• MrsQ

Gekås / Ullared, hur billigt o bra är det???

Jag har hört mycket om Gekås men undrar vad har dom som är bra o billigt?
    Är allt bra eller...
    Vad ska man titta på om man åker dit?
    Har de märkeskläder eller "vanliga"?
    Är det bara ett varuhus eller flera små?
    Ja allt ni kan komma på om Gekås är jag intresserad av att veta.
    Om man har vägarna förbi i sommar...

• Svar på tråden Gekås / Ullared, hur billigt o bra är det???
  • Majras

Allt är inte billigt, men mycket. Vissa saker är tom dyrare än andra affärer.
    Finns inga märkeskläder
    Själva gekås är ett stort varuhus, men runtomkring finns det skoaffärer och 1-2 klädesaffärer
    Vad man ska titta på är ju beroende på vad man är ute efter
    Men hela bottenvåningen är fylld av saker som elektronik, dvd, cdskivor, trädgårdsprylar, bilprylar och lite till
    Uppe är det kläder, hygien, städ, mat, hemtextil leksaker och lite till

• Ciliaja

jo de finns märkerskläder, nike och sånt men det är ytterst lite och de kostar ändå upp emot en 400 hundra kronor..kvaliten är inte jättebra men va gör de när en tröja kostar 50 kr?
    också så finns det lite allt möjligt där!

• Novus

Ibland finns kläder från tex Adidas, Champion osv. Dessutom säljer de även märken som Philips osv på elektronic.
    En del saker är väldigt billigt, en del andra saker är dyrare.
    Däremot kommer jag inte köpa barnjacka där igen. Har köpt 4 stycken och alla har gått sönder i dragkedjan

• April05

Håller med Majras, men däremot kunde vi hitta lite märkeskläder men absolut inte mkt. Undervåningen var vi aldrig på . Nu har jag varit där och kan tyvärr säga att det blir inte fler resor. Dels har jag hittat det mesta lika billigt där jag bor, det gäller bara att hitta och leta. Dels så var inte alla kläder efter användning/tvätt något som man blev "jätteglad" över. Men jag måste säga att det finns självklart bra saker med men dom hitta inte jag

• Jomppelina

www.gekas.se/index.asp

Gekås är bra, och man hittar nog det "mesta" där, ett stort varuhus samt mindre små butiker runt om som man kanske tittar lite smått i om man hinner, men oftast styr jag kosan in på gekås och struntar i de andra.

Märkeskläder finns ibland, lite varierande prislägen, men framförallt så har de ofta ex sina egna disneykläder till barn etc och andra egna kollektioner. Det där med kvalitet är många gånger en gammal myt som lever sedan urminnes tider då gekås en gång i tiden hade mycket andrasorteringsvaror. Idag har de mycket egna märken och produktioner som görs i precis samma fabriker som andra tillverkningar, ofta hos riktigt dyra tillverkare. I mångt och mycket märks det inte mycket skillnad. Många gånger får jag in barnkläder från gekås i min barnsecondhand som är betydligt bättre i skicket än många dyra märken trots att det är tvättat etc, det är dock ringa eller inget andrahandsvärde just för att det är gekås oavsett hur det ser ut eller kvalitet etc.

Jag tror att om man ex kan tänka sig att köpa tvättmedel utan märke, shampo etc, så kan det vara lönt att ladda för lång tid framöver. Disktrasor, skursvampar, och sådant också. Åker man långt och har bil med sig så kan det bli en besparing på lång tid om man hamstrar lite.

Strumpor är något man kan ladda hur mycket som helst. Jag blir ofta förvånad i andra städer för att sådant som jag känner igen som gekåskläder, ex strumpor kostar trettio-fyrtio kronor och så vet jag att de kostar 5-11,95 på gekås, det som är "gekåskläder" för oss är i många fall kläder man hittar i barnklädesaffärer och liknande, speciellt när det gäller underkläder och strumpor ex.

Skall jag hitta en triumph behå till mig i stan så kostar den kanske 2-3-400:- men på gekås kostar de 69/79/89. De har världens bästa amningsbehå där, kommer ej ihåg märket, men kostar 69:-. Kan vara svårt att hitta en bra amningsbehå som matchar det priset kanske. Detta var några exempel.

Det finns en risk för ett "gekåssyndrom" som jag har pratat med många om och de upplever samma sak.
    På gekås är en tröja dyr om den kostar 129:- och jag kan låta bli att lägga den i vagnen av den andledningen, för jag tvekar på priset. Men jag kan åka in till stan och betala 399:- för exakt samma tröja utan att tveka.

