• Longhaired

*Hej Jag är ganska ny här i "väntar

Hej
    Jag är ganska ny här i "väntar barn" och jag kommer nog att behöva massa assistans av er mer erfarna blivande mammor.
    Jag brukar köpa bakad potatis med en jättegod kyckling/curry röra på ett café i centrum (lagom till lunch tycker jag). Men så idag, efter att jag tryckt i mig en laddning, slog det mig att det kanske inte alls är bra med den där röran, eller? Någon som har koll?

/L.

• Svar på tråden *Hej Jag är ganska ny här i "väntar
  • Trixan

Kolla livsmedelsverket på listan

• E T

Tror inte det är några som helst farligheter i den!
    Ät på, men kika på livsmedelsverkets hemsida om du är orolig!
    /Maria

• wilda67

Tror jag inte skall vara ngt problem, själv har jag inte hört detta & har ätit det ett antal gånger själv under min graviditet!

• Longhaired

Tack Trixan
    Men jag har kollat där och det närmaste jag kommer är att det står något om att
    man ska vara försiktig med att handla i delikatessdisken - typ pateér och sån't men jag
    hittade inget om röror.

/L.

• snattran

Kycklingröra kan du lugnt äta, förutsatt att den är riktigt tillagad och förvarad. I rå eller otillräckligt tillagad kyckling kan det finnas campylobacter eller salmonella som gör dig magsjuk, men det är inget som är speciellt för gravida utan gäller alla.

• Loren

Sålänge den är fräsch och nygjord är det säkert ingen fara, man kan ju fråga så att det inte är hemgjord majonnäs i (rått ägg). Säkert helt okej som sagt.

• Nallemajatjejen

Vill bara säga att man ska undvika att köpa röror över disk eftersom de kan ha "förvarats illa" (läst i en gravidtidning) men undvika är inte det samma som förbjudet. Sen ska man även undvika råa ägg, så om röran innhåller majonäs som de gjort själva så ska du kanske undvika det.

Men jag tror inte att det är någon större risk att barnet tar skada (även om risken finns) däremot har du lättare att få infektioner som gravid. Om det är otrevligt att bli magsjuk när man är frisk så lär det inte vara roligare när du är gravid....

• snattran

Jag undrar varifrån rådet att inte äta råa ägg kommer. Jag har hört det förr men inte fått någon ordentlig förklaring, och det finns inte i Livsmedelsverkets kostråd för gravida. Jag tycker inte det finns något skäl att undvika råa ägg, och kommer inte att göra det för egen del, så länge äggen är svenska. I de flesta länder bör man (inte bara om man är gravid) undvika råa såväl som löskokta ägg pga salmonellarisken, men det är mycket osannolikt att svenska ägg innehåller salmonella. Det är betydligt större risk att få det från sallad! Eftersom salmonella inte är en sjukdom som är speciellt farlig för fostret (om än obehaglig för mamman) tycker jag det är onödigt att varna gravida speciellt för detta. Visst kan det finnas skäl att vara extra noga med livsmedelshygienen (koka/steka igenom ordentligt, skölja grönsaker och frukt, snabb avkylning, diska skärbrädor och knivar etc) under graviditeten, men därifrån till att helt utesluta vissa saker som faktiskt kan vara bra näringsmässigt (vilket ju också är viktigt för det växande fostret) tycker jag är att krångla till det i onödan. Det finns tillräckligt mycket att tänka på ändå!

Det som är viktigt är att man inte äter sådant som kan innehålla något som kan skada fostret. Förutom miljögifter och tungmetaller finns det några "levande" saker som är aktuella i detta avseende. De viktigaste är listeria (bakterier) och toxoplasma (parasiter), och det man inte ska äta är rått kött (främst toxoplasma) och rå/gravad/kallrökt fisk samt opastöriserade ostar och dito mjölk (främst listeria).

Jag grundar detta på egna kunskaper - jag jobbar med mikrobiologiska risker med livsmedel.

Svar på tråden *Hej Jag är ganska ny här i "väntar