• ModestyB

Lägga ut gräsfrö när det regnar?

Ja, som rubriken lyder-Kan/bör man lägga ut gräsfrö när det småregnar? Det står inget angivet på förpackningen, annat än att man ska hålla mattan fuktig när man lagt ut fröt. Jag ska kasta ut lite frö för att förbättra vår gräsmatta och anlägga gräs på en liten fläck som nu är helt kal.

Det står inget om at fröt måste ner i jorden för att få fäste, men ska man kratta ner det, eller hur gör man? Det enda som står är att man kan använda en vält för att platta till efterår, men man borde väl kunna gå omkring lika gärna isf, är ju inga jätteytor det handlar om här...
    Tacksam för alla gräsmattetips vi kan få=)

• Svar på tråden Lägga ut gräsfrö när det regnar?
  • Honeymother

När jag anlade gräsmatta så var jag noga med att jorden skulle vara jämt och lagom tjockt fördelad. Tror jag hade en 2-3 cm jord. Sedan kastade jag ut fröna och tog sedan bara baksidan av en plan spade och plattade till. Det fungerade jättebra och gräsmattan är nu superfin!!!

Vad gäller regnet så tror jag nog inte att det är någon jättefara att slänga på dem. Du behöver ju ändå vattna efteråt. Du kanske inte ska göra det om det spöregnar, eftersom fröna då kan sprätta omkring och det kanske inte blir så snyggt som man hoppas.

Stolt mor till 3 unika Honeybees
  • ModestyB

Tack! Då går jag ut nu och sätter fart, längtar efter en grön gräsmatta utan kala fläckar!=)

Svar på tråden Lägga ut gräsfrö när det regnar?