flourtabletter under grav?
Vet nån om det är ok att käka flour under graviditeten?
Vet nån om det är ok att käka flour under graviditeten?
Vad står det på bipacksedeln/informationen?
Att inga ogynnsamma effekter påvisats på foster.. Men jag är ändå lite frågvis och undrar om nån hört nåt annat?
Hej,
Var hos tandläkaren i förra veckan. Frågade henne samma sak faktiskt. Hon rekommenderade det INTE. Hon berättade att flour är bra MEN i för stora doser blir det istället som ett gift.
Då fick jag hellre köra med munskölj med flour i under grav. Men sen sa hon att - fast det är ju så kort tid det gäller så för att vara säker så kan man lika gärna låta bli!
Det var vad min tandis sa i alla fall. Finns säkert andra tandläkare som skulle säga emot? Men så är det väl med allt?
//Jelua
Jo vi hade en diskussion här hemma med några kompisar och det är ju endel diskussioner om huruvida flour är hälsosamt överhuvudtaget. Så jag kunde ana att en del är prompt emot det under grav faktiskt! Ska höra med min tandl om ett par veckor..
varför inte bara gurgla med flour och skippa tabletterna?
Nej nej, du ska inte käka fluortabletter under graviditeten för det kan leda till att barnet får vita fläckar på tänderna sen. Skölj med fluor istället!
Min tandläkare är också emot fluortabletter över huvud taget (oavsett om man är grav), just för att det inte är så 'eftersträvansvärt' att äta fluor. Bättre med munskölj som spottas ut.
För mycket flour kan påverka nervsystemet, det är därför man inte har flourtandkräm till små barn. Förmodligen vet man inte precis vilka doser som är skadliga och att äta några flourtabletter är säkert inte farligt, men jag undviker att äta det regelbundet och sköljer hellre munnen med flourlösning.
Jag är tandhygienist och skulle definitivt rekommendera gravida att tillföra fluor i någon form. Är du orolig så kan du ju välja att skölja istället för tabletter. Jag brukar rekommendera sköljning i första hand i vilket fall, vare sig pat. är gravid eller inte. Jag skulle dessutom lita mer på Fass än på ett internetforum!
Fluor är toxiskt endast i mkt stora doser, för småbarn har jag för mig att det är minst 200 tabletter de måste peta i sig, eller ett par tuber tandkräm. Fluoros (vita fläckar på tänderna) får inte ditt barn för att du äter några fluortabletter, snarare om du skulle ha mkt fluor i dricksvattnet.