• Tokfia 7

6-månaders tappat intresset för mat, vad göra??

Jag började med smakportioner då han var 4 mån. Han ville inte ha mjölk på dagen så jag fick ge matpuréer och gröt istället, ammade kväll/natt/morgon. Sen några dagar har han tappat intresset för mat, gapar inte längre och vill inte äta. Är det bara att göra uppehåll med maten ett litet tag och försöka igen? Är orolig att han inte ska öka tillräckligt i vikt, han hade "duckat" på viktkurvan sist jag var på BVC (snart 1 mån sen), jag började med kallpressad rapsolja därefter. Till saken hör att han varit "normal" i magen, men blivit mer och mer lös i magen, jag vet inte om det var rapsoljan. Sen i torsdags så kräktes han, jag trodde han fått i sig nåt olämpligt. Han tar inte flaska. Vad ska jag göra??

• Svar på tråden 6-månaders tappat intresset för mat, vad göra??
  • Marlene

Avvakta, rekommendationen är ju att man ska börja vid 6 månader och det är absolut ingen panik att avvakta om bebisen mår bra. Fortsätt erbjuda mat men truga absolut inte, enklast kanske är att lägga lite mat framför bebisen när man själv äter för att skapa ett intresse

• Pernillis

Avvakta,prova om några dagar igen!

• snugglebunny

Det är inte tänder på gång? Då kan de bli lite struliga med maten. De kan också bli lite lösa i magen då pga ökad saliv.

~~Mammas skatt - 071125~~
  • Medan

Min förra bebis (nu 9 år) kom inte igång med mat fören vid 8-9 mån ålder och det var ingen fara med henne. Min nuvarande bebis 5 1/2 mån åt glatt smakportioner från 4 mån och en månad framåt, men vill ej längre, men jag avvaktar lugnt. Intresset återvänder garanterat!

• LiamLancelot

Jag har samma problem med min gosse. Han är snart sju månader och har plötsligt tappat apptiten på mat. Välling går bra, men vill ju inte att det ska bli för mkt. Ammar inte honom längre. Så vad ska man göra? Måste ju ge välling istället, eller?

• annasbäbis
    Svar på #5
    Hur gammal är han? Kan du inte ge ersättning om du inte kan amma?
  • annasbäbis
    Svar på #5
    FÖRLÅT läser för snabbt 7 månader stod det juh!
  • Medan
    LiamLancelot skrev 2008-05-17 22:17:10 följande:
    Jag har samma problem med min gosse. Han är snart sju månader och har plötsligt tappat apptiten på mat. Välling går bra, men vill ju inte att det ska bli för mkt. Ammar inte honom längre. Så vad ska man göra? Måste ju ge välling istället, eller?
    På mitt semper modermjölkersättnings paket står det att det räcker som fullgod föda till 12 mån ålder. Så välling "måste " du inte ge. De blir inte feta på ersättning men klarar sig nog galant.
  • Medan

Ojdå...läste lite slarvigt.. Du ger välling istället för att amma. Ja fortsätt med vällingen, det funkar nog utomförträffligt!

• LiamLancelot

Ja, han får nog ha välling när han matstrejkar helt. Bara han mår bra. Förhoppningsvis håller det bara i sig ett litet tag... Kan va tänder på väg :)

Svar på tråden 6-månaders tappat intresset för mat, vad göra??