• knorrhane

Hur är era 6, 7 - åringar?

Min 7-åring är i värsta trotsåldern. Hon påminner om en kaxig tonåring emellanåt. Men inte jämt. Hur är era???

• Svar på tråden Hur är era 6, 7 - åringar?
  • Prisssan

Min är också en liten underbar minitonåring
    Kärleksfull, pratig, tjatig, gosig, snäll, ödmjuk, empatisk, känslig, säger emot allt!

Vilken ålder!

Förföljd av små rosa tramsiga moln...
  • elektra1
    knorrhane skrev 2008-05-17 12:00:57 följande:
    Min 7-åring är i värsta trotsåldern. Hon påminner om en kaxig tonåring emellanåt. Men inte jämt. Hur är era???
    Min dotter fyller 8 snart.
    Men hon är i värsta trotsåldern. Krånglar jämt tycker jag.
    Käftar emot, surar om hon inte får som hon vill.
    Kan börja storgråta när man säger till henne på skarpen.
    Allmänt otrevlig mot folk. Hoppas det går över snart.
  • knorrhane
    elektra1 skrev 2008-05-17 12:02:58 följande:
    Min dotter fyller 8 snart.Men hon är i värsta trotsåldern. Krånglar jämt tycker jag.Käftar emot, surar om hon inte får som hon vill.Kan börja storgråta när man säger till henne på skarpen.Allmänt otrevlig mot folk. Hoppas det går över snart.
    Exakt så är min tjej också. Man blir ju tokig.
  • elektra1
    knorrhane skrev 2008-05-17 12:03:53 följande:
    Exakt så är min tjej också. Man blir ju tokig.
    Ja, det är ju så tråkigt att behöva säga till jämt.
    Blir så dålig stämmning. Har en son på 1 år också, så han
    ser ju hur hon är, och tar efter lite.
  • Norrskenet

JO, man blir tokig, minst sagt! Min 7-åriga son vaknar oftast arg som ett bi, men humöret kan växla otroligt fort. Han tycker ingen lyssnar på honom el bryr sig om honom. Han kan börja skrika om ingenting eller allt. Livet är sååå orättvist tycker han. Han vill inte gå på 6-årsverksamheten, men när jag ska hämta honom vill han inte hem. Man blir inte riktigt klok på honom! Men vissa saker går jag inte ens in i en diskussion om, t.ex. om han ska till skolan el. inte. Säger helt enkelt att vissa saker måste man göra även om man inte vill o visst livet ÄR orättvist. Lika bra att inse det redan nu...

• 5barnsmamman
    elektra1 skrev 2008-05-17 12:02:58 följande:
    Min dotter fyller 8 snart.Men hon är i värsta trotsåldern. Krånglar jämt tycker jag.Käftar emot, surar om hon inte får som hon vill.Kan börja storgråta när man säger till henne på skarpen.Allmänt otrevlig mot folk. Hoppas det går över snart.
    Låter precis som min dotter!!
    Stolt mor till fyra
  • HOCHM

Min dotter som fyller 8 år i sommar var i trotsåldern förra sommaren. Kunde börja stortjuta för ingenting, ifrågasatte allt. Som en gång när min man sa åt henne att göra något så svarade hon; varför det? Han svarade; för att jag säger det. Hon; varför säger du det? Han; för att jag är din pappa. Och så fortsatte det. Men nu är det äntligen över... Det sägs att trotsåldern vid 6-7 år ska vara den värsta. Nu däremot börjar det komma så himla vuxen prat ur munnen, ojojoj vad fort det går nu i utvecklingen.

• knorrhane
    Norrskenet skrev 2008-05-17 12:09:32 följande:
    JO, man blir tokig, minst sagt! Min 7-åriga son vaknar oftast arg som ett bi, men humöret kan växla otroligt fort. Han tycker ingen lyssnar på honom el bryr sig om honom. Han kan börja skrika om ingenting eller allt. Livet är sååå orättvist tycker han. Han vill inte gå på 6-årsverksamheten, men när jag ska hämta honom vill han inte hem. Man blir inte riktigt klok på honom! Men vissa saker går jag inte ens in i en diskussion om, t.ex. om han ska till skolan el. inte. Säger helt enkelt att vissa saker måste man göra även om man inte vill o visst livet ÄR orättvist. Lika bra att inse det redan nu...
    Samma här. Humöret växlar snabbare än en gris hinner blinka!
  • knorrhane

Det värsta är hela deras dryga uppsyn. Säger man något (kan vara hur snällt som helst) så tittar de på en som om man vore något katten släpat in.

• Åsa med 3

ENVIS, som synden... Om jag säger att tröjan är blå, så är den minsann röd & det går inte att diskutera med honom, det bara är så och han ger sig inte heller...Sååå irriterande. Sen har han blivit mycket "argare", mycket "NEJ" och han vägrar göra saker man ber honom om, sen blir han arg och ledsen om han tex inte får spela för att han har bråkat en dag, trots att han vet konsekvenserna av att bråka här hemma...

Andra dagar är han hur go som helst och ska sitta i knät & tar gärna emot både pussar och kramar...

*suck* (och dottern min är 11 och lite "pre tonårig")... Jag har verkligen valt att skaffa barn så att de får sina perioder samtidigt...*s*

Mamma till Mathilda 11år, Anton 6 år & Johannes född 080417
Svar på tråden Hur är era 6, 7 - åringar?