• krypsyl

Måla om piano

Kan man måla om ett piano? Händer det något med klangen eller nåt annat? Måste man rugga upp ytan innan man målar? Det blir ju en massa damm i pianot om man slipar det...

Just nu är pianot nån konstig "mittemellan-brun-trä" (ursprungsfärg alltså) och jag skulle vilja att det passade in i ett rum som har grå och röda väggar. Tänkte ett tag på att måla det i silver.

Tacksam för lite råd här...

• Svar på tråden Måla om piano
  • PajaS

Använder du pianot mest som en möbel? Isåfall tycker jag du ska göra som du känner, måla det i den färg du vill.

Pianon är ju annars lite känsliga för fukt (de påverkas ju tex starkt under en regnig höst). Tja, du kanske får kosta på det en stämning sedan!

Lycka till!

• krypsyl

ja, det är mest en möbel, jag spelar hellre än bra kan man väl säga. Spelar hemskt sällan, men vill ha kvar det så att barnen kanske kan börja om de vill.

Hm, visste inte att pianon påverkas av fukt. Det kommer nu att stå precis brevid en balkongdörr...

• PajaS

Balkongdörr... Det spelar nog ingen roll. Har mer med luftfuktigheten under årstiderna att göra. Är det väldigt fuktigt ute så påverkar det pianot vart än i ett rum det står. Men jag vet inte hur vätskan i färgen påverkar.

Svar på tråden Måla om piano