du provat Scholls fotpuder? Den tycker jag fungerar bättre än sprayen.

Svar på tråden Äcklig "sommar-fotsvett"