• Pensée

Påläggsskinka, så sugen!!

Vad gäller egentligen? Kan man äta vacumförpackad, vanlig, rökt påläggsskinka? Är skinka normalt varmrökt el kallrökt, det är väl bara varmrökt man kan äta?? Hittar aldrig ngn information på paketen.

Och hur är det med skivad påläggskorv?

Har ni tips på märken som är ofarliga tar jag tacksamt emot dem.

Trött på kaviar och ost...

• Svar på tråden Påläggsskinka, så sugen!!
  • Intelligenti pauca

jag åt då det unde rmina graviditeter.Mina barn har trots det lyckas bra i livet.De är friska har egna boenden och jobb

Nej tacka vet jag Dr Dängroth.Han har vettiga kommentarer.
  • EkoMika

Jag äter det mesta... För matdagbok eftersom jag kräks mycket och ingen på MVC har reagerat på mitt skinkintag så det lär nog vara okej! :)

• Pensée

Fniss, jag visst låter det överdrivet... Men man får ju olika besked hela tiden. Jag har ätit skinka fram till nu också, men undrar ändå.

Fler??

• Ann 2008

Jag älskar skinka men fick tidigt höra från min BM att jag inte skulle äta skinka och korv som var vakuumförpackade. I så fall skulle jag handla det över disk. Tror inte heller att det är så farligt men har ändå avstått.

• agustibebbe

Kött
    Alla köttprodukter är säkra ur bakterie- och parasitsynpunkt om de upphettas till rykande heta (70°C ) innan de äts. Däremot överlever bakterier djupfrysning.

Du kan äta: Förutsättning/Motivering
    Kokt skinka, saltrulle eller liknande
    Välj hel eller nyskivad produkt. Undvik vakuumförpackad skivad produkt, farmför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Risk finns för skadliga bakterier. Risken ökar med förvaringstid och -temperatur.

Korv
    Hel korv är att föredra framför vakuumförpackad skivad korv, framför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Risk finns för skadliga mikroorganismer. Kokt eller varmrökt korv är säker ur parasitsynpunkt men ej alltid säker ur bakteriesynpunkt. Ordentlig upphettning av korv avsedd att värmas, som t ex varmkorv och falukorv, rekommenderas därför.

Leverpastej
    Vanlig förpackad leverpastej kan ätas i normal omfattning. Undvik lösviktspastejer och patéer, de kan innehålla skadliga bakterier.

Varmrökt kött
    Helt kött är att föredra framför vakuumförpackat skivat kött, framför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Risk finns för skadliga bakterier

• porslinsd0cka

jag åt då vanlig påläggs rökt skinka med sonen och gör samma sak nu

• FruStolpe

hmm, ibland så undrar jag hur gravida och barn klarade sig förr..

Jag har ätit skinka under mina graviditeter och alla barn är helt normala. nästan iaf..

• MajaMärta

Vakumpackad är ju den skinka man normalt köper hem som pålägg så jag slutade äta det (missade nog första veckorna av grav.). Har fortsatt undvika skinka men kan samtidigt tycka att det verkar lite väl "strikt" att inte kunna ta en ost- och skinksmörgås på ett fik? Men eftersom jag får ångerskänslor när jag ätit sådant man inte bör äta så låter jag bli!

• luzorsus

har hört att ju längre det gått innan förpackningen förpackades, desto närmare sisat förbrukningsadatum man kommer, desto dåligar eär det..

köp färskskivad skinka över disk istället.

Svar på tråden Påläggsskinka, så sugen!!