• SL81

Amningskläder

Någon som har tips på amningskläder (billiga) - helst online men har ni tips på affärer är det oxå kanon!

Vad ska man ha för amningsbh?

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Amningskläder
  • Malmöflicka

Jag använder inte så mycket amningskläder eftersom de ofta är fula och inte alls speciellt praktiska enligt min mening. Ett par bra amningsBH är ett måste (finns på Lindex, H&M eller dyrare gravid-affärer), tänk på att köpa större kupa än vad du har nu för ett par dagar efter förlossningen vaknar man upp med stora, stenhårda, klotrunda "silikonbröst"!

Jag har på mig antingen:
    -amningsBH under plagg som går att knäppa upp. Alltså blus, skjorta eller tröja med knappar upptill. Då knäpper man bara upp de översta knapparna så att man kommer åt bröstet, sedan knäpper man upp BH:n och ammar.
    -Amningslinne (från Lindex) under vanliga stretchiga tröjor. Då drar jag upp den översta tröjan ovanför brösten, öppnar amningslinnet och ammar. Jag har då inte BH under.

Med dessa två sätt slipper man visa magen och man slipper köpa speciella amningskläder.

Mamma till Elsa
  • SL81

Tack så jättemkt för tipsen!
    Håller med om att amningskläderna är fula och dessutom svindyra!
    Ska införskaffa något/några linnen då + ordentliga amningsbh´s. Brösten är ju redan hur stora som helst - antar att de blir större...

• Missy Cat

www.hm.se har annars rätt fina och praktiska amnings toppar.
    Ser ut som v-ringade tröjor med linne under och är jättepraktiska.
    Jag har 2 sedan min dotter (född 06) en kortärmad och1 långärmad.
    Finns även som linne.
    Inte särskillt dyra heller.

Tycker bäst om lindex amnings BH:ar

Nova 060612 - Syskon Bf 29 maj
  • tamate

jag köpte 2 amningsbhr men gillade aldrig dom utan använde vanlga men som jag hade axelbanden lite löst på och det funkade jätte bra. man puttade bar aner bandet lite lätt när man skulle amma.
    När det gäller amningskläder å hade jag vanliga kläder som lätt gick att öppna. Sedan hade vi en bunte med tygblöjor som jag använde till allt möjligt (som en stor diskhanduk) bla hängde jag en sådan över axeln när jag skulle amma så fick bebisen som ett krypin, jag slapp drag mot bröstet och folk behövde inte sitta och glo på mitt vackra bröst =)

- det som inte dödar härdar!
  • Squeezetoy

Jag har gillat att ha ett linne och sedan något ytterligare smidigt plagg utanpå det. Då kan man dra upp det yttre plagget och dra ner linnet sen över bröstet. Man kan dölja bra, man slipper hänga ut magen också som kanske inte är den vackraste heller. Linnena kan man ju använda även sen man slutat amma. Amningstoppar är kanske inte så kul att ha då längre.

HMs amningstoppar har jag inte provat men har hört från flera att de inte är speciellt bra om man har stor byst.

Nu nästa gång jag får barn kommer det vara vinter jag jag ska nog unna mig en sån BOOB-warmer, amningströja med fleecefoder, att ha när jag ska ut för jag blev sååååå kyl-känslig förra gången.

• babykaboom

Om jag vetat vad jag vet nu så hade jag bara köpt två bra amningsBHar och ca 4-5 st olika amningslinnen att ha under vanliga tröjor.

Jag köpte en massa amningstrista tröjor och T-shirts. Är grymt trött på dessa trista tröjor nu.

BOOB har snygga enkla linnen.

• SL81

Så himla bra med dessa tips!
    Man vet ju inte hur mkt/vad som behövs när man inte fött barn tidigare...

• Malmöflicka

H&M:s v-ringade amningstoppar tycket går jag är jättedåliga. Man får bara fram en jätteliten bit av bröstet så bebisen har svårt att få ordentligt tag och får ligga med ansiktet mot tyget istället för mammans hud.

Mamma till Elsa
Svar på tråden Amningskläder