• fia sthlm

    Om kvinnor och män är precis likadana bortsett från det fysiska??

    Sett många trådar där man skriver att det endast är miljö som påverkar hur man blir som person, att det inte finns något typsikt manligt beteende eller typiskt kvinnligt, utan att vi "fostras" till att bli män och kvinnor.

    Om det är så, är det då inte lite konstigt att typ 99.9% av alla våldtäckter begås av män? eller att av alla som sitter i fängelse så är 2% kvinnor?
    Fostras små pojkar till att bli våldsamma och begå brott till skillnad från flickor?

    Kom och tänka på det när jag såg en tråd om våldtäckter.

  • Svar på tråden Om kvinnor och män är precis likadana bortsett från det fysiska??
  • VulgusProfanum

    Jag tror inte att kvinnor och män_är_exakt lika på alla sätt och vis.
    Vi har olika fysiska och hormoniella förutsättningar.
    Däremot så tror jag att vi har samma förutsättningar eller i vartfall borde ha samma förutsättningar när det gäller t.ex löner, föräldraledighet, osv.


    Små hönor ska inte värpa stora ägg- då blir de slappa i röven!
  • fia sthlm
    VulgusProfanum skrev 2008-05-17 13:06:42 följande:
    Jag tror inte att kvinnor och män_är_exakt lika på alla sätt och vis.Vi har olika fysiska och hormoniella förutsättningar.Däremot så tror jag att vi har samma förutsättningar eller i vartfall borde ha samma förutsättningar när det gäller t.ex löner, föräldraledighet, osv.
    Jo jag håller med.

    Men jag vet många som envist hävdar att män och kvinnor är precis likadana, att tex pojkar leker mer med bilar och flickor med dockor bara för att vi och samhället fostrar dom så.
    Jag tycker det finns skillnader och dom som inte tror att det finns det får ju gärna förklara killars benägenhet att våldta tex?
    Varför har tjejer inte den om vi nu är så lika?
  • VulgusProfanum

    Mycket tror jag handlar om testosteron. Mycket av den varan leder till agressivitet. Och testosteron är ju ett manligt hormon. (även om kvinnor har en liten mängd)

    Sedan tror jag också att vår uppväxtmiljö spelar stor roll. Vi präglar våra barn och vi styr dem ibland omedvetet emot vad vi anser vara en lämplig roll och plats i samhället.

    Jag har faktiskt provat det där med att ha olika leksaker
    När jag fick min första son så köpte jag en Walldorfdocka. Fin som snus var den dockan men sonen fnös bara åt den- och "körde bil" med ett runt lock.
    Andra sonen tyckte däremot om dockan och bäddade och donade med den medans dottern tvärratade den.
    Så jag tror inte att detta har så mycket med kön att göra utan tror att det istället handlar om individuella preferenser.


    Små hönor ska inte värpa stora ägg- då blir de slappa i röven!
  • VulgusProfanum

    Inlägget blev virrigt...*S*
    Förtydligande: Ger du barnen olika alternativ och inkluderar både "flick-och pojk" leksaker så kommer vissa barn att välja "flicksaker" och andra "pojksaker". Inte nödvändigtvis utifrån "rätt könsperspektiv" utan utifrån individuella preferenser.
    Ger du däremot ditt barn_inga_andra alternativ än vad som traditionellt räknas som "normalt" så kommer givetvis barnet att välja/präglas åt det hållet.


    Små hönor ska inte värpa stora ägg- då blir de slappa i röven!
  • Reglementet

    Ja, varför skulle man inte kunna fostra fram brottslingar?

  • Eisa

    Män och kvinnor har olika hormonnivåer samt olika uppgifter i naturen rent stenåldersmässigt. Naturligtvis påverkar detta vårt beteende. Det är ju bara dumt att tro att vi är EXAKT lika.

  • supersemlan

    Reglementet skrev 2008-05-17 17:39:16 följande:


    Ja, varför skulle man inte kunna fostra fram brottslingar?
    Det är ju en extremt relevant fråga. Man kan säkert finna att personer med brottsregister har vissa saker gemesamt som inte enbart har med kön att göra utan snarare social bakgrund. Att då hävda att kriminalitet eller våldsbenägenhet är biologiskt nedlagt i oss är ju direkt farligt menar jag.

    Vilka som sitter i fängelse behöver heller inte återspegla kriminaliteten på ett rättvisande sätt, dvs inte alla brott upptäcks, anmäls, leder till åtal eller en fällande dom.

    Jag tycker för övrigt att det är orättvist mot killar att tala om deras "benägenhet att våldta" när det ändå är en minoritet som våldtar. De flesta killar skulle nog protestera ganska högljutt mot att klumpas ihop med våldtäktsmän, som om alla var av samma sort.
  • fia sthlm
    supersemlan skrev 2008-05-18 19:23:18 följande:
    Reglementet skrev 2008-05-17 17:39:16 följande: Det är ju en extremt relevant fråga. Man kan säkert finna att personer med brottsregister har vissa saker gemesamt som inte enbart har med kön att göra utan snarare social bakgrund. Att då hävda att kriminalitet eller våldsbenägenhet är biologiskt nedlagt i oss är ju direkt farligt menar jag. Vilka som sitter i fängelse behöver heller inte återspegla kriminaliteten på ett rättvisande sätt, dvs inte alla brott upptäcks, anmäls, leder till åtal eller en fällande dom. Jag tycker för övrigt att det är orättvist mot killar att tala om deras "benägenhet att våldta" när det ändå är en minoritet som våldtar. De flesta killar skulle nog protestera ganska högljutt mot att klumpas ihop med våldtäktsmän, som om alla var av samma sort.
    Jo fast det förstår väl alla hoppas jag att jag inte tror att alla män våldtar eller ens en bråkdel
    Vad jag undrar är varför INGA kvinnor gör det skulle det enbart ha med kultur och uppfostan att göra?
    Jag blev som sagt fundersam när jag var inne i en tråd som handlade om våldtäckter.
    Och om vi nu är så lika som vissa verkar tro så borde inte män vara 100% överrepresenterade vid våldtäckter m.m.

    Du menar väl förresten inte att alla brott som just kvinnor gör inte upptäcks till skillnad från männens eftersom du skrev att inte alla brott upptäcks?
    Det är väl både brott begågna av kvinnor och män som inte upptäcks alltid?
    Och det är ju en uppenbar, övertydligt överrepresentation av brott av ALLA dess slag hos män!
    Jag tror ju det beror på att dom har en annan hormonuppsättning än vi kvinnor, något som självklart gör att vi skiljer oss åt mer än bara när det gäller våldsbrott.
  • Flytning

    Jag undrar snarare varför kvinnor diskuterar djupare saker än vad män gör med varandra. Vi kvinnor diskuterar hemmet, partnern, barnen m.m med varandra. Män diskuterar och pratar om mer ytliga saker, enligt min erfarenhet.
    Vi kvinnor kan väl gå timmar i klädaffärer, medans männen står därinne och dör av tristess.
    Vi kvinnor komplicerar saker och ting, medans männen verkar se mer lätt på olika situationer.
    Jag vet att jag generaliserar en hel del i dessa påståenden men jag tror att majoriteten känner igen det här. Och just detta tror jag är biologiskt medans mycket andra olikheter vi har är grundat på den miljö vi växt upp i.

  • Reglementet

    Det beror på att vi har blivit uppfostrade att bete oss på det viset, inget annat.

    Jag kan absolut inte gå timmar i en klädbutik. Jag kan gå timmar i en bokhandel.

Svar på tråden Om kvinnor och män är precis likadana bortsett från det fysiska??