• LillaStollan

Gul och grön såpa

Vad är det för skillnad???

• Svar på tråden Gul och grön såpa
  • LillaStollan

Förutom att den ena är gul och den andra grön förstås

• Vinbärssaft

Jag vet faktiskt inte om det ÄR någon skillnad! Men de har satt en doseringsgrej på den gröna nu, så att det bara går att trycka fram en tunn stril = mer ekonomiskt. Så jag köper bara den nu, när jag köper den flytande.

Fast ibland köper jag den fasta grönsåpan - den är bra att t.ex. smörja in ugnen med invändigt, när man ska göra rent den. Det är synd att den bara säljs i småhinkar nu - när jag var barn hade min mamma stora hinkar kommer jag ihåg = mer ekonomiskt. Såpa håller ju hur länge som helst.

• Mumin75

Jag har också funderat på vad det är för skillnad på dem... började undra då jag en gång blev rekommenderad gul sopa till kattpiss, varför just gul och inte grön började jag tänka då...
    Jag har frågat alla jag känner och även i butikerna men ingen har kunnat svara på vad det är för skillnad på dem så jag har inte en aning, om det ens finns någon skillnad förutom färgen????

• MrsQ
    Vad är det för skillnad mellan Grumme Grön och Grumme Gul såpa?
    Svar: Grunden till färgskillnaden är historisk. Förr i tiden användes hampa för framställning av såpa i södra Sverige, vilket gjorde såpan grön. I norra Sverige däremot användes animaliska fetter, vilket gjorde såpan gul. Dessa traditioner sitter väldigt djupt rotade och många skulle aldrig köpa en såpa av en annan färg än den de är vana vid. Idag tillverkas Grumme Såpa av renaste tallolja, vilket ger en naturligt gul färg (=Grumme Gul Såpa). För att tillfredsställa allas önskemål anpassas Grumme Grön Såpa med en svag grön infärgning. Detta påverkar inte effektiviteten eller användningen på något sätt och färgämnet är helt ofarligt

Källa: http://www.grumme.nu/fragorsvar/faq.asp
  • Hertha

Färgen är olika pga av tidigare traditionell tillverkning

grön = tillverkad av hampa (södra sverige)
    gul = animaliska fetter (norra sverige)

Idag

gul = tallolja
    grön = tallolja + grön infärgning

• Hertha
    Svar på #5
    Och jag som kände mig lite kreativ, gick ju onekligen snabbare med klipp och klistra
  • MrsQ
    Hertha skrev 2008-05-17 19:01:18 följande:
    Svar på #5Och jag som kände mig lite kreativ, gick ju onekligen snabbare med klipp och klistra
    Japp
  • musli

Använd inte grönsåpa till att skura trä-golv med om de inte är lackade! Obehandlat trä eller skurgolv kan ta färg av det gröna! Har hänt min vän som inte är insatt i gamla golv....

• musli

Och använd inte såpa-vatten till rengöring av kakel, klinkers eller laminat utan att skölja noga. Annars bildas en fet-hinna över och t.ex. klinkers i badrummet kan bli snor-halt...

Svar på tråden Gul och grön såpa