*Vad innebär eg klädsel kavaj? O
Vad innebär eg klädsel kavaj?
O vad ska tjejen isf ha på sig?
Långklänning, blus o kjol? Eller något annat?
Tacksam för svar snarast!
Vad innebär eg klädsel kavaj?
O vad ska tjejen isf ha på sig?
Långklänning, blus o kjol? Eller något annat?
Tacksam för svar snarast!
"Valfri elegant klädsel,
tex: dräkt eller kort klänning"
Läs här på bröllopstorget:
www.brollopstorget.se/Gaster/kladsel_for_gaster.php
Klädsel kavaj innebär att du kan ha "liten svart" eller cocktailklänning, men också en "finare" vanlig klänning eller top och kjol.
Blus och kjol (typ jobbarkostym) hade jag nog inte haft om det inte var en "findräkt" av partyslag.
åh, bra fråga! jag ska också på bröllop! jag har sååå svårt att komma på vad jag ska ha på mig.
om man är karl, duger det med finbyxa och skjorta eller måste man ha kavaj och kostymbyxa? min kille har ju kostym, men det kan ju bli lite varmt eftersom bröllopet är i mitten av juli. tänkte om det var typ tillåtet med svarta kritstrecksrandiga byxor och kanske en rosa skjorta till?
Vi ska på 10 års jubileum, på Stena färjan.
Det är Radio Citys morrongäng som firar så
ngt bröllop är det inte.
Bröllop var vi på i helgen men då tyckte
jag klädseln var enklare...
missminner jag mig om jag säger att killen kan ha vilken kavaj som helst? då menar jag att även han kan mixa och matcha som han vill så länge han är finklädd. kanske inte jeans.
när vi ska på bröllop i juni ska jag ha kort sommarklänning och min kille svart kostym med färg på skjorta och slips.
Kavaj innebär att han har kostym! Däremot kan det vara vilken färg han vill på kostymen. Till kostym bär man skjorta och slips. Är klädkoden kavaj så måste inte skjortan vara vit utan kan vara i färg. Slipsen kan se ut precis hur som helst så länge den inte är svart eller vit (Vit och svart slips bärs till begravning och "bröllop bryter sorg")
Hon ska vara finklädd men inte galaklädd. En vanlig fin sommarklänning duger alldeles utmärkt!
Klädsel kavaj innebär som sagt kostym (vit skjorta+slips) för killar och för tjejer lite snyggare typ klänning eller kavaj/dräkt.
Kavaj betyder faktiskt kostym!
Slips är optional men bör nog på.
Efter att varit ute och representerat i olika sammanhang har jag insett att man som tjej kommer man undan med mer än killarna som ska ha hel kostym.
En kjol och partytopp funkar utmärkt även i lite högtidliare sammanhang. Vid ett bröllop kan man ju ha en kavaj eller vacker sjal över axlarna under ceremoni och mingel och sedan vara lite mer party.
Vad säger ni om "liten svart" klänning med bara axlar?
Vad kan man ha över? Svart kavaj el ngn rosa el annan färg tunn kofta?
Vad för skor till? Finskor el stövlar?
Det låter jättesnyggt!
Kofta i färg blir lite somrigare än svart kavaj men båda funkar.
När det gäller skor eller stövlar är skor somrigare medan stövlar kanske lite coolare. Jag tycker att stövlar passar bättre på kvällstid än på dagen så här på sommaren men det är ingen etikettsgrej eller så.
Fundera på handväska och smycken också, är du helsvart i övrigt är det snyggt med färgklickar där!
När jag skrev mitt första svar i tråden, lite mer allmänt ang. klädkod kavaj glömde jag att säga att det går bra med en lång kjol eller klänning så länge den inte liknar en balklänning. Vill man inte visa benen så är det lugnt med andra ord.
LiB:
Kolla sisleys länk. Där står att man som tjej ska undvika att bära helsvart för det betyder sorg...
I kyrkan bör man ha något över axlarna om klänningen (toppen) bara har tunna axelband eller inga axelband alls.
Jag ska på bröllop i helgen (klädsel: kavaj) å kommer att ha en rosa kjol med matchande kavaj i samma rosa färg. En vit topp och guldiga sandaletter.
Lycka till nu!
Hallå
Kavaj är en kavaj (överdel) med udda byxor!
Kostym är kavaj och kostymbyxa i samma färg!
Egentligen så finns det 3 svenska klädkoder:
*Kavaj
* Smoking
* Frack (kan också kallas för högtidsklädsel eller högtidsdräkt)
Men eftersom många har missförstått vad "Kavaj" betyder så har det idag tillkommit ytterligare en klädkod
* Mörk kostym
Skillnaden mellan kavaj och mörkkostym är att när det står mörk kostym så betyder det en hel kostym i mörk färg, medan om det står kavaj så betyder det idag oftast (om det inte är någon som är hysteriskt inne i de gamla reglerna) att mannen kan välja en ljusare färg på sin kostym. Men oavsett om det står kavaj eller mörk kostym så innebär det en _hel_ kostym. Aldrig kavaj och udda byxor, och till detta ska det vara en vit skjorta och slips.
För kvinnan gäller:
* Absolut inte helvitt/övervägande vitt (brudens färg)
* Absolut inte helsvart/övervägande svart (så svart att du skulle kunna gå direkt till en begravning i samma kläder) eftersom det är sorgklädsel.
* Bara axlar och djupa urringningar bör döjas i kyrkan med en sjal eller jacka.
* Stora, vida, golvlånga kjolar av typen balklänning används bara till nivån Frack.
Till nivån Kavaj skulle jag rekomendera vanliga festkläder, tex. en top och halvlång kjol, alternativt mycket fina byxor.
Anars rekomenderar jag Magdalena Ribbings spalt på www.dn.se =)
Enligt etiketten så betyder
"Kavaj" =
En hel kostym, vit skjorta och slips. Du kan alltså inte ha kavaj och udda byxor.
Förr betydde kavaj desutom att kostymen skulle vara mörk. Men idag är det oftast uppdelat, dvs idag kallar de flesta en mörk kostym för just "Mörk kostym" (villket alltså är en relativt ny
"Mörk kostym" = är en annan, nyare