Javisst, det är billigt på gekås. Men det är dyrt att åka dit. Många gånger "oj, bara 14,95, 29,95" blir till sist flera tusen kronor när man fyller en kundvagn. Och med sig hem har man kassevis på kassevis på kassevis, se till att fylla den med sådant som ni verkligen behöver och inte allt annat!

• Jomppelina

Undervåningen är det viktigaste stället ;) så missa inte den för allt i världen!! Dessutom det stället som innebär att det går att få med sig mannen även andra gången man vill dit...

• SessanSessan

Jag tycker man kan åka dit om man ändå har vägarna förbi men att åka dit bara för att det ska vara så billigt och bra det tycker jag inte det är värt.

Man kan hitta hemtextil, tallrickar och bestick och sånt jättebilligt. Jag köpte t.ex. massa löpare för typ 20 kr styck! De har ganska mycket scrapbooking som är billigt också.
    Jag tycker att kläderna som säljs är riktiga skitkläder! Inte alls prisvärt och riktigt fula! OBS! Min åsikt!
    Barnkläder och annat som hör barnen till tittade inte vi på förra året så det har jag ingen koll på dock.
    Alla förbrukningsvaror har ungefär samma pris som Willys så det är det inte direkt värt att släpa hem.
    Man kan dock hitta billig elektronik och plattänger/locktänger och sånt!
    Husdjurstillbehör har de nästan ingenting förrutom ganska mycket ridkläder och ridsaker...

Det som jag diggade mest med GeKås var skobutikerna som låg utanför, där kunde man göra riktiga klipp! Köpte jättemånga skor (som fortfarande används) för 50-100 kr styck! Där har de märkesskor också!

Ha en trevlig resa om du bestämmer dig för att åka! :)

• SessanSessan

Förresten!
    Om du är ute efter att hitta billga kläder (och ändå påväg söderut) så kan jag varmt rekomendera en tripp till Kosta Outlet! Om man lyckas pricka in ankomstdatum precis när de har fått påfyllning så kan man hitta riktigt snygga, riktigt billiga märkeskläder och andra märkesvaror!

• lieh

Man vet inte vad man behöver förrän man har varit på Ullared.

När jag går där så är det enda som hörs i mitt huvud;

-Det hade varit bra att ha, och den och detta.

• Jomppelina
    SessanSessan skrev 2008-05-17 10:00:29 följande:
    Förresten! Om du är ute efter att hitta billga kläder (och ändå påväg söderut) så kan jag varmt rekomendera en tripp till Kosta Outlet! Om man lyckas pricka in ankomstdatum precis när de har fått påfyllning så kan man hitta riktigt snygga, riktigt billiga märkeskläder och andra märkesvaror!
    Var ligger detta? Har jag inte hört talas om måste jag säga.. hur prickar man in ankomstdatumen?
  • Jomppelina
    lieh skrev 2008-05-17 10:01:34 följande:
    Man vet inte vad man behöver förrän man har varit på Ullared. När jag går där så är det enda som hörs i mitt huvud;-Det hade varit bra att ha, och den och detta.
    *skrattar* därför begränsar jag numera mina resor till gekås till max ett par gånger om året, inför vinterklädessäsong och jul, ev en sväng på våren eller sommaren. Ytterkläder måste jag absolut säga är prisvärt på gekås om man kan tänka sig beavernylon overaller till ungarna exempelvis.

Tidigare åkte vi en gång i månaden för att köpa på oss sådant som vi behövde i förbrukningsvaror och annat, och det i sig var absolut prisvärt även om vi har willys; men alla extraköp gjorde det helt förkastligt. Vi hade aldrig en aning om att vi behövde så många saker helt plötsligt bara för att de var billiga...
  • Behemot

JAg kan väl skriva under på istortt sett allt Jompellina skriver. Sedan har jag på senaste tiden upptäckt att man kan hitta en del i affärerna runtomkring också...

Men jag lämnar inte Gekås utan strumpbyxor!

• Jomppelina
    margaritha skrev 2008-05-17 10:06:39 följande:
    JAg kan väl skriva under på istortt sett allt Jompellina skriver. Sedan har jag på senaste tiden upptäckt att man kan hitta en del i affärerna runtomkring också...Men jag lämnar inte Gekås utan strumpbyxor!
    Göteborgskex är lite småfarligt ställe att gå in på... *suckar*.
  • ludenben

det tyckte jag var märkligt att de öppnat den där. Jag är van vid att den finns i anslutning till fabriken... men precis nygjorda grjer

Jomppelina skrev 2008-05-17 10:08:25 följande:
  • Behemot
    Jomppelina skrev 2008-05-17 10:08:25 följande:

Och på Scorett Outlet kan man göra riktiga fynd om man har tur...
  • MrsQ
    SessanSessan skrev 2008-05-17 09:58:31 följande:
    Jag tycker man kan åka dit om man ändå har vägarna förbi men att åka dit bara för att det ska vara så billigt och bra det tycker jag inte det är värt. Man kan hitta hemtextil, tallrickar och bestick och sånt jättebilligt. Jag köpte t.ex. massa löpare för typ 20 kr styck! De har ganska mycket scrapbooking som är billigt också.Jag tycker att kläderna som säljs är riktiga skitkläder! Inte alls prisvärt och riktigt fula! OBS! Min åsikt! Barnkläder och annat som hör barnen till tittade inte vi på förra året så det har jag ingen koll på dock. Alla förbrukningsvaror har ungefär samma pris som Willys så det är det inte direkt värt att släpa hem.Man kan dock hitta billig elektronik och plattänger/locktänger och sånt!Husdjurstillbehör har de nästan ingenting förrutom ganska mycket ridkläder och ridsaker... Det som jag diggade mest med GeKås var skobutikerna som låg utanför, där kunde man göra riktiga klipp! Köpte jättemånga skor (som fortfarande används) för 50-100 kr styck! Där har de märkesskor också! Ha en trevlig resa om du bestämmer dig för att åka! :)
    Tack för allas svar!

Men det du skrev om Scrapbooking det lockar ju mig

Elektronikavdelningen är det mycket verktyg? Min sambo älskar verktyg
  • Behemot
    MrsQ skrev 2008-05-17 10:12:27 följande:
    Tack för allas svar! Men det du skrev om Scrapbooking det lockar ju mig Elektronikavdelningen är det mycket verktyg? Min sambo älskar verktyg
    Det finns en verktygsavdelning med.
    Lite stansar och sådant finns ju, min pappersskärare har jag köpt där... Men det är mest på nivån att man kollar när man ändå är där.
  • Jomppelina
    MrsQ skrev 2008-05-17 10:12:27 följande:
    Elektronikavdelningen är det mycket verktyg? Min sambo älskar verktyg
    *skrattar* Släpp du honom på nedervåningen så kan du gå i ett par timmar på övervåningen utan att han märker det...
    Mycket verktyg, maskiner, apparater, det surrar och låter, musik, film, spel etc, etc etc. Där är nog för att hålla honom sysselsatt den stunden du behöver och räcker det inte så finns det en ganska rejäl bilvårdsavdelning med...

Jag kan förrästen varmt rekommendera en gekås dressyrkurs för män som skall in på klädavdelningen med sin kvinna. Se till att han går med kundvagnen och lär honom "stanna" "stå" "kommer snart" "vi ses vid nästa krök" och så kan du plocka obehindrat, han står redo med vagnen där du kommenderar honom... fungerar var gång och jag ser det ofta i praktik; herrarna hänger uttråkade över vagnshandtaget medan kvinnorna springer som tettingar.
  • SessanSessan
    Jomppelina skrev 2008-05-17 10:17:55 följande:
    *skrattar* Släpp du honom på nedervåningen så kan du gå i ett par timmar på övervåningen utan att han märker det... Mycket verktyg, maskiner, apparater, det surrar och låter, musik, film, spel etc, etc etc. Där är nog för att hålla honom sysselsatt den stunden du behöver och räcker det inte så finns det en ganska rejäl bilvårdsavdelning med... Jag kan förrästen varmt rekommendera en gekås dressyrkurs för män som skall in på klädavdelningen med sin kvinna. Se till att han går med kundvagnen och lär honom "stanna" "stå" "kommer snart" "vi ses vid nästa krök" och så kan du plocka obehindrat, han står redo med vagnen där du kommenderar honom... fungerar var gång och jag ser det ofta i praktik; herrarna hänger uttråkade över vagnshandtaget medan kvinnorna springer som tettingar.
  • SessanSessan
    Jomppelina skrev 2008-05-17 10:02:39 följande:
    Var ligger detta? Har jag inte hört talas om måste jag säga.. hur prickar man in ankomstdatumen?
    Det ligger i Kosta (glasriket)! Kosta Boda har ju sedan länge ett outlet där och nu (för ett par år sen) har de även byggt upp 'kläd, bok, skor, och annat välbehövligt outlet'!

Vet faktiskt inte hur man prickar in rätt datum, anledningen till att jag skrev det var att när vi var där fanns det hur mycket fint som helst, vi shoppade för massvis med pengar, men när min killes familj åkte dit senare på sommaren så fanns det inte alls lika mycket sjysst.

Men det som alltid finns är kolosalt mycket snygga skjortot, jeans och baskläder!
Svar på tråden Gekås / Ullared, hur billigt o bra är det???