www.gekas.se/index.asp
Gekås är bra, och man hittar nog det "mesta" där, ett stort varuhus samt mindre små butiker runt om som man kanske tittar lite smått i om man hinner, men oftast styr jag kosan in på gekås och struntar i de andra.
Märkeskläder finns ibland, lite varierande prislägen, men framförallt så har de ofta ex sina egna disneykläder till barn etc och andra egna kollektioner. Det där med kvalitet är många gånger en gammal myt som lever sedan urminnes tider då gekås en gång i tiden hade mycket andrasorteringsvaror. Idag har de mycket egna märken och produktioner som görs i precis samma fabriker som andra tillverkningar, ofta hos riktigt dyra tillverkare. I mångt och mycket märks det inte mycket skillnad. Många gånger får jag in barnkläder från gekås i min barnsecondhand som är betydligt bättre i skicket än många dyra märken trots att det är tvättat etc, det är dock ringa eller inget andrahandsvärde just för att det är gekås oavsett hur det ser ut eller kvalitet etc.
Jag tror att om man ex kan tänka sig att köpa tvättmedel utan märke, shampo etc, så kan det vara lönt att ladda för lång tid framöver. Disktrasor, skursvampar, och sådant också. Åker man långt och har bil med sig så kan det bli en besparing på lång tid om man hamstrar lite.
Strumpor är något man kan ladda hur mycket som helst. Jag blir ofta förvånad i andra städer för att sådant som jag känner igen som gekåskläder, ex strumpor kostar trettio-fyrtio kronor och så vet jag att de kostar 5-11,95 på gekås, det som är "gekåskläder" för oss är i många fall kläder man hittar i barnklädesaffärer och liknande, speciellt när det gäller underkläder och strumpor ex.
Skall jag hitta en triumph behå till mig i stan så kostar den kanske 2-3-400:- men på gekås kostar de 69/79/89. De har världens bästa amningsbehå där, kommer ej ihåg märket, men kostar 69:-. Kan vara svårt att hitta en bra amningsbehå som matchar det priset kanske. Detta var några exempel.
Det finns en risk för ett "gekåssyndrom" som jag har pratat med många om och de upplever samma sak.
På gekås är en tröja dyr om den kostar 129:- och jag kan låta bli att lägga den i vagnen av den andledningen, för jag tvekar på priset. Men jag kan åka in till stan och betala 399:- för exakt samma tröja utan att tveka.
Javisst, det är billigt på gekås. Men det är dyrt att åka dit. Många gånger "oj, bara 14,95, 29,95" blir till sist flera tusen kronor när man fyller en kundvagn. Och med sig hem har man kassevis på kassevis på kassevis, se till att fylla den med sådant som ni verkligen behöver och inte allt annat!