• Skakis

Riva ner strukturtapet?

Vi har sån där strukturtapet med sågspån i. Den verkar vara spaltbar, men nu undrar jag... om man bara river det översta skiktet och sen slipar bort ojämnheter, ramlar inte den nya tapeten ner tillsammans med det gamla skiktet som sitter kvar på väggen då?

• Svar på tråden Riva ner strukturtapet?
  • jutti

Det blir ett jäkla jobb o göra som du planerar...jag rekomenderar bredspackling.......

• Dex

Det finns en väldigt tunn gipsskiva man kan spika över strukturtapeten, det är klart enklast och det är så yrkesfolket jobbar.

• Cashew

bredspackling är inget att rekomendera för nybörjare. det är svårt att få jämt och snyggt och för att inte tala om dyrt som sjutton med spackel.
    du märker om den gamla tapeten sitter bra eller inte, annars är det bara att ta bort det understa skiktet också med vatten eller tapetklister som sprutas/rollas på väggen. finns även nån slags ångmaskin att hyra, men som sagt sitter tapeten bra så är det bara att slipa och spackla ojämnheter och sen tapetsera.

• Skakis

Jo... fast vi har gjort det förr och det har gått smidigt. Eller nja, smidigt kanske är att överdriva. Då har vi iallafall vattnat ner den gamla tapeten. Men om man kan riva bort det översta skiktet och sopa bort sågspånet så låter det nästan för enkelt? Har provdragit och det övre lagret släpper lätt men tvekar ändå..

• Cashew

finns även återställare eller vad de heter. är en tjockare typ av glasfiberväv som går utmärkt att sätta rätt på strukturtapeten, den är dock också dyr, men då blir underlaget super sen. går att både måla som den är eller tapetsera på.

• Skakis
    Svar på #3
    Okej... så om jag river det övre skiktet så ska det understa också bort för att det ska bli bra att tapetsera sen eller?

Min man är gammal målare så nog skulle han kunna spackla men jag är så snål
  • Skakis
    Svar på #5
    Vi provade något som heter Easy Cover i vår gamla lägenhet och det slutade med att alltihopa rasade ner, inklusive den gamla strukturtapeten.

Usch vad jag känner mig negativ nu. Tusen tack för era åsikter!
  • lill1

Vi har precis rivit ner en gammal seg strukturtapet, tog bara bort det översta skicktet och målade pappen som blev kvar med en stinkande oljefärg. Efter den färgen torkat gick det bra att tapetsera på den! (vi hade en fackman som gjorde jobbet)
    Lycka till!!

• UllaBella

Vi körde med easy cover, och det funkade kanon! Men man måste använda rejält med våtrumslim till den.

• väntar i Kina kön

Det var absolut det värsta som jag varit med om. Vi är precis färdiga med vardagsrummet MEN det slutade med att vi la gips skivor. Började med att riva ner och spackla men det blev inte alls bra. Rekommenderar dig att lägga gips

• painter

du om det är sågspån i den gamla struktur tapetern så kan det "blöda igenom" dvs bli gula fläckar om du har bredspacklat upp och sedan slipat ner det :O)

den gipsen är ok, men lite fegt att köra med ;O)

• Skakis

Tack för alla tips!

Nu är tapeten borta, vi rev det översta lagret och vattnade ner det understa. Tyckte att det släppte lite väl lätt. Blev irriterad i halsen och ögonen började rinna. Mögel såklart Nu står det en stor fläkt installerad där jag skulle göra fint.... Men den som väntar på något gott...

• oxytocin

Vi har just målat om vardagsrummet som hade struktur, och har bredspacklat. Man kan köra med repgips också.

Svar på tråden Riva ner strukturtapet?