• Emeraldy

Göra egen sänggavel - hur bred?

Jag ska göra en sänggavel till dotterns säng (spånskiva, vadd och tyg). Frågan är bara hur bred jag ska göra? Sängen är en vanlig 90x200. Ska gaveln också vara 90 cm då? Hur har ni andra gjort? Hur hög har ni gjort?

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Göra egen sänggavel - hur bred?
  • SessanSessan

Jag har gjort en till vår säng, på samma sätt som jag tror du funderar på!
    Jag gjorde den lite bredare, så att den kanske sticker ut 5-7 cm på var sida. Jag tycker nog den ska vara minst dubbelt så hög som sängen för att det ska se bra ut, självklart är ju smaken som baken men... Vår är 123 cm hög till 55 cm hög säng och det ser jättebra ut!

• Emeraldy

Jag funderar på att göra 1 meter till sängen som är 45 cm hög. Men ser det inte konstigt ut när den sticker ut på sidorna? Har du din gavel stående på golvet? Den sticker ju som fram då, vid madrassen och benen, förstår du hur jag menar?

• SessanSessan

Det blir nog perfekt höjd!
    Jag tycker inte att det ser konstigt ut, tänkte att den kanske skulle se för smal ut om den var lika bred som sängen men det kanske sen inte gör! Haha, jag vet inte!
    Gör bara ca 2 cm på sidorna kanske?!

• Bippa

jag är också intresserad av hur ni gjort.

satte ni fast gaveln eller?

• Emeraldy

Vi har velat fram och tillbaka om vi ska göra en lite mindre gavel och borra fast i väggen, eller en större som får stå på golvet, som SessanSessans. Det lutar åt att den får stå på golvet.

• Kajsa 77

Vi hade en sån gavel tidigare till dottern. Vi skruvade fast den i väggen och ställde sängen emot. Gaveln var ca 2 cm bredare än sängen. Vi hade en träram runt tyg/vadd också. Blev snyggt.

• Suck och suck

Alltså HUR gör ni? Har ni några länkar till material? Vad kostar det? Och hur rent praktiskt går det till?
    Vill också ha en gavel till min dotters säng.

• Suck och suck

SessanSessan, Hur sjutton kan det funka med en vanlig lös spånplatta som bara står på golvet?
    Har du även någon vägg som stöd?

• Suck och suck

Alltså nu utgår jag från en lös säng, på vanliga ben.
    På den här bilden, från Mio,www.mio.se/templates/MioProdukt.aspx&p=1 så har de ju själva sänggaveln som själva benen på sängen också.
    Jag hade tänkt att man kan sätta fast en spånplatta i de befintliga benen på något sätt.
    Man kan ju inte bara ha en lös spånplatta stående mot sängen?

Svar på tråden Göra egen sänggavel - hur bred